Obwodnica Zatora

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Trzy firmy przechodzą do drugiego etapu postępowania, którego celem jest wybór wykonawcy obwodnicy Zatora w nowym przebiegu DK28. To pierwsza inwestycja GDDKiA, która będzie budowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (ang. Building Information Modeling).

Etap oceny wniosków
Wykonawcę obwodnicy Zatora GDDKiA wybierze w trybie dialogu konkurencyjnego, przewidzianym w Prawie Zamówień Publicznych. Pierwsza tura dialogu to złożenie przez zainteresowanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ich ocena przez krakowski Oddział. Budową obwodnicy Zatora zainteresowało się sześć podmiotów - POLAQUA, SKANSKA, Mostostal Warszawa, konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner), konsorcjum Eurovia Polska (lider) i Warbud (partner) oraz PORR. Liczba złożonych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu pokazuje, że branża budowlana jest zainteresowana realizacją nowatorskich przedsięwzięć drogowych.
Z tej grupy do kolejnego etapu GDDKiA wyłoniła trzy: Mostostal Warszawa, Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag (partner) oraz SKANSKA. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania od wyniku wyboru. Po upływie tego terminu GDDKiA zaprosi trzy podmioty, których oferty otrzymały najwyższą liczbę punktów, do udziału w drugiej, kluczowej turze postępowania - dialogu.
Wnioski było oceniane na podstawie kryteriów selekcji:
- doświadczenie wykonawcy w BIM (15 punktów); 
- próbka referencyjnego modelu BIM wraz z dokumentem opisu oraz dokumentem źródłowym (75 punktów).


Szczegółowe informacje o warunkach udziału i kryteriach selekcji dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA w załączniku Ogłoszenie o zamówieniu. O ogłoszeniu postępowania na budowę obwodnicy Zatora GDDKiA pisała tutaj, a o złożeniu przez zainteresowanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu tutaj.

Współpraca firm budowalnych z Generalną Dyrekcją
Dialog konkurencyjny daje firmom budowlanym możliwość udziału w przygotowaniu założeń realizacji danej inwestycji. To podczas dialogu trzech wykonawców będzie przedstawiało swój punkt widzenia i prezentowało propozycje rozwiązań, które mogą zostać włączone do Opisu Przedmiotu Zamówienia. Reakcja branży drogowej na naszą propozycję wspólnego przygotowania założeń budowy obwodnicy Zatora jest w ocenie GDDKiA bardzo pozytywna. Sześć podmiotów chciało podzielić się swoimi doświadczeniami i przekazać swe opinie. Dzięki takiej współpracy GDDKiA może skorzystać z wiedzy branży i lepiej przygotować inwestycję.

Co dalej? 
Podczas dialogu wykonawcy będą proponować konkretne rozwiązania spełniające potrzeby zamawiającego. Dzięki takiemu spotkaniu dwóch stron - zamawiającego i wykonawców - mogą oni lepiej poznać swoje potrzeby i specyfikę danego zamówienia. Jest to szczególnie ważne w przypadku innowacyjnych przedsięwzięć - takich jak budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM.  
Ostatnia, trzecia tura postępowania, to przygotowanie przez GDDKiA Specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), na podstawie doświadczeń i informacji zebranych podczas dialogu konkurencyjnego. Po przygotowaniu SWZ do składania ofert Generalna Dyrekcja zaprosi wykonawców, którzy brali udział w dialogu i nie zostali wyeliminowani z postępowania. Wybudowanie obwodnicy Zatora zostanie powierzone temu wykonawcy, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza. 

Obwodnica Zatora 
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. 
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.  

GDDKiA wprowadza BIM
Obwodnica będzie budowana w ramach pilotażu przy wykorzystaniu metodyki BIM. To nowatorskie podejście do zarządzania, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, od etapu projektowania, przez realizację po utrzymanie. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność w branży budowlanej w Unii Europejskiej i w krajach anglosaskich. Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne). 
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Przewidywany czas budowy to lata 2024-2026. 
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama