KRoki 2018: Otwórz się na taniec

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Spektakle, warsztaty, lekcje, projekcje i spotkania. Na scenach i w krakowskim plenerze. Dla miłośników tańca współczesnego, ale też laików, którzy szukają niepowtarzalnych wrażeń artystycznych. 11 maja pod hasłem „Dialogujący” rusza 6. edycja międzynarodowego festiwalu KRoki. Jego kuratorką jest Jadwiga Majewska.

6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki potrwa od 11 do 20 maja.
Festiwal zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

KROKI 2018 - kalendarium
“Dialogujący”

11 maja  (piątek)
Scena MOS
Godz: 19.00
Compagnie Linga – Marco Cantalupo, Katarzyna Gdaniec - “Tabula” (Szwajcaria) 
otwarcie festiwalu

W TABULA, zasady gry są stale zmieniane przez imponujące i efektowne ruchy scenografii. Przestrzeń jest kluczowa. Przestrzeń, która jest dzielona, zdobywana i utwierdzana przez ośmioro tancerzy, którzy sięgają po bardzo delikatne, kontrastowe i mocne interpretacje. Nieskończenie elastyczny, układ przestrzeni nie jest już dłużej sztywnym, otoczeniem ale żyjącą, zmienną substancją, przemieniającą się w tysiące placów zabaw, gdzie są podejmowane najbardziej nieprawdopodobne sojusze i wrogie działania.

12 maja  (sobota)
Scena MOS
Godz.19.00
Compagnie Linga – Marco Cantalupo, Katarzyna Gdaniec “Tabula” (Szwajcaria) 
Po spektaklu rozmowa z artystami - Sala Ingardena

Scena Miniatura
Godz.10.00/12.00
Dansema Dance Theater -”Colorful Games” (Litwa)

Interaktywne cyrkowo-taneczne przedstawienie dla dzieci od 0 do 3lat.
Każdego dnia tysiące dzieci uczy się poznawać swoje otoczenie. Dzieje się tak albo poprzez to co oglądają, albo poprzez to co dotykają, co słyszą, co kosztują. Choć wydaje się, że to tylko przyjemna aktywność, z pomocą gier i zabawy nasi najmłodsi uczą się odkrywać i akceptować otoczenie wokół nich. Birute Baneviciute i Giedre Subotinaite zachęcają dzieci w tym olśniewającym występie, aby odkryć nie tylko mały świat, który stworzyły na scenie, ale także i siebie. „Kolorowe gry” są pełne niespodzianek i szans na udział w zabawie razem z tancerką.

13 maja (niedziela)

Scena MOS
Kino MOS:
Godz. 16.00-17.30
Dance with Camera - Filmy z Short Waves Festival 

Dances with Camera to międzynarodowy konkurs krótkometrażowych filmów, których wspólnym językiem jest ruch i taniec. W ramach pokazów prezentowane są filmy tańca z całego świata, odsłaniające przed widzami nieograniczone możliwości fizycznej ekspresji i filmowego obrazowania. W programie znalazły się filmy fabularne, dokumenty, animacje, a także projekty eksperymentalne i choreograficzne impresje. Są wśród nich propozycje refleksyjne, ale też filmy urzekające humorem. Jak zwykle nie zabraknie tańca, cielesnej narracji i zaskakujących ruchowych poszukiwań.

Plac przed Gmachem Głównym Muzeum Narodowego (al. 3 maja 1)
Godz.18.00
Hygin Delimat – "House Beating", (Austria/Polska) 
Po spektaklu rozmowa z artystami 
Wstęp wolny

House Beating to instalacyjno-performatywna praca nawiązująca do zagadnień współczesnej architektury. Kolektyw artystów różnych dyscyplin bada i reinterpretuje rewolucyjne koncepcje modernistycznej przestrzeni Le Corbusiera i Xennakisa, a także odnosi się do współczesnych dzieł: ich powierzchni, pomieszczeń, wrażeń. Sztuka szczególnie koncentruje się na momencie wyznaczania przestrzeni, powstawania, budowy... Atletyczna choreografia dwóch tancerzy, badających graniczne, architektoniczne możliwości swoich ciał przeplata się z grą majestatycznej drewnianej struktury przy muzyce Plejad Xennakisa.

14 maja (poniedziałek)
Kino MOS:
Godz.18.00
Constanza Macras/Dorky Park “Electrodomestics”

Prapremiera rejestracji spektaklu powstałego we współpracy z Constanzą Macras, niezwykle cenioną na świecie choreografką oraz jej zespołem DorkyPark. Wraz z egipskim choreografem i teoretykiem Adhamem Hafizem oraz z członkami zespołu i muzykami grającymi na żywo, Macras stworzyła „Electrodomestics”, zdarzenie sceniczne przekraczające granice gatunków i, podobnie jak cała twórczość tej niezwykłej artystki, nie dające się łatwo zdefiniować. Tworząc rodzaj kabaretowo-estradowego show, odgrywanego w domowych warunkach, niesforna performerka i zaskakująca kreatorka czerpie ze wszystkich możliwych estetyk i języków współczesnych sztuk performatywnych, umiejętnie łącząc ze sobą przeciwieństwa. W zaproponowanej przez nią zabawnej rewii złożonej z tańców i piosenek czai się bowiem tragiczna wizja współczesnego świata. Jej spektakl jest zarazem intymnie prosty i filozoficznie głęboki, na wskroś fizyczny i emocjonalnie angażujący. Uniwersalne problemy ludzkości, wielkie sprawy ze społecznego, zewnętrznego otoczenia, odbijają się w drobnych sprawkach ze świata wewnętrznego indywiduum.

15 maja (wtorek)
Scena Miniatura - warsztaty
godz.17.00/ 18.15
Gaga people z Adi Weinberg-Prejną

GAGA to „język ruchu” Ohada Naharina, twórcy i choreografa izraelskiej Batsheva Dance Company. Dziś mówi się o nim jako o „wyższej edukacji” dla tancerza”, i to takiej, która nie opiera się na żadnej wybranej technice – przeciwnie, pokazuje jak lepiej tańczyć w technice, którą praktykuje się na co dzień. Tańczysz klasycznie? Gaga pozwoli Ci być lepszą baleriną! Próbujesz sił w tańcu współczesnym? Odkryjesz nowe możliwości swego ciała! W ogóle nie tańczysz, a chciałbyś? Gaga pozwoli Ci posmakować przyjemności ruchu! 10 lat temu Ohad Naharin zaczął stosować swój „język” także w zajęciach z nie-tancerzami. W ten sposób Gaga przekroczyła granice tanecznego świata i stała się dla choreografa i wielu innych filozofią życia. Teraz i TY możesz spróbować GAGA!

Kino MOS
Godz.18.30
Polskie kino tańca - “Dances with Camera: Polish Moves!”

Dances with Camera jest częścią Short Waves Festival już od 5 lat, a pokazy konkursowe niezmiennie cieszą się popularnością zarówno wśród miłośników tańca, jak i filmu. Dlatego z okazji 10. edycji Festiwalu oprócz konkursowych pokazów Dances with Camera przygotowaliśmy także specjalny pokaz polskich filmów tańca, Polish Moves.

Scena MOS
Godz.20.00
Agata Maszkiewicz - “STILL LIFE (martwa natura)” - (Francja/Polska)
Po spektaklu rozmowa z artystką(sala Ingardena)

To spektakl, który skupia się na relacji człowieka z codziennymi przedmiotami i naturą.  W godzinnym wywiadzie/performansie, Agata Maszkiewicz wraz z Vincentem Tirmarche przywołują do życia wypowiedzi Alexa, Jenny, Marco i Emmy na temat ich najbliższego otoczenia, natury rzeczy oraz śmierci. Na scenie, unikając fizycznej obecności przedmiotów, tancerka poprzez ruch stara się odnieść do pytań postawionych swoim rozmówcom. Angażując swoje ciało bada granice między trwaniem a przemijaniem, bezruchem a zamieraniem, stawaniem się a przepoczwarzaniem zwodząc przy tym zmysły publiczności, ich poczucie czasu i przestrzeni. W efekcie kolażowa kompozycja tańca, światła, kostiumów oraz projekcji wideo staje się Martwą Naturą per se. 

16 maja (środa)
Scena Miniatura (sala prób)
godz.17.00/ 18.15
Gaga people z Adi Weinberg-Prejną

Scena Miniatura 
Godz. 20.00 
Lubelski Teatr Tańca - “Ostatnie solo K.” - (Polska)
Po spektaklu rozmowa z artystami 

Tańcząc idziesz uparcie do przodu (ta…), patrzysz przed siebie i myślisz tylko o tym, co będzie jutro (znowu?). Ale jednocześnie nie daje ci spokoju, uwiera cię i wciąż natrętnie powraca myśl: gdybym wtedy… (co?) Sięgasz pamięcią wstecz, odtwarzasz w głowie sekwencję zdarzeń i przyglądasz się człowiekowi, którym byłeś (a teraz nie jesteś?) Przewijasz taśmę po raz kolejny i dochodzisz do wniosku… (no właśnie?!), że nie jest tak źle, chyba (o matko…).

17 maja (czwartek)
Sala Ingardena
Godz.18.00
Rozmowy o Książkach o tańcu
Wstęp wolny

Scena MOS
Godz. 20.00
Grupa wokół Centrum, Grzegorz Kaliszuk, Marcin Janus - “Spectral leyers of movement” 
Po spektaklu rozmowa z artystami (Sala Ingardena)

Interdyscyplinarny projekt łączący świat tańca, multimediów i dźwięku w wielowarstwowej instalacji interaktywnej, w której każdy z elementów jest równorzędny. To spojrzenie na ruch przez pryzmat technologii i zabiegów technologicznych z muzyką i projekcjami interaktywnymi na żywo. Projekt stanowi osobliwe laboratorium zmieniając scenę w przestrzeń badań artystycznych. Motywem przewodnim jest ukazanie jakości ruchowych w warstwach projekcyjnych wypełnionych przetworzeniami, nawiązującymi swoim charakterem do różnych epok technologicznych, a w szczególności do kultury retro lat 80. i 90. ubiegłego wieku.


18 maja –  (piątek)
Scena Miniatura – triple bill
Godz.18.00- 19.30

Adi Weinberg- Prejna – “Indian Summer (Babie lato)” (Izrael)

Adi Weinberg-Prejna  pracowała jako tancerka i improwizatorka w wielu projektach w Izraelu, występowała na festiwalach na całym świecie. Wśród choreografów, z którymi współpracowała są: Nadar Rossano, Efrat Rubin, Noa Zuk, Aviv Eveguy, Deganit Shemi, Yuval Goldstein, Shimrit Golan, Sharon Vaisvaser, Michael Miller, Fresco Dance Company i Izraelska Opera. Przez pewien czas była tancerką w Vertigo Dance Company, po odbyciu służby wojskowej pobierała nauki w The Haifa Program for Professional Dancers. W 2013 duetem z Nadar Rosano OffLine zdobyła III nagrodę konkursu „NO BALLET” w Niemczech. Kontynuując współpracę z Rosano wzięła udział w najnowszym spektaklu Asphalt. Jej solowa choreografia "Living Leaving" powstała podczas programu rezydencyjnego projektu Maat i miała swoją premierę na festiwalu Maat w Lublinie. Od tego czasu pokazuje swoje dzieło na różnych festiwalach. Ponadto jest terapeutką Shiatsu, masażystką Ayurverda-Seed, nauczycielką pilates, uprawia jogę, była także tancerką salsy i tłumaczką, jest certyfikowanym nauczycielem Gagi.

Ewelina Drzał-Fiałkiewicz – Ujednoznacznienie” (Polska ) 
Ujednoznacznienie rozgrywa się w przestrzeni, gdzie sacrum styka się z profanum. Bazuje na symbolach, definicjach, znaczeniach, które są jasne i czytelne dla większości. Ale czy na pewno? Jak często posługując się symbolami orientujesz się, że Twój rozmówca interpretuje je w inny sposób?

Annamaria Ajmone –Trigger”(Włochy)
Trigger to system ruchomy, który organizuje się różnie w zależności od miejsca, w którym jest goszczony. System przekształca geometrię przestrzeni i odwrotnie, sama przestrzeń przekształca działanie performera.
Trigger to osobista eksploracja, która przez ograniczony czas zmierza do przekształcenia przestrzeni w "miejsce". Staje się to schronieniem, przejściem i gniazdem ciała, które w stanie ciągłego słuchania wzmacnia przestrzenie wewnętrzne i zewnętrzne względem siebie.

Po spektaklu rozmowa z artystkami

Scena MOS
Godz.20.30
Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak -”Europa Śledztwo” (Polska)
produkcja Komuna Warszawa

Trzy artystki zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. W kolażu improwizacji i sieci widocznych i niewidzialnych połączeń tancerki badają relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste. Prowadzą performatywne śledztwo w sprawie przyszłości Europy. Ile kosztuje wspólne działanie? W jaki sposób partner stał się przeszkodą? Kiedy wartości zmieniły się w obsesje? 

19 maja (sobota)
MOS (Sala konferencyjna)

Godz. 11.00 
BLISKO - Monika Kiwak
Warsztaty dla rodzin z dziećmi do 3 roku życia

Połączenie dwóch narzędzi: improwizacji tańca współczesnego i ekspresji graficznej służyć nam będzie do wzmocnienia rodzinnych więzi. Będziemy blisko osób z którymi przyszliśmy, trochę bliżej innych osób na sali i blisko podłogi. Warsztat odpowiada na potrzeby motoryczne i ekspresyjne rodzin. Ubieramy się tak, by móc się swobodnie turlać i skakać. W czasie warsztatu używamy spieralnych pasteli, które pobrudzą ubranie. Tańczymy boso lub w skarpetkach. 

Godz.12.30
I KROPKA  - Monika Kiwak
Warsztaty dla rodzin z dziećmi 4 - 6 – letnimi

Warsztat ruchowy dla rodzin na temat przestrzeni w tańcu współczesnym, wzmacniający więzi dzieci i bliskich im dorosłych. Przygoda rozpocznie się od jednej kropki na podłodze. Dokąd zaprowadzić może nas rząd kropek? I co one mają wspólnego z tańcem? A co się stanie, gdy kropka spotka kreskę? To będzie zabawa z Creative Dance! I kropka! Warsztat wymaga aktywnego uczestnictwo w zabawie dorosłych i dzieci. Poruszamy się w wygodnych ubraniach, bez butów.

Scena Miniatura – triple bill
Godz.18.00

Annamaria Ajmone - Tiny (Włochy)

Tiny bada strefy graniczne, w których nie ma prawdziwego oddzielenia między zewnętrznym wszechświatem a wewnętrzną zawartością, ponieważ Ego nigdy nie jest odizolowane od tego, co go otacza, ale jest określone na podstawie jego relacji i dzięki nim uczy się je poznawać. Pomysł Tiny zrodził się z projektu badawczego, który rozpoczął się w 2013 r. Od filmowca Marii Giovanny Cicciari, którego celem było zbadanie związku między obrazem w ruchu a tańcem (www.radura.it). Praca rozwijała się w klimacie całkowitej wolności, na przemian w sesjach roboczych w pomieszczeniach i poza nimi. Tiny zastanawia się, w jaki sposób istoty ludzkie istnieją w świecie, gdy przebywają w przestrzeni. Gdzie mieszkanie oznacza obejmowanie, przechodzenie przez, bycie, pozostawanie w rzeczach.

Zofia Tomczyk - Connection (Polska)

"To jest to.
To jest jakie jest.
I to wystarczy."

Ewelina Drzał-Fiałkiewicz - Homogemonia (Polska) 

Gdy osobowość budują różne, sprzeczne ze sobą cechy, a każda z nich próbuje dominować, powstaje wewnętrzny konflikt. Rozwiązanie nie zawsze jest oczywiste i nie zawsze łatwe do osiągnięcia. Czy zwierzchnictwo jednej z cech osobowości może być dobrowolne? Jak często temu procesowi towarzyszy wewnętrzna walka?
Po spektaklu rozmowa z artystami. 

Scena MOS
Godz.20.30 – zakończenie festiwalu
Dada von Bzdülöw – Dzisiaj, wszystko” (Polska)
Po spektaklu rozmowa z artystami (Sala Ingardena)

Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia - od 1992 roku, czyli od 25 lat - było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.

20 maja
Sala konferencyjna MOS
Godz. 11.00 
BLISKO - Monika Kiwak
Warsztaty dla rodzin z dziećmi do 3 roku życia

Połączenie dwóch narzędzi: improwizacji tańca współczesnego i ekspresji graficznej służyć nam będzie do wzmocnienia rodzinnych więzi. Będziemy blisko osób z którymi przyszliśmy, trochę bliżej innych osób na sali i blisko podłogi. Warsztat odpowiada na potrzeby motoryczne i ekspresyjne rodzin. Ubieramy się tak, by móc się swobodnie turlać i skakać. W czasie warsztatu używamy spieralnych pasteli, które pobrudzą ubranie. Tańczymy boso lub w skarpetkach.

Godz.12.30
I KROPKA  - Monika Kiwak
Warsztaty dla rodzin z dziećmi 4 - 6 – letnimi

Warsztat ruchowy dla rodzin na temat przestrzeni w tańcu współczesnym, wzmacniający więzi dzieci i bliskich im dorosłych. Przygoda rozpocznie się od jednej kropki na podłodze. Dokąd zaprowadzić może nas rząd kropek? I co one mają wspólnego z tańcem? A co się stanie, gdy kropka spotka kreskę? To będzie zabawa z Creative Dance! I kropka! Warsztat wymaga aktywnego uczestnictwo w zabawie dorosłych i dzieci. Poruszamy się w wygodnych ubraniach, bez butów.

opr. s/

źródło: mat. prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama