Muzeum Auschwitz apeluje. „Dziś prosimy o pomoc!”

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Dyrektor Muzeum zwrócił się z apelem do niemieckiej i austriackiej opinii publicznej. Chodzi o przekazywanie dokumentów, zdjęć, prywatnych listów, czy innych materiałów związanych z załogą SS niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz.

„Bez pełniejszej analizy i bez zrozumienia motywacji oraz mentalności sprawców, nasze starania o mądre ostrzeganie przyszłych pokoleń pozostaną jedynie intuicyjne. Dziś prosimy o pomoc!” – czytamy w apelu przedstawicieli Miejsca Pamięci.

„Historia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau nie jest jeszcze poznana całkowicie.

Znamy relacje i wspomnienia byłych więźniów – to perspektywa ofiar.

Znamy zachowaną część dokumentacji obozowej – to dokumenty administracyjne.

Znamy powojenne materiały procesowe – to język obrony prawnej.

To za mało, by w pełni zrozumieć tę największą tragedię w dziejach Europy.

Po wojnie odnalazło się jedynie kilka zbiorów zdjęć wykonywanych przez członków załogi KL Auschwitz, niewielka liczba prywatnych listów pisanych przez esesmanów, wyjątkowo rzadkie przykłady innych dokumentów lub pojedynczych pamiętników”.

– Dotychczas opieraliśmy się głównie na relacjach i wspomnieniach byłych więźniów, zachowanej dokumentacji obozowej oraz powojennych materiałach procesowych. Do dziś stanowi to fundament naszej wiedzy. Nie posiadamy jednak wielu źródeł, które pozwalają lepiej i pełniej zrozumieć motywację sprawców. W archiwach bowiem zachowało się bardzo niewiele prywatnych materiałów stworzonych przez członków załogi KL Auschwitz – wyjaśnia dr Piotr M. A. Cywiński, dyrektor Muzeum.

Dlatego pracownicy Miejsca Pamięci proszą o przekazywanie jakichkolwiek dokumentów, zdjęć, prywatnych listów, pamiętników, czy innych materiałów, które znajdują się w rękach prywatnych.- O pomoc i publikację naszego apelu zwróciliśmy się do największych niemieckich i austriackich mediów – dodał dyrektor Cywiński.

źródło: Muzeum Auschwitz

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama