Zwycięzcy 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Uroczysta Gala zamknięcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego, podczas której poznaliśmy laureatów głównych nagród oraz nagrody publiczności odbyła się 6 czerwca

Poznaliśmy głównych laureatów wszystkich festiwalowych konkursów. Wydarzenie transmitowane na żywo w Internecie prowadził Maciej Stuhr, a licznie zgromadzona przed ekranami komputerów publiczność udowodniła, że pandemia nie stoi na przeszkodzie prawdziwej miłości do kina i festiwalu!

Werdykt 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Uroczystość rozpoczął Tomasz Raczek, Redaktor Naczelny Magazynu Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ogłaszając nagrodę publiczności, która przypadła w tym roku norweskiemu dokumentowi “Autoportret” w reżyserii Margreth Olin, Katji Hogset i Espena Wallina. Film ten otrzymał też nagrodę Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) oraz rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Najczęściej wyróżnianym tytułem Festiwalu został “Wieloryb z Lorino” Macieja Cuskego (Polska), który otrzymał aż trzy nagrody. Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych dla Mikołaja Pokromskiego i Aldony Pokromskiej.

W uzasadnieniu Jury międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych pod przewodnictwem Łukasza Żala czytamy: “Wieloryb z Lorino” otrzymuje Srebrny Róg za doświadczenie głębi, w którym metaforyczne obrazy i dźwięk pozwalają nam zanurzyć się w rzeczywistość rdzennej syberyjskiej wioski położonej w odległym i zapomnianym zakątku Rosji. (…) ten wyjątkowy film w piękny sposób przedstawia kulturowy związek pomiędzy człowiekiem a środowiskiem i paradoksalnie pokazuje nam, że mężczyźni, którzy polują na zagrożone wieloryby, aby przeżyć, również należą do gatunku na granicy wymarcia.

Główną nagrodę w konkursie dokumentalnym otrzymał Radu Ciorniciuc za film “Acasa, mój dom” (Rumunia, Finlandia, Niemcy) za nadzwyczajną i złożoną historię przedstawioną z perspektywy dzieci w rodzinie romskiej. (…) Bardzo rzadko się zdarza, że w jednym filmie dokumentalnym takim jak ten udaje się z sukcesem przeanalizować i zgłębić tak wiele ważnych aspektów ludzkiej kondycji w ramach jednej pięknie opowiedzianej historii – uzasadnia Jury.

Srebrny Róg dla reżysera filmu o tematyce społecznej otrzymał Mehrdad Oskouei za film “Cienie bez słońca” (Iran, Norwegia), który z precyzją, autentycznością, wrażliwością i kreatywną elegancją przedstawił dramatyczne historie o przemocy domowej, ukrytych traumach oraz zbiorowej odpowiedzialności patriarchalnego społeczeństwa.

W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych, któremu przewodniczył Jan Komasa, Grand Prix – Złotego Smoka otrzymała reżyserka, Shoko Hara za dokument animowany “Zwykły facet” (Niemcy) – nietypowa w formie opowieść o przebywającym w więzieniu seryjnym mordercy, który rozkochuje w sobie trzy kobiety. Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego otrzymał Alex Evstigneev za film “Złote guziki” (Rosja) za wstrząsające przedstawienie tego, jak tyrania nie oszczędza nawet najbardziej bezbronnych dusz. Najlepszym filmem animowanym konkursu został również rosyjski film – “On nie może żyć bez kosmosu” (Rosja) w reżyserii Konstantina Bronzita. Srebrny Smok dla reżyserów filmu fabularnego otrzymali Madeleine Sims-Fewer i Dusty Mancinelli za film “Pyza” (Kanada).

źródło: Tomasz Cichocki materialy prasowe festiwalu KFF

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama