Przedstawiciele Małopolski wizytowali europejskie lotniska regionalne (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Reprezentacja samorządu małopolskiego, Aeroklubu Polskiego, Aeroklubu Nowy Targ oraz samorządu nowotarskiego odwiedziła europejskie lotniska regionalne. Jak wyjaśnia prezes ANT Paweł Kos - doświadczenie zdobyte podczas wizytacji lotnisk,pozwoli lepiej przygotować się do decyzji do do modernizacji lotniska w Nowym Targu i jego planowanej rozbudowy.

- Jako modelowe lotniska mogące być swoistym punktem odniesienia dla rozważanej inwestycji wybrano dwa lotniska regionalne, które obsługują niewielki ruch pasażerski zapewniając jednocześnie funkcjonowanie działalności aeroklubowej. Pierwsze z nich to lotnisko LUGANO położone przy granicy włosko-szwajcarskiej. Drugie lotnisko to AOSTA, położona po południowej stronie Alp. Obydwa lotniska powstały na bazie lotnisk aeroklubowych, z czasem ewoluując do statusu małych lotnisk komunikacyjnych - relacjonuje Paweł Kos.

Prezes podkreśla bardzo życzliwe przyjęcie oraz chęć wymiany doświadczeń, co sprawiło, że wizyta na obydwu lotniskach została optymalnie wykorzystana. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, iż podstawową kwestią jest dostosowanie zakresu rozbudowy lotniska do realnych potrzeb.

Jak ujął w podsumowaniu spotkania prezes lotniska LUGANO Allesandro Sozzi - „chodzi o skrojenie garnituru na miarę”.

Inwestycje lotniskowe są kosztowne, dlatego konieczne jest dokonanie analiz rynkowych dotyczących możliwego ruchu lotniczego oraz przygotowanie modelu biznesowego lotniska. Trzeba pamiętać, że lotnisko nie musi spełniać wymagań wszystkich potencjalnych użytkowników, lecz największej grupy użytkowników. Dla przykładu lotnisko w LUGANO nie obsługuje dużych samolotów pasażerskich, lecz wyłącznie regionalne połączenia średnimi samolotami, loty biznesowe oraz aeroklubowe. Na około 24 tys. operacji rocznie, połowa z nich to ruch biznesowy i aeroklubowy. Ruch pasażerski to ok. 200 tys. pasażerów rocznie. Warto zaznaczyć, że lotnisko w LUGANO jest własnością spółki, której udziałowcami są miasto oraz region. Funkcjonowanie lotniska jest postrzegane jako element rozwoju regionalnego.

Podobnie lotnisko AOSTA we Włoszech, które jest własnością samorządu. Ten mały port lotniczy znajduje się obecnie w końcowej fazie modernizacji, prowadzonej od 2010 r. Główne inwestycje polegały na przedłużeniu pasa, zapewnieniu procedur instrumentalnych oraz budowie niewielkiego terminala dla pasażerów. Modernizacja lotniska AOSTA była spowodowana tym, że władze lokalne chciały dostosować potencjał lotniska do wymagań ruchu turystycznego (30% dochodów regionu to turystyka zimowa). Zasadniczym celem lotniska ma być obsługa ruchu czarterowego w zimie, a także połączenia regularnego z Rzymem (obecnie zawieszone). Na lotnisku AOSTA działa również jeden z największych aeroklubów we Włoszech, a wypracowane procedury współpracy nie rodzą żadnych problemów. Większość operacji Aeroklubu to loty samolotowe i szybowcowe, w tym loty falowe które cieszą się dużą popularnością.

W delegacji władz samorządowych wzięli udział reprezentanci Województwa Małopolskiego Marszałek Marek Sowa oraz Wicemarszałek Roman Ciepiela, a także przedstawiciel miasta Nowy Targ Wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski. Ze strony Aeroklubu Polskiego udział w wizycie wziął Dyrektor ds. regulacji prawnych Piotr Kasprzyk. Aeroklub Nowy Targ reprezentował Prezes Aeroklubu Paweł Kos.

opr.s/ zdj. Paweł Kos

źródło: ANT

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama