Nowe rondo w Modlnicy

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Kierowcy mogą w pełni korzystać z ronda, które powstało zamiast skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową (ul. Ojcowską). Skończyła się rozbudowa odcinka DK94 o długości 715 m wraz z budową ronda dwupasowego turbinowego, w miejscowości Modlnica, na terenie gminy Wielka Wieś pod Krakowem.

Inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i płynność ruchu.

Zakres inwestycji obejmował:
- przebudowę fragmentu drogi krajowej DK94 i dostosowanie jej do docelowego przekroju dwupasowego, dwukierunkowego , odcinka ul. Ojcowskiej, na długości wynikającej z przyjętej geometrii skrzyżowania z drogą krajową,

- przebudowę chodników i przejść dla pieszych, obustronne zatoki autobusowe w ciągu DK94,

- budowę dróg dojazdowych dla zapewnienia komunikacji lokalnej i zjazdów zapewniających dostęp do terenów przyległych,

- budowę ekranów akustycznych oraz wykonanie oznakowania drogi i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej (w tym linii i kabli energetycznych, linii i kabli teletechnicznych, wodociągów, kanalizacji sanitarnej, gazociągów, sieci ciepłowniczych w zakresie wynikającym z konieczności usunięcia kolizji z drogą lub potrzeby obsługi urządzeń towarzyszących drodze.

Koszt projektu i budowy wyniósł ok. 14 mln zł, a koszt gruntów koniecznych do budowy ronda 5,3 mln zł.

Budowa rozpoczęła się rok temu
Decyzja ZRiD dla inwestycji została wydana w kwietniu 2019 roku. Roboty budowlane rozpoczęły się w maju. W 2019 roku wykonano przebudowę większości sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym, wykonano poszerzenie drogi po stronie wschodniej, wybudowano 2/3 ronda i 90% kanalizacji deszczowej. Od grudnia 2019 r. ruch pojazdów odbywał się po części nowego dwupasowego ronda i w maju prace zostały zakończone i rondo dopuszczone do ruchu.
Duża popularność podkrakowskich miejscowości wśród mieszkańców Krakowa budujących w nich coraz więcej domów i przenoszących się pod miasto, spowodowała wzrost natężenia ruchu szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu na DK94. By wjechać na drogę krajową nr 94 od strony miejscowości Giebułtów wcześniej trzeba było ustawiać się w długiej kolejce pojazdów i czekać. Przebudowa skrzyżowania na dwupasowe rondo oraz odcinka drogi o długości 715 m ułatwi włączanie się do ruchu i go upłynni. Poprawi się także bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Wysokie ekrany akustyczne zniwelują hałas generowany przez ruch.

To nie koniec zmian na DK94 od nowego ronda w kierunku Krakowa.
Od granicy Krakowa, na 1,5 km odcinku Modlnica – Giebułtów DK94 rozbudowana zostanie do drogi dwujezdniowej klasy GP czyli dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Przebudowane będą trzy skrzyżowania na ronda dwupasowe z: ul. św. Wojciecha/Ulubioną, ul. Polną, ul. Jurajską/Lipową i ul. Wierzbową. Umowa na projekt i rozbudowę tego odcinka została podpisana 4 marca 2019 r. Etap projektowania już jest zakończony. W grudniu 2019 roku złożono do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji ZRiD. Procedura jeszcze trwa. Po uzyskaniu decyzji ZRID połowa odcinka DK94 przewidzianego do rozbudowy (tj. ok. 750 m) zostanie poddana ratowniczym badaniom archeologicznym. Na pozostałym odcinku będą prowadzone roboty budowlane. Zakończenie inwestycji, zgodnie z umową nastąpi jesienią 2021 r. Przebudowany odcinek rozpocznie się od nowego ronda ze zjazdem na Giebułtów i włączony będzie do węzła Modlnica S52, co usprawni przejazd do drogi ekspresowej S52 i dalej S7 oraz autostrady A4.


mat. prasowy

źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama