Inauguracja programu „Otoczenie”

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

ZAKOPANE. "Notatniki Fotograficzne" Władysława Hasiora to unikatowy zbiór 20 tys. slajdów podzielonych na około 400 zestawów tematycznych. To najmniej rozpoznana dziedzina sztuki artysty znanego głównie jako twórca komponowanych z codziennych przedmiotów asamblaży i założeń pomnikowych angażujących jako materiał twórczy żywioły.

Na wystawie w gmachu głównym Muzeum Tatrzańskiego (10.07-30.11.2015), w przestrzeni holu – pomiędzy działem etnograficznym i przyrodniczym – pokazane zostaną eseje wizualne artysty dotyczące właściwości otaczającej nas materii, walorów krajobrazu naturalnego i kulturowego, związków amatorskiej wytwórczości człowieka ze sztuką profesjonalną czy projektowaniem oraz jego unikatowy, autorski projekt - dziennik modernizacji Polski lat 70. i jej estetycznych przejawów zatytułowany Sztuka plebejska. Świetne zdjęcia artysty to atlas “anatomii ekspresji” - jak sam pisał, a przyjęta przez Hasiora struktura do złudzenia przypomina współczesne narzędzia internetowe, jak tumblr czy instagram.

Wybrane na wystawę Notatniki to lekcja wrażliwości wyprowadzana z obserwacji świata przyrody, gdzieniegdzie uwzględniająca ingerencję człowieka: interakcje ze środowiskiem naturalnym głównie pod postacią agrokultury, cywilizację przemysłową, wreszcie sztukę. Hasior operuje zbliżeniami na detal, rejestrując głównie jego plastyczne właściwości, czasem w szerszych planach pokazuje na zasadzie kontrastu zjawiska wpisane w pejzaż. Poszczególne studia zestawiane są ze sobą po to, aby ukazać różne aspekty tego samego zjawiska i wpisać je w szerszy kontekst. Unikatowym zbiorem jest Sztuka plebejska. Ma charakter typologicznego dokumentu i jest rodzajem fotografii socjologicznej. To zapis estetycznych przejawów zmian w stylu życia modernizującego i urbanizującego się społeczeństwa. Hasior koncentrował się na uniwersalnych, ponadlokalnych trendach w kulturze ludowej, często przejmowanych powierzchniowo, bez zrozumienia sedna oryginalnej tendencji, co współcześnie moglibyśmy określić efektem cargo. Dokument ten jest też rodzajem rodowodu konstruowanego przez Hasiora, projektem tożsamościowym, jedynym w jego karierze sposobem zbadania fenomenu PRL, którego sam był beneficjentem – mianowicie awansu społecznego.

Wystawa inicjuje półroczny program „Otoczenie”. Otoczenie to to, co wokół. Punktem wyjścia są zbiory Muzeum Tatrzańskiego. To muzeum encyklopedyczne, w którego kolekcji prym wiodą nauki przyrodnicze, etnologia oraz sztuki plastyczne. Jedną z filii tej instytucji jest dawna leżakownia sanatorium Warszawianka, współcześnie Galeria Władysława Hasiora – wyjątkowy environment otoczony ogrodem. Samo miasto – Zakopane – gdzie od lat 40. z przerwami na liczne podróże, mieszkał Hasior, to gotowa wystawa sztuki – nie tylko ludowego rękodzieła, ale także tworzonej głównie w latach 60. przez wyjątkowych twórców, jak Tadeusz Brzozowski, Barbara Gawdzik-Brzozowska, Antoni Kenar czy sam Hasior realizacji w przestrzeniach ogólnodostępnych. Do tego dochodzi koncepcja rzeźbienia w ziemi, entropiczny pomnik na Snozce, zainteresowanie środowiskiem naturalnym i dopatrywanie się analogii pomiędzy nim a nowoczesną plastyką czy autorskie koncepcje poezji przydrożnej i sztuki plebejskiej, których przejawy kolekcjonował w obejmującym ok. 20000 slajdów “Notatniku Fotograficznym”, na którego pierwszy większy pokaz zapraszamy od 10 lipca do Gmachu Głównego. Wreszcie środowisko artystyczne w jakim sam pozycjonował swoją sztukę i pozycjonowała go historia sztuki - to stanowi temat wystawy w Galerii Władysława Hasiora.

Zapraszamy szczególnie na weekend wernisażowy 14-16.08.2015, kiedy to zostaną ujawnione niepokazywane dotychczas rzeźby plenerowe, odbędzie się koncert na kosy, performance kulinarny, ogrodniczy i atmosferyczny, na bazie zbiorów Muzeum Tatrzańskiego przygotowane zostaną warsztaty dla dzieci i dorosłych, a chętni będą mogli wybrać się na spacery tematyczne po Zakopanem.

Pierwsza prezentacja: 10 lipca 2015 (piątek), godz. 18:00
Gmach główny Muzeum Tatrzańskiego
Zakopane, ul. Krupówki 10

mat. prasowy Muzeum Tatrzańskiego, kuratorka: Ewa Tatar, współpraca kuratorska: Julita Dembowska
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama