"Misteria Paschalia". W Wielką Środę na festiwalu zagościła muzyka ciemnych jutrzni (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

W Wielką Środę na festiwalu zagościła muzyka ciemnych jutrzni. W tym roku były to utwory włoskie Gesualdo da Venosa. "Tenebrae Responsories" zaśpiewała Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Koncert odbył się w kościele św. Katarzyny w Krakowie.

Gesualdo twierdził, że do 1600 r. skomponował 6 ksiąg madrygałów, a do druku w 1611 oddał najbardziej zadziwiające, niesłuchane i wyrafinowane, z powodu zmęczenia marnym naśladownictwem. W tych ostatnich pracach książę – może z powodu swojej z dawna datującej się melancholii – stworzył styl wyjątkowo osobisty, mroczny i zaskakujący, odznaczający się ekstremalnymi kontrastami, jak łagodne błyski schodzące do otchłani poprzez harmoniczne kalejdoskopy, zadziwiające doskonałym związaniem z tekstem i najśmielszymi łańcuchami akordów.

Tę samą nowatorską śmiałość, tę samą precyzję muzycznych metamorfoz tekstu słownego, odnajduje się w Responsoriach – pisał o muzyce Gesualda znany w Krakowie jej wykonawca, Michele Pasotti. – To jeden ze szczytów barokowej sztuki sakralnej: 27 kompozycji odznacza się chromatyzmem, harmonicznym nawarstwieniem, translacją znaczeń na figury rytmiczne i melodyczne na poziomie jeszcze wyższym niż madrygały, w absolutnie wyjątkowej równowadze formalnej.

Ponieważ Responsoria odnoszą się do pasji Chrystusa (obrządek ciemnych jutrzni Wielkiego Tygodnia), mają mroczną barwę i chorobliwe rysy. Ich charakter, typowy dla kompozytora, spotyka się tu z tekstem – okazja idealna, by wyrazić napięcie między śmiercią, miłością i zbawieniem. Wykonawcami niezwykłej muzyki Gesualda był znakomity chór kameralny Capelli Cracoviensis, odnoszący międzynarodowe sukcesy i współpracujący z najwybitniejszymi zespołami i dyrygentami muzyki dawnej

Poniżej zdjęcia z próby dla mediów.

Tomasz Cichocki i materiały prasowe festiwalu "Misteria Paschalia"
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama