Andrychowski Lim-2 niebawem wróci na swoje miejsce

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Andrychowski Lim-2 wróci na swoje miejsce 11 maja. W ubiegłym roku władze Andrychowa zdecydowały – po konsultacjach z mieszkańcami – żeby Lima oddać do renowacji i stało się to, po długich przygotowaniach i niemałych problemach przy demontażu – 16 października. Specjaliści z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie kończą już pracę nad skrzydłami odrzutowca.

Z odciętymi skrzydłami Lim-2 trafił do warsztatów naprawczych krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego. Przez kilka miesięcy kilkuosobowa ekipa nie tylko naprawiała samolot, ale musiała uratować jego poszycie, które czas bardzo nadwyrężył.

Zadanie było trudne i niezwykle pracochłonne. Renowatorzy musieli np. znaleźć nową owiewkę kabiny, bo stara była już zupełnie zniszczona. Udało się i Lim ma już nową kabinę.

Lim-2 numer fabryczny 1B-015-27 wyprodukowany został w kwietniu 1956 roku w WSK Mielec. 24.04.1956 roku rozpoczyna swoją służbę w 29 PLM stacjonującym na nieczynnym obecnie lotnisku w Ornecie. Lim znajduje się na stanie jednostki, aż do drugiej połowy 1960 roku. Następnie zmienia miejsce bazowania na 48 PLM-Sz Plusz Bydgoszczy. Jednostka ta zostaje jednak rozformowana już w roku 1963. Przez kilka kolejnych miesięcy płatowiec lata w niezidentyfikowanej jednostce. Można przypuszczać, że służył w 5 PLM-Sz na tym samym lotnisku co poprzednio. W 1964 roku samolot trafia do LZR nr 4 w Warszawie , gdzie przechodzi remont powiązany z przystosowaniem go do roli myśliwsko-rozpoznawczej. 10.06.1964 już jako Lim-2R zostaje przekazany do dyspozycji 21 PLRT w Sochaczewie. Następna wzmianka o Andrychowskim Limie pojawia się dopiero w 1972 roku. Samolot znajdował się wtedy w WOSL w Dęblinie. Następnie został przekazany do COSSTWL w Oleśnicy skąd przeleciał na remont do LZR nr 2 w Bydgoszczy. Wtedy to nastąpił koniec służby dla przedniej części jego kadłuba. Jednak zbędnego fragmentu nie złomowano tylko połączono z tylną częścią jednego z przebudowywanych wtedy UTMiG-15. Oryginalny tył płatowca trafił do samolotu UTMiG-15, nb 3814 , który był przebudowywany do standardu SBLim-2A. Ciekawostką może być fakt, że tylna cześć Lima z Andrychowa pozostawała w czynnej służbie, aż po rok 1983.

Połączony w całość kadłub został przetransportowany do Andrychowa i oficjalnie przekazany mieszkańcom miasta w darze Ludowego Lotnictwa Polskiego. W grudniu 1976 roku pracownicy fabryki Andoria zmontowali dla samolotu stalowy podest, na którym został ustawiony. Jak każdy pomnik został on oczywiście opatrzony tabliczką informującą o jego funkcji. Oto jej treść : "Myśliwski samolot odrzutowy Lim-2 konstrukcji Polskiej. Dar Ludowego Lotnictwa Polskiego. Obiekt pamięci Lotników poległych w obronie i wyzwoleniu Ojczyzny w latach II Wojny Światowej. Zmontowano w czynie społecznym przez WSW Andoria grudniu 1976 roku".

opr. ab

źródło: nowiny.andrychow.eu

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama