Otwarta Pracownia zaprasza na spektakle teatralne w reżyserii Sebastiana Myłka

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

KRAKÓW. Luty w Otwartej Pracowni (ul. Dietla 11) upłynie pod znakiem teatru. W industrialnej przestrzeni Galerii pojawią się bowiem, po raz kolejny, dwa nowatorskie spektakle młodego, obiecującego reżysera - Sebastiana Myłka.

Mewa – współczesna forma jednego z najpiękniejszych dramatów Czechowa (2 i 3. 02.2017, godz. 19:30) oraz Sztuka bez tytułu (9.10.11 i 12. 02.2017, godz. 19:30) - na podstawie surrealistycznych dramatów Lorki. Z pozoru różne od siebie spektakle, mają jednak wspólny mianownik - dotykają wciąż aktualnych problemów i skłaniają widza do przemyśleń o współczesnym świecie, do którego Joanna Oparek – poetka, pisarka i dramatopisarz - przeniosła pierwowzory.
Obowiązuje zasada „płacisz, ile chcesz”. Rezerwacja miejsc na spektakle pod adresem e-mail: publicznosc@gmail.com
Partnerami wydarzeń są: Agencja Artystycznma PepperMint oraz Queerowe Centrum Kultury


MEWA
na podstawie dramatu Czechowa

Mewa - depresyjna komedia naszych czasów.
Przepisana z oryginału na "tu i teraz" przez Joannę Oparek. To poszukiwanie nowej formy dla jednego z najpiękniejszych dramatów Czechowa - jego tragiczny bohater Trieplew pragnął nowych form i nowych wyzwań. Czechow jest aktualny, bo mówi o aspiracjach i złudzeniach. O młodych twórcach, zmuszonych do kompromisu. O wszystkich młodych ludziach dokonujących trudnego wyboru między ambicją a życiową koniecznością. O miłości, która także idzie na kompromis. Grupa przyjaciół spędza razem weekend nad jeziorem... Ktoś pragnie wystawić swoją sztukę, ktoś komuś zazdrości, ktoś kogoś kocha. Wszyscy są tak bardzo młodzi i już rozliczają się ze swoim życiem. I każdy z nich jest mewą...
Bo mewa to pragnienie wolności, wielkie plany, marzenie, które kryje w sobie zapowiedź klęski. Wszystko to, o czym rozmawiamy w nocy, z piątku na sobotę, aż do rana. Szare godziny, kiedy mamy odwagę mówić o swoich lękach. My - ironiczni idealiści.

Reżyseria | Sebastian Myłek
Dramaturgia | Joanna Oparek
Muzyka | Paweł Harańczyk
Inspicjent | Ewelina Płonka

Obsada: Aleksandra Filipowicz, Amelia Gawryluk, Rafał Korzeniewski, Justyna Litwic, Tomasz Stuleblak, Łukasz Sikora, Ewa Dobrucka

Spektakl Mewa otrzymał Nagrodę Specjalną Dyrektora Artystycznego na Ogólnopolskim przeglądzie Teatrów Studenckich i Niszowych

Krytycy o spektaklu Mewa:

Klaudia Muca, Teatr dla Was - „Mewa Myłka nie jest adaptacją dramatu Czechowa. Nie jest też „swobodną adaptacją”. Można ją nazwać uwspółcześnioną wersją XIX-wiecznego dramatu. Można też zupełnie pominąć te definicyjne próby, bo w gruncie rzeczy nie prowadzą donikąd (choć uspokajają zawodowe sumienie krytyka). Dramat jest ten sam, choć jego forma jest zupełnie inna – to dramat niespełnienia i niezrozumienia, dramat twórcy planu, który nie został zrealizowany. Codzienność zweryfikowała ten idealistyczny plan.”

Julia Lizurek, Teatrakcje.pl -„Myłek świadomie miesza konwencje teatralne łącząc realizm z symbolizmem. Poetyckiemu monologowi Niny w scenie próby przedstawienia Trieplewa towarzyszą dźwięki rozmów oraz produkowania scenicznych efektów. Masza daje się ponieść mistycznemu nastrojowi, Arkadina znudzona pali papierosa, a Dorn uwodzi kobiety. Chociaż pali się czerwone światło, widz nie może zaangażować się w wypowiadane przez aktorkę słowa. Widz pozostaje biernym obserwatorem, którego rola sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: kto przypomina mi samego siebie?”

SZTUKA BEZ TYTUŁU
na podstawie dramatów Publiczność i Sztuka bez tytułu Lorki

Publiczność oraz Sztuka bez tytułu to awangardowe, surrealistyczne dramaty, o których sam Lorca mówił, że są nie do wystawienia. Brawurowy atak na konwencjonalny teatr mieszczański, a zarazem groteskowy i przerażający obraz Hiszpanii w przededniu wojny domowej. Zdezorientowana Publiczność gromadzi się w teatrze, podczas gdy na zewnątrz słychać już strzały. Postaci z teatralnych sztuk buntują się i usiłują przejąć kontrolę. Widzowie domagają się śmierci dyrektora teatru. Na scenie niczym w krzywym zwierciadle odbija się rzeczywistość kraju, który stoi na granicy szaleństwa. Jaka jest rola teatru, kiedy prawdziwy spektakl rozpoczyna się na ogarniętych wojną domową ulicach…

Reżyseria | Sebastian Myłek
Dramaturgia | Joanna Oparek
Scenografia i kostiumy | Małgorzata Stanclik
Muzyka | Bartosz Adam Głuszczak i Karolina Woźniczka
Światło | Łukasz Wojtas
Charakteryzacja | Magdalena Kij i Katarzyna Bińko
Inspicjent | Ewelina Płonka

Obsada:Tomasz Stuleblak, Tadeusz Siudak, Łukasz Sikora, Aleksandra Filipowicz, Rafał Korzeniewski, Amelia Gawryluk, Katarzyna Ilnicka, Grzegorz Bil, Maria Makarenko, Anna Szczerbań, Justyna Litwic, Zuzanna Hussakowska

źródło: mat. prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama