Budowa mostu tymczasowego na zakopiance w Poroninie dobiegła końca (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Po niedzieli należy spodziewać się dużych zmian w organizacji ruchu na zakopiance w Poroninie. Stary most, przy skrzyżowaniu z drogą na Bukowinę Tatrzańską, zostanie zamknięty, a ruch poprowadzony zostanie nowo wybudowaną przeprawą przez rzekę. Zmiany są związane z budową w tym miejscu tzw. węzła tatrzańskiego.

Zamknięta zostanie także możliwość przejazdu drogą wojewódzką w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej. Wyznaczono objazd.

Zmiana organizacji ruchu wejdzie w życie 27 marca. W opublikowanym komunikacie czytamy, że zamknięciu dla ruchu kołowego ulegnie odcinek drogi wojewódzkiej nr 961 (od skrzyżowania z DK 47 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego) oraz nastąpi całkowite zamknięcie wjazdu/wyjazdu na ulicę Kasprowicza.

Na 15 maja zaplanowane jest zamknięcie dla ruchu kołowego wjazdu/wyjazdu na ulicę Za Torem (za mostem kolejowym). Dojazd do ulicy Za Torem i Kościuszki będzie odbywał się przez istniejący przejazd kolejowy na „Misiagach”.

W rejonie inwestycji przejazd w obu kierunkach Zakopane/Kraków/Zakopane odbywać się będzie drogą krajową DK 47 poprzez tymczasowy obiekt mostowy na potoku Poroniec. Dla kierowców jadących od strony Krakowa już w Nowym Targu zamontowano tablice informujące o braku możliwości skrętu z drogi krajowej DK 47 (zakopianki) w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej i centrum Poronina, z zalecanym objazdem do Zakopanego przez rondo w Nowym Targu, Białkę Tatrzańską, Bukowinę Tatrzańską i Wierch Poroniec.

Ruch pieszy w obrębie przebudowanego skrzyżowania i dojście do centrum Poronina od strony miejscowości Suche zaplanowano istniejącym chodnikiem wzdłuż drogi powiatowej, dalej poprzez chodnik wzdłuż tymczasowego obiektu mostowego na potoku Poroniec, istniejące przejście dla pieszych na „zakopiance” w okolicy skrzyżowania z ul. Kasprowicza, przejście przez tory, następnie przez kładkę i parking koło Urzędu Gminy w Poroninie.

Z dokładną informacją zmiany organizacji ruchu można też zapoznać się na stronie internetowej www.wezelporonin.pl.

Inwestycja została zaplanowana tak, aby nie tylko usprawnić problematyczny przejazd w kierunku stolicy Tatr, Białki Tatrzańskiej i Morskiego Oka, ale także zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Tradycyjne skrzyżowanie DK nr 45 z DW 961 zastąpi bezkolizyjny węzeł, a droga wojewódzka zostanie poprowadzona tunelem pod linią kolejową (nr 99) oraz drogą krajową (DK 47). Ponadto nad drogą wojewódzką zostaną poprowadzone dwa wiadukty - drogowy i kolejowy. Na udogodnienia mogą liczyć także piesi, dla których powstaną nowe chodniki, kładka nad drogą wojewódzką 961 oraz przejście podziemne z wygodną pochylnią pod drogą krajową 47 i linią kolejową. W miejscu skrzyżowania zakopianki z drogą powiatową nr 1651 powstanie rondo. Projekt węzła zakłada także budowę nowych mostów - na Białym Dunajcu i nad potokiem Poroniec. Przebudowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Kasprowicza.

Aby pierwsi kierowcy mogli przejechać przez nowy węzeł w sierpniu 2018 roku, już teraz rozpoczęto wstępne prace poprzedzające budowę inwestycji. Kierowcy nie muszą się obawiać większych utrudnień w ruchu – będzie się odbywał po tymczasowej drodze i mostach objazdowych. Szczegółowy harmonogram prac i ewentualnych objazdów związanych z kolejnymi etapami inwestycji poznamy pod koniec listopada.

Inwestorem całego zadania jest Województwo Małopolskie. Roboty budowlane finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a projekty inwestycji samorządy – Gmina Poronin, Starostwo Powiatowe w Zakopanem i Województwo Małopolskie. Wykonawcą węzła jest konsorcjum firm Banimex i Eurovia.

oprac. r/ źródło: Urząd Gminy Poronin, zdjęcia Piotr Korczak
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama