Fala oszukanych przez Internet. Policjanci radzą, jak nie dać się oszukać…

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Okres przedświąteczny wiąże się także z tym, że bardzo często zamawiamy prezenty dla najbliższych przez Internet. Taka forma zakupu dla wielu osób jest bardziej komfortowa, niż „bieganie po sklepach”, ponieważ daje możliwość wyboru najbardziej atrakcyjnej spośród ofert licznych sklepów internetowych, a produkt trafia bezpośrednio do naszego domu.

Kupując w sieci musimy jednak pamiętać, że Internetu nie omijają oszuści, szczególnie w okresie tzw. gorączki zakupów.

Ostatnio często otrzymujemy zgłoszenia od osób oszukanych podczas zakupów dokonywanych przez Internet. Kwoty są różne – od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych za skrzynkę pocztową, drukarkę, kartę graficzną do komputera, tabletki na odchudzanie, elektryczną szczoteczkę do zębów i obuwie aż do kilku tysięcy złotych za zabawki dla dzieci, telefony komórkowe, konsole do gier, narzędzia elektryczne, meble, odzież, a nawet suknię ślubną. W większości z wymienionych przypadków zamawiający nie otrzymali zwrotu wpłaconych pieniędzy lub otrzymali towar niezgodny z zamówieniem.

W związku z powtarzaniem się takich sytuacji (szczególnie w okresie przedświątecznym), policjanci apelują, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek i przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:

1. Nie reaguj na tzw. super okazje.

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

2. Nie kupuj poza aukcją.

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Zmieniaj hasła dostępu.

Zmieniając hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.

4. Sprawdź komentarze.

Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

5. Sprawdź sprzedającego.

Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: ceidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy rządowy portal https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu.

Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

6. Uważaj na fałszywe sklepy internetowe

Szczególnie w okresie przedświątecznym oszuści zakładają strony internetowe, które mają służyć za witryny sklepów internetowych, oczywiście fałszywych. Dlatego przed pierwszymi zakupami w nieznanym nam sklepie internetowym, powinniśmy sprawdzić opinie o tym sklepie. Jeżeli będzie fałszywy, utworzony na okres świątecznych zakupów, nie znajdziemy o nim opinii, co powinno być wskazówką by nic nie kupować za pośrednictwem tej strony.

Naszą czujność powinna również wzbudzić znacznie zaniżona cena produktu oraz brak możliwości płatności przy odbiorze. W takich „sklepach” jedyną możliwą formą płatności jest zazwyczaj wcześniejszy przelew na wskazane konto bankowe.

Przed dokonaniem zakupu powinniśmy też sprawdzić, czy istnieje możliwość skontaktowania się ze sklepem przez telefon, najlepiej stacjonarny. Jeżeli kontakt jest możliwy wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej, lepiej poszukać danego produktu w innym miejscu.

7. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

8. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.

Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

1. Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.

2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.

3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

Tekst i foto: KMP Nowy Sącz/ IG-D
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama