Nowy pomysł na problemy komunikacyjne na Podhalu

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Poszerzenie „zakopianki”, rozbudowa dróg lokalnych, stworzenie Podhalańskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, a także opracowanie regionalnego systemu oznakowania drogowskazowego dla Podhala - to główne pomysły na rozwiązanie problemów komunikacyjnych w tej części regionu zaproponowane przez autorów studium rozwoju podhalańsko – tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem Miasta Zakopane. Opracowanie powstało pod egidą Samorządu Województwa Małopolskiego.

W piątek w Łopusznej koło Nowego Targu Wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela zaprezentował projekt samorządowcom z Podhala. Pracowaliśmy ponad rok, Samorząd Województwa wyasygnował odpowiednie kwoty i w konsekwencji powstało studium, które ujmuje problemy komunikacyjne całego Podhala. Projekt jest możliwy do zrealizowania i jest szansa na to, aby turystom umożliwić dogodny dojazd na Podhale, a mieszkańcom sprawne przemieszczanie się – mówił Wicemarszałek Ciepiela.

Przez kilkanaście miesięcy eksperci szczegółowo oceniali stan infrastruktury drogowej oraz kolejowej w tej części regionu. Zbierali opinie i dane. Obserwowali także warunki ruchu na drogach Podhala zwłaszcza podczas długich weekendów. W rezultacie powstało obszerne studium, które ma na celu przedstawienie koncepcji usprawnienia systemu transportowego Podhala z zachowaniem wszystkich wymagań ochrony środowiska. Autorzy przedstawili kilka wariantów rozwoju sieci transportowej regionu. Jeden z nich przewiduje m.in. realizację projektu GDDKiA na odcinku Kraków- Zakopane z uwzględnieniem budowy dwóch jedni dwupasmowych. Innym rozwiązaniem jest wariant rozproszony, który zakłada rozproszenie ruchu na wysokości Nowego Targu przy wykorzystaniu istniejących połączeń drogowych.

Nowa koncepcja zakłada także przygotowanie dla Podhala regionalnego systemu oznakowania drogowskazowego. Zdaniem autorów studium, istnieje co najmniej 9 alternatywnych dla „zakopianki” możliwości dojazdowych na Podhale. Jak przekonywali drogi te są wciąż za mało znane w informacji drogowskazowej. Aby zmniejszyć ruch samochodowy przewiduje się także stworzenie Podhalańskiej Szybkiej Kolei Miejskiej – czyli szynobusów jeżdżących regularnie nie rzadziej niż 60 minut i zatrzymujących się na nowych przystankach. Pierwsza linia podzielona byłaby na dwa odcinki: od Zakopanego do stacji Nowy Targ po istniejącej linii kolejowej, oraz od stacji Nowy Targ do lotniska, nowym odcinkiem linii. Na trasie przewiduje się dobudowę 6 nowych przystanków m.in. w Spyrkówce, Poroninie oraz Białym Dunajcu. Kolej miałaby służyć wszystkim mieszkańcom Podhala w ich podróżach do pracy, a także turystom.

Podczas piątkowego spotkania Wicemarszałek Ciepiela przekonywał samorządowców, że projekt jest możliwy do zrealizowania pod warunkiem, że będą wspólnie popierać przedsięwzięcie i zabiegać w swoich środowiskach o jego akceptację. Konieczne jest stworzenie koalicji, która pomoże małopolskim parlamentarzystom zabiegać o środki na realizację inwestycji– mówił Ciepiela. Jak podkreślił przedsięwzięcie jest wyzwaniem nie tylko dla Podhala, ale dla całego kraju. – Potraktujmy to jako wyzwanie narodowe, gdyż Podhale jest wartością całego narodu, a na mapie Polski nie ma drugiego takiego miejsca jak Zakopane – przekonywał Wicemarszałek. Podhalańscy samorządowcy pozytywnie ocenili studium i chwalili m.in. za kompleksowe potraktowanie problemów komunikacyjnych Podhala. W najbliższym tygodniu będą mieli czas na zgłaszanie swoich uwag.

źródło: Urząd Marszałkowski w Krakowie

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama