"Halka" wileńska na festiwalu Opera Rara (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

KRAKÓW. Dziś w ramach festiwalu Opera Rara odbyła się niezwykła premiera "Halki" w wersji wileńskiej. Mało kto wie, że istnieje wcześniejsza, dwuaktowa wersja "Halki". Moniuszko skomponował ją w 1848 roku jeszcze w Wilnie.

Wileńska "Halka" to wersja niezwykła - precyzyjnie skupiona na opowiadanym dramacie. Zaskoczeniem dla wielu będzie brak "hitów", czyli arii Jontka "Szumią jodły na gór szczycie", tańców góralskich czy mazura. Te Moniuszko dopisał dla Warszawy, żeby tytuł spełniał kryteria widowiska i zaspokajał komercyjne oczekiwania publiczności. Dzięki Capelli Cracoviensis, grającej na instrumentach z epoki, dostaliśmy brzmienie, którego byśmy się po "Halce" nie spodziewali. Okazuje się, że to muzyka kameralna. Pozbawiona operowej masy, przez co piękniejsza i bardziej przejmująca - powiedział Cezary Tomaszewski, reżyser spektaklu

"Halka" Tomaszewskiego rozgrywa się w... salonie. - Punktem wyjściowym naszej inscenizacji jest fakt historyczny - "Halka" wileńska miała swoją prapremierę w salonie państwa Müllerów, teściów Moniuszki. Opera narodowa w salonie? To tak jakby grać "Halkę" w akademiku. A my przenosimy naszą "Halkę" do salonu i jest to gest polityczny. Zamknięcie opery narodowej w bardzo dookreślonej przestrzeni z meblościankami, piętrowym łóżkiem, pianinem czy kuchenką otwiera zupełnie nową perspektywę jej odczytania - tłumaczy reżyser.

Obsadę wileńskiej "Halki" tworzą młodzi artyści. - W "Halce" zaśpiewała grupa nadzwyczaj utalentowanych młodych ludzi. Otwartych i odważnych. Bez wbitego w głowie wzorca, jak coś "powinno" brzmieć lub wyglądać, że bohaterkę tytułową należy zagrać zawsze i wszędzie w taki, a nie inny sposób - mówi reżyser (w roli Halki zadebiutowła Natalia Kawałek związana z Theater an der Wien i Kammeroper Wien). - Ta obsada zupełnie nie przypomina tradycyjnej obsady operowej. To kolejny powód, żeby przyjść na nasze przedstawienie, dać się zaskoczyć i pokochać Moniuszkę

Solistom towarzyszyła grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa.

Premiera "Halki" w reż. Cezarego Tomaszewskiego - 31 stycznia w Centrum Kongresowym ICE Kraków (Konopnickiej 27). Kolejne spektakle 1 i 2 lutego o godz. 19

Artyści:
Natalia Kawałek - sopran
Jakub Pawlik - tenor
Małgorzata Rodek - sopran
Sebastian Szumski - baryton
Łukasz Klimczak - baryton
Jerzy Butryn - bas-baryton
Aldona Grochal w roli Marii Fołtyn

Capella Cracoviensis
Jan Tomasz Adamus - dyrygent

Filip Adamus jako Cezary Tomaszewski operamaniak, lat 11.

Chór w składzie:
Michalina Bienkiewicz, Katarzyna Brajner, Antonina Ruda, Anna Zawisza - sopran
Dorota Dwojak-Tlałka, Agata Pawlina, Ilona Szczepańska - alt
Szczepan Kosior, Karol Kusz, Piotr Szewczyk, Błażej Wiliński - tenor
Przemysław Bałka, Stanisław Duda, Maciej Drużkowski, Marek Opaska - bas

BRACIA (Maciej Chorąży & Agnieszka Klepacka) - kostiumy i scenografia
Antek Grałek - oświetlenie
Cezary Tomaszewski - reżyseria
Aldona Kopkiewicz - konsultacja dramaturgiczna i tekst prologu

Tomasz Cichocki i materiały prasowe festiwalu Opera Rara
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama