Hala 100-lecia KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Osób Niepełnosprawnych – wmurowanie kamienia węgielnego

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

We wtorek odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Hali 100-lecia KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Osób Niepełnosprawnych. Kraków zyska najnowocześniejszą halę sportową dla osób niepełnosprawnych.

Akt erekcyjny podpisali: Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski, Przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki, Koordynator Projektu Joanna Chojnacka, Dyrektor Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie Krzysztof Kowal, Dyrektor Regionu Południowego Budownictwa Ogólnego Skanska S.A. Piotr Wesołowski, Przewodniczący Rady i Zarządu Dzielnicy VII Zwierzyniec Szczęsny Filipiak oraz Prezes Zarządu KS Cracovia 1906 Antoni Smoleń.

W uroczystości uczestniczył Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób Niepełnosprawnych Bogdan Dąsal.

Kraków zyska najnowocześniejszą halę sportową dla osób niepełnosprawnych. Obiekt zostanie oddany do użytku wiosną 2018 roku przy Alei Focha. Będzie m.in. centrum przygotowań dla polskich paraolimpijczyków. Z hali skorzystają także kluby sportowe i mieszkańcy Krakowa.

Skanska SA zbuduje obiekt na zlecenie Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie. Umowa na wybudowanie hali opiewa na blisko 38 milionów złotych brutto, natomiast szacunkową wartość inwestycji to ok. 41 mln zł.

Hala przy Al. Focha znalazła się na liście obiektów o szczególnym znaczeniu dla kultury fizycznej i otrzymała dofinansowanie z Ministerstwa Sportu i Turystyki w wysokości 10 mln zł. Resztę kosztów budowy pokrywa Gmina Miejska Kraków. Czynione są starania o pozyskanie środków na wyposażenie hali.

Nowoczesna hala będzie obiektem wielofunkcyjnym jednokondygnacyjnym. Jedynie w części zaplecza pojawią się trzy kondygnacje. Główną jej częścią będzie sala gier o wymiarach 44x26 m, umożliwiająca rozgrywanie spotkań większości dyscyplin halowych. Trybuny pomieszczą ponad 800 kibiców. Przewidziano tu blisko 700 miejsc siedzących na widowni, w tym miejsce na 48 wózków inwalidzkich (po złożeniu krzeseł w pierwszych rzędach) oraz dodatkowe 150 miejsc na ruchomej trybunie. W hali powstaną także m.in. zaplecze rehabilitacyjno-sanitarne, siłownia, taras widokowy i kawiarnia.

- Na budowie wylejemy ponad 11 000 m³ betonu. Gdyby załadować go do wagonów towarowych do transportu węgla to na torach kolejowych zobaczylibyśmy 4,5 kilometrową kolejkę z ponad 500 wagonami. Z terenu budowy natomiast wywieziemy ok. 25 000 m³ ziemi. Gdyby taką ilością ziemi zasypać piaskownicę o wymiarach 5x5 m to najwyższy punkt placu zabaw znajdowałby się na poziomie 1 km – informuje Łukasz Sokołowski, Kierownik Budowy, Oddział Budownictwa Ogólnego Skanska w Krakowie. – W ramach inwestycji zagospodarujemy również teren wokół hali wykonując parking na 100 samochodów, nasadzenia oraz oświetlenie. Zrealizujemy prace w obszarze kanalizacji sanitarnej i deszczowej, teletechniki, przyłączy ciepła oraz przyłączy energii elektrycznej, przebudowy istniejącej sieci cieplnej czy przebudowy stacji transformatorowej.

Głębokość płyty boiska to ok. 4 m pod poziomem terenu, co jest uwarunkowane wysokością zabudowy. To prawdopodobnie najgłębiej posadzone boisko hali sportowej w Polsce (poza kopalniami – Bochnia czy Wieliczka). Jest to rozwiązanie niezwykle rzadko spotykane przy projektowaniu tego typu obiektów w kraju.

Hala usytuowana będzie przy Alei Focha, naprzeciwko Błoń Krakowskich, na płaskim terenie o powierzchni zbliżonej do trójkąta wyznaczonego przez bieg alei, brzeg rzeki Rudawy oraz istniejącą zabudowę. Obiekt wkomponuje się w otaczający krajobraz, stając się miejscem podtrzymującym tradycję i historię, co jest bardzo ważne dla lokalnej społeczności. - Staraliśmy się, by planowany budynek – przez jego związanie z miejscem, ziemią i uformowanie – stał się częścią krakowskiego pejzażu. Widok z alei Focha poprzez Halę na wzgórze i kościół Najświętszego Salwatora podpowiadał nam sposób, w jaki ukształtować północną fasadę budynku. Bliska panorama alei Waszyngtona z Kopcem Kościuszki widoczna będzie z wnętrza budynku – przez elewację zachodnią. Hall wejściowy, uniesiony o 1m powyżej chodnika alei Focha da widok na Błonia ponad przejeżdżającymi samochodami – podkreślają Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, architekci, Biuro Projektów Lewicki Łatak.

Ta wyjątkowa lokalizacja umożliwi nie tylko odpowiednią ekspozycję obiektu, ale przede wszystkim zapewni dogodny dostęp użytkownikom i widzom wydarzeń sportowych i kulturalnych. Obiekt będzie posiadał szybkie połączenie z kolejowym dworcem głównym, bezpośrednie połączenie z Portem Lotniczym Kraków-Balice oraz dostęp do komunikacji miejskiej.

Budynek hali uzyska atrakcyjną formę architektoniczną, odpowiednią do prestiżowej lokalizacji. Wyrośnie wprost z ziemi, łącząc poziomy chodnika wzdłuż alei Focha, ścieżki biegnącej po wale Rudawy z parterem budynku, jego przyziemiem i tarasem na dachu. - Krajobrazową płaskorzeźbę stworzymy w złożonych warunkach gruntowych. Zakładamy usunięcie wierzchniej warstwy gruntu, który użyjemy do wykonania ochronnych krajobrazowych nasypów, a projektowany budynek przewidujemy posadowić na stropie warstw niższych – piasków i żwirów oraz ponad poziomem wód gruntowych – zaznacza Piotr Lewicki.

Obiekt posiadać będzie płaski dach porośnięty zielenią, na który poprowadzi podjazd z zaprojektowaną pochylnią. Nowatorska rampa najazdowa umożliwi osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich przedostanie się z poziomu terenu na dach budynku całkowicie o własnych siłach, bez użycia windy.

Jednym z najbardziej interesujących elementów obiektu będzie elewacja ze stali kortenowskiej. To stal o specjalnym składzie chemicznym dającym temu materiałowi odporność na korozję atmosferyczną i charakterystyczne rdzawe zabarwienie.

Hala w liczbach:
819 miejsc siedzących, w tym 669 miejsc stałych oraz 150 miejsc składanych
100 miejsc parkingowych
Parametry techniczne:
14,0 m - maksymalna wysokość konstrukcji
102,90 m x 56,50 m - maksymalne wymiary budynku
5 102 m2 - powierzchnia całkowita
3 360 m2 - powierzchnia użytkowa
3 9394 m3 - kubatura

Więcej informacji na stronie: www.skanska.pl

opr.s/

źródło: materiał prasowy Skanska

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama