Małopolskie i Świętokrzyskie zacieśniają współpracę

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Rozbudowa infrastruktury drogowej, współdziałanie centrów innowacji i transferu technologii, a także prowadzenie wspólnych badań przez ośrodki naukowe - to priorytety współpracy województw: małopolskiego i świętokrzyskiego, o których rozmawiano dziś na wspólnym posiedzeniu zarządów obu regionów.

Marszałkowie województw podpisali wspólne stanowiska dotyczące współpracy na rzecz rozwoju obu regionów, drogi S7 oraz finansowania programu rozwoju obszarów wiejskich w przyszłej perspektywie unijnej.

- Jesteśmy w takim momencie, w którym inaczej patrzymy na współpracę – mówił marszałek Marek Sowa. - Wcześniej wyrównywaliśmy zapóźnienia cywilizacyjne, a dziś robimy kolejny krok naprzód. Chcemy rozbudować infrastrukturę drogową, wykorzystać możliwości związane z szerokotorową linią kolejową oraz centrami logistycznymi – dodał.

Obaj marszałkowie liczą na to, że nawiązanie współpracy między regionami pozwoli wspólnie osiągnąć jeszcze więcej. Dla samorządowców najważniejsza będzie rozbudowa infrastruktury drogowej. W koncepcji docelowego układu transportowego w Województwie Małopolskim przewidziano wsparcie dla dwóch inwestycji mających wymiar ponadregionalny: połączenia drogowego granica województwa świętokrzyskiego – Szczurowa – Brzesko – Nowy Sącz – granica ze Słowacją oraz połączenia Kielce – Nowy Korczyn – Tarnów – Barwinek. Ta ostania pozwoli na szybkie połączenie województwa świętokrzyskiego oraz wschodniej części Małopolski z drogowym przejściem granicznym ze Słowacją w Barwinku.

Małopolska i Świętokrzyskie są zainteresowane m.in. budową przeprawy mostowej pomiędzy miejscowościami Borusowa i Nowy Korczyn. Będzie ona projektowana na granicy Województwa Małopolskiego i Świętokrzyskiego. Samorządy podpisały już wstępne porozumienie, w którym zadeklarowały współpracę przy przygotowaniu inwestycji. Na dzisiejszym spotkaniu zarządy województw zgodnie zadeklarowały wsparcie dla tej strategicznej inwestycji. Dzięki determinacji samorządów, które zdecydowały się wyłożyć środki na przygotowanie dokumentacji projektowej, inwestycja ma szansę na szybką realizację.

By poprawić dostępność głównych ośrodków obu województw – Krakowa i Kielc względem stolicy kraju marszałkowie chcą także podniesienia standardu drogi krajowej nr 7 do standardu ekspresowej na odcinku Gdańsk - Warszawa – Radom – Kielce – Kraków – Chyżne. Stanowisko w tej sprawie zamierzają wysłać do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Zaapelowali w nim o potraktowanie tej inwestycji priorytetowo i uwzględnienie jej w rządowych planach inwestycyjnych.

Samorządy rozważają także możliwości wykorzystania szerokotorowej linii kolejowej LHS, który może stanowić szybką, tanią i bezprzeładunkową formę transportu na Wschód.

By lepiej wykorzystać potencjał badawczo – rozwojowy obu województw jednym z obszarów współpracy ma być współdziałanie centrów innowacji i transferu technologii centra onkologii i kardiologii w Krakowie i Kielcach. Z nawiązanej współpracy mają także skorzystać wiodące ośrodki naukowe. Oznacza to, że naukowcy będą mogli prowadzić wspólne projekty badawcze.

Jeśli chodzi o gospodarkę, to polami współpracy będą: przemysł rolno-spożywczy, budownictwo, hutnictwo-odlewnictwo oraz przemysł maszynowy i wystawienniczy.

Województwa będą też współpracować nad usprawnieniem mechanizmów finansowania rozwoju obszarów wiejskich w perspektywie 2014-2020. Także dziś marszałkowie województw podpisali w tej sprawie stanowisko. Samorządy domagają się w nim, by kompetencje w zakresie wdrażania II filara Wspólnej Polityki Rolnej zostały przekazane regionom.

opr. s/

źródło: UMWM

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama