Perspektywa budowy mostu w Białym Dunajcu na Podhalu. Obiekt gotowy ma być w 2018 r.

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

- Osoby, które zaskarżyły decyzję środowiskową dla budowy mostu w Białym Dunajcu, na DK 47 złożyły oświadczenie o cofnięciu skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W konsekwencji decyzja środowiskowa może być bez przeszkód procedowana przez SKO w Nowym Sączu - informuje Iwona Mikrot z GDDKiA.

Chodzi o zmianę w dokumencie lokalizacji nowego mostu, jego konstrukcji i zakresu przebudowy na dojazdach. Most budowany będzie w miejscu istniejącego starego mostu.

Most w Białym Dunajcu nie nadaje się do remontu ze względu na jego zły stan techniczny. Planowana jest budowa nowego mostu. Procedury związane z projektowaniem nowego mostu i uzyskiwaniem decyzji koniecznych do wybudowania takiej przeprawy przez rzekę Biały Dunajec, w miejscowości o tej samej nazwie, rozpoczęły się w 2008 r. Na każdym etapie procedur były protesty kierowane do różnych instytucji przez rodzinę D. i Stowarzyszenie Obrony Podhala. 26 czerwca 2013 r. został wprowadzony ruch wahadłowy na moście w Białym Dunajcu, na drodze krajowej nr 47, popularnie nazywanej „ Zakopianką „. Wprowadzenie ruchu wahadłowego spowodowane jest bardzo złym stanem technicznym mostu i zaleceniami opinii eksperckiej. Stan techniczny mostu jest cały czas monitorowany.

W listopadzie 2015 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA O/ Kraków i właścicielami działek, w myśl którego nieodpłatnie udostępnią działki na dojazd do mostu tymczasowego. Nowy most ma powstać w tzw. „starym śladzie”. Właściciele udostępniający działki zobowiązali się w porozumieniu także do tego, że nie będą podejmowali działań prawnych mogących przedłużać procedury administracyjne. 8 czerwca 2016 r. dwie siostry złożyły do NSA w Warszawie skargę kasacyjną dla decyzji środowiskowej niezbędnej do uzyskania zgody na realizację inwestycji, co w konsekwencji przedłużyłoby procedury. Działki należące do kobiet nie będą zajęte pod inwestycję, są w zasięgu oddziaływania obecnego i również przyszłego mostu. Decyzja środowiskowa jest natomiast niezbędna do uzyskania zgody na realizację inwestycji, którą wydaje wojewoda.

13 kwietnia 2016 r. został podpisana umowa przez GDDKiA Oddział w Krakowie z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa na zaprojektowanie nowego mostu, uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, pozwoleń, decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wraz z budową mostu w terminie 32 miesięcy. Konieczna będzie rozbiórka starego mostu i wybudowanie tymczasowego obiektu na czas trwania inwestycji.

26 października 2016 r. przedstawiciele Oddziału GDDKiA w Krakowie oraz wykonawcy spotkali się z mieszkańcami Białego Dunajca, których fragmenty działek zostaną zajęte pod inwestycję. Przedstawiono projekt, mapy i objaśniano kwestie poruszane przez mieszkańców. Interesowało ich ile i jakie fragmenty działek będą zajęte, co ze zjazdami i ogrodzeniami, kiedy będą odszkodowania. Przedstawiciele GDDKiA prosili o wycofanie kasacji przez dwie siostry, aby już dalej nie przedłużać procedur. 16 listopada 2016 r. kobiety podpisały porozumienie z GDDKiA Oddziałem w Krakowie, w którym zobowiązują się cofnąć skargę kasacyjną i nie podejmować jakichkolwiek działań prawnych mogących przedłużać postępowania administracyjne, ani innych przeszkód w realizacji inwestycji. Oddział GDDKiA w Krakowie zobowiązał się do budowy nowego mostu w starym śladzie.

Nowy most będzie miał konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki, obustronne chodniki, długość ok. 58 metrów i szerokość 18 metrów. Dla potrzeb inwestycji zajęte zostaną fragmenty 25 działek niezabudowanych i wyburzony budynek mieszkalno-usługowy. Przebudowane zostaną dojazdy po obydwu stronach obiektu. Koszt projektu i wybudowania nowego mostu wyniesie ok. 12 mln zł. Rozpoczęcie realizacji przewidywane jest w II kwartale 2017 r, a zakończenie pod koniec 2018 r.

Na zdjęciu - wizualizacja nowego mostu.

opr.s/
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama