Popularna Podhalańska Kolej Regionalna

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Jak informuje Urząd Marszałkowski w Krakowie, w tegoroczne wakacje Podhalańska Kolej Regionalna powtórzyła sukces z ubiegłego roku przewożąc ponad 120 tys. podróżnych. Władze województwa zapowiadają nowe przystanki oraz wzrost liczny kursów do Zakopanego oraz rozszerzenie oferty do Rabki-Zdroju.

Ponad 1,5 roku temu 27 kwietnia 2018 r. ruszyły pierwsze pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Oferta początkowo obejmowała 11 par pociągów relacji Nowy Targ – Zakopane – Nowy Targ dogęszczających kursy dłuższych relacji z Krakowa. Połączenia od początku cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród lokalnych mieszkańców, jak i turystów. Już 2 miesiące od uruchomienia kolei podhalańskiej oferta została rozszerzona. Uruchomione zostały 2 dodatkowe pary z Zakopanego do Nowego Targu oraz część kursów w miarę wolnej przepustowości została wydłużona do Chabówki i Rabki-Zdrój. W wakacje 2018 r. pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej przewiozły ponad 130 tys. osób.

Do marca 2019 r., kiedy Spółka PKP PLK S.A. rozpoczęła modernizację linii Chabówka – Zakopane, pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej wykonały pracę eksploatacyjną ponad 200 tys. pockm i przewiozły ok. 350 tys. podróżnych.

Swoją popularność kolej podhalańska zawdzięcza nie tylko atrakcyjnej ofercie przewozowej, ale także Taryfie Podhalańskiej, która sprawia, że podróż transportem publicznym jest łatwiejsza i tańsza. W ramach „Taryfy Podhalańskiej” pasażer może podróżować pociągiem, a także pojazdami komunikacji miejskiej w Zakopanem i w Nowym Targu na podstawie jednego biletu. Bilety dostępne są poprzez aplikację mobilną iMKA, w automatach stacjonarnych w Nowym Targu i Zakopanem oraz automatach mobilnych zainstalowanych w pociągach.

W marcu 2019 r. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęła rewitalizację linii Chabówka – Zakopane. Będzie ona trwała do grudnia 2020 r. z przerwami na sezon letni i zimowy. W okresie od marca do czerwca wszystkie pociągi zostały zastąpione komunikacją autobusową, w związku z czym liczba przewiezionych podróżnych przez Spółkę Przewozy Regionalne pomiędzy Chabówką a Zakopanem spadła do około 10 tys. osób miesięcznie.

Od 22 czerwca 2019 r. ruch pociągów do Zakopanego został przywrócony. W tegoroczne wakacje Podhalańska Kolej Regionalna powtórzyła sukces z ubiegłego roku przewożąc ponad 120 tys. podróżnych.

Po wakacjach Zarządca Infrastruktury rozpoczął kolejny etap remontu linii kolejowej Chabówka – Zakopane. Tym razem jednak w odróżnieniu od okresu wiosennego, całość prac skoncentrowana jest na odcinku Chabówka – Nowy Targ, co umożliwiło utrzymanie ruchu pociągów pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Dzięki temu we wrześniu br. liczba przewiezionych podróżnych prze spółkę Przewozy Regionalne pomiędzy Chabówką a Zakopanem wyniosła powyżej 30 tys. osób.

Ogółem od momentu uruchomienia Podhalańskiej Kolei Regionalnej dnia 27 kwietnia 2018 r. do końca września 2019 r. spółka Przewozy Regionalne pomiędzy Rabką-Zdrój a Zakopanem przewiozła 550 tys. podróżnych.

Po zakończeniu robót na linii Chabówka – Zakopane, podniesiona zostanie prędkość pociągów oraz poprawiony zostanie standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Wybudowane zostaną także nowe przystanki: Bańska Geotermia (pomiędzy przystankiem Szaflary Wieś, a stacją Biały Dunajec) oraz Poronin Misiagi (pomiędzy Poroninem a Zakopanem).

Mimo utrudnień Województwo Małopolskie planuje dalszy rozwój Podhalańskiej Kolei Regionalnej. W rocznym rozkładzie jazdy 2019/2020, który wejdzie w życie 15 grudnia br., planowane jest wydłużenie większej liczby kursów do Rabki-Zdroju. Po zakończeniu modernizacji linii zakłada się wprowadzenie usprawnienia obsługi linii kolejowej w ciągu linii kolejowych nr 97, 98 i 99, poprzez uruchomienie zwiększonej liczby bezpośrednich pociągów Kraków – Zakopane, uzupełnianej na poszczególnych odcinkach dodatkowymi pociągami w krótszych relacjach, w zależności od zapotrzebowania i możliwości zmodernizowanej infrastruktury.

Źródło: PKR, oprac. r/
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama