Dyrektor Fińskiego Muzeum Lotnictwa nagrodzony zostanie Błękitnymi Skrzydłami

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Kai Mecklin, Dyrektor Fińskiego Muzeum Lotnictwa otrzyma nagrodę Błękitnych Skrzydeł. Zostanie nagrodzony za swój wielki wkład jaki wniósł w sprowadzenie do krakowskiego muzeum jednego z dwóch zachowanych samolotów Caudron CR.714 Cyclone.

- To dzięki jego życzliwości i zaangażowaniu Muzeum Lotnictwa może prezentować ten unikatowy myśliwiec, na którym Polacy walczyli broniąc Francji w 1940r. - podkreślają pracownicy Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Uroczystość wręczenia nagrody odbędzie się w piątek w Gmachu Głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego. Odznaczenie wręczy Grzegorz Sobczak, Redaktor Naczelny miesięcznika "Skrzydlata Polska" w obecności Krzysztofa Radwana, Dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz Wojciecha Łuczaka, Prezesa ds. Wydawniczych Agencji Lotniczej ALTAIR.

Ceremonia będzie częścią wizyty roboczej przedstawicieli fińskiego muzeum, podczas której zostanie zatwierdzony plan restauracji samolotu Caudron CR.714 oraz zostanie ustalony harmonogram prac.

Błękitne Skrzydła, wyróżnienie istniejące od 1964, przyznawane są za najwybitniejsze osiągnięcia w lotnictwie polskim w ciągu roku poprzedzającego ich przyznawanie oraz za całokształt wybitnej działalności na rzecz lotnictwa polskiego. Kapitułę Błękitnych Skrzydeł stanowi zarząd Krajowej Rady Lotnictwa i redakcja Skrzydlatej Polski, wspierane przez Dowództwo Sił Powietrznych.

---
75 lat temu w 1940 w obronie Paryża i dorzecza Sekwany walczyła jedyna zwarta polska lotnicza formacja myśliwska pod polskim dowództwem - Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145. Dywizjon ten złożony z ochotników-znakomitych pilotów początkowo zwany był finlandzkim , ponieważ miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 z pomocą Finlandii zaatakowanej przez Stalina zimą 1939. Francuzi zdążyli nawet wysłać Finom pierwszą partię CR.714. Druga miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami. Polska formacja na swoich CR.714 weszła jednak do akcji w obronie Francji. Tylko Polacy latali bojowo na tym typie samolotu w kampanii francuskiej, odnosząc zwycięstwa w walce z Luftwaffe. Finowie uznali go za nieprzydatny do walki. Zachowany egzemplarz trafiający do Krakowa przechowywany był dziesiątki lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti jest dobrym stanie technicznym, jednak niekompletny. Brak mu silnika wraz z dolnym okapotowaniem i śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota. Dzięki staraniom specjalisty lotniczego, dr Bartłomieja Belcarza udało się pozyskać większość instrumentów pokładowych, które posłużą w procesie restauracji samolotu.

Operacji transportu myśliwca Caudron CR. 714 Cyclone z Finlandii do Polski podjęły się polskie Wojska Lotnicze, delegując do niej Herculesa C-130 wraz z załogą. Historyczny lot po ikonę historii polskiego lotnictwa miał miejsce 29 kwietnia 2015.

opr.s/

źródło: materiał prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama