Nowa kładka nad Zakopianką (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

W Gaju nad Zakopianką powstała kładka dla pieszych. Zadanie o wartości ponad 5,8 mln zł brutto zrealizowała Skanska.

Konstrukcja kładki to cztery stalowe pylony (po dwa z każdej strony drogi krajowej nr 7) oraz ustrój nośny. Ustrój podwieszony został na prefabrykowanych cięgnach prętowych i stanowi stalowy ruszt z belek skrzynkowych połączonych stalowymi poprzecznicami. Oprócz obiektu mostowego powstały dojścia do kładki, odwodnienie liniowe i ogrodzenie, oddzielające wizualnie dojścia do kładki od znajdującego się w pobliżu budynku. Kładka została wyposażona w dwie windy. Obiekt został także odpowiednio oświetlony. Podświetlenie zainstalowano na każdej z want, w szybach windowych oraz w poręczach balustrad.

Koniec inwestycji zwieńczyły próby obciążeniowe kładki. – Przeprowadziliśmy tutaj dwie próby – statyczną i dynamiczną. Statyczna polegała na ustawieniu 64 zbiorników o pojemności 1m³ i zalaniu ich wodą. Docelowo obiekt został obciążony ciężarem odpowiadającym wadze 50 samochodów osobowych. Podczas prób dynamicznych grupa 10 osób chodziła, biegała i skakała po kładce z określonymi częstotliwościami na wyraźne sygnały osoby prowadzącej – informuje Kornel Adamowicz, Inżynier Budowy, Skanska. W tym czasie czujniki rejestrowały, jak kładka zachowuje się, gdy korzysta z niej równocześnie tyle osób. – Dokonaliśmy pomiarów ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych, które przewidziano w projekcie, a także że kładka spełnia wszelkie kryteria komfortowego użytkowania – zaznacza Kornel Adamowicz.

Dzięki zamontowanej instalacji ogrzewania - zarówno na całej płycie pomostowej, jak i schodach – kładka w zimie będzie zawsze odśnieżona. Zainstalowane czujniki będą reagować na temperaturę oraz wilgotność. Kiedy zostaną przekroczone wartości progowe – urządzenia te wykryją śnieg bądź lód na kładce - włączy się automatycznie jej podgrzewanie. Obiekt jest także monitorowany.

opr.s/ zdj. Skanska

źródło: materiał prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama