Zakończył się festiwal IUBILAEI CANTUS (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

W dniach od 4 do 12 listopada w szarość listopadowych dni, majestatycznie i nastrojowo, wprowadził mieszkańców Nowego Sącza oraz regionu XXIX Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS organizowany przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ.

W trakcie trwania Festiwalu widownia zgromadzona w nowosądeckich świątyniach oraz salach MCK SOKÓŁ wysłuchać mogła wspaniałych koncertów, które dla Sądeczan miały wyjątkowy wydźwięk, uczciły one bowiem wydarzenia ważne dla całego regionu, ale i naszego kraju.

Msza żałobna, Wolfganga Amadeusa Mozarta „Requiem d-moll” KV 626, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego rozpoczęła, 4 listopada, tegoroczny festiwal i zgromadziła w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu rzeszę słuchaczy, którzy wypełnili kościół po brzegi. Partie solowe wykonali: Klaudia Czyszczoń – sopran, Joanna Święszek-Przeliorz – alt, Tomasz Świerczek – tenor, Patryk Wyborski – bas.

Podniosły i nastrojowy, tak można było opisać wieczór 8 listopada w trakcie którego, koncertem „Klasycy Wiedeńscy”, uczczono 731. Rocznicę Lokacji Nowego Sącza. Na scenie sali im. Lucjana Lipińskiego w MCK SOKÓŁ wystąpiła Orkiestra Sinfonia Carpathia pod batutą Sebastiana Perłowskiego oraz pianista Szymon Nehring. Koncert poprowadził Marcin Majchrowski, a publiczność usłyszała utwory m.in.: Haydna, Mozarta i Beethovena.

Koncertem Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej, 11 listopada, pn. „Znaczenie wolności” uroczyście upamiętniono 105. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. W programie koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów. Jako pierwszy zabrzmiał polski średniowieczny hymn „Gaude Mater Polonia”. Po nim pojawiły się utwory Wacława z Szamotuł, Juliusza Łuciuka, Józefa Świdra, Klaudii Rabiegi oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Wyjątkowym punktem w programie wydarzenia było prawykonanie kompozycji Klaudii Rabiegi pt. „Znaczenie wolności”.

Dzień później w MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu odbyło się wydarzenie pn. „Wielkiej Maestrze in memoriam. Wspomnienie profesor Heleny Łazarskiej”. Była to okazja do uczczenia pamięci tej wybitnej i bliskiej wielu Sądeczanom postaci, ale też do przedstawienia Jej sylwetki z perspektywy kilku osób, związanych z Nią na różnych płaszczyznach Jej życia prywatnego i zawodowego. Do podzielenia się swoimi wspomnieniami zaproszono Władysława Łazarskiego – syna, Marię Wąsowicz-Łazarską – wnuczkę, Lucynę Kościńską – przyjaciółkę, Małgorzatę Walewską – Dyrektor Artystyczną Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu im. Ady Sari, Antoniego Malczaka – inicjatora i długoletniego Dyrektora Festiwalu i Konkursu, Lilianę Olech – długoletniego kierownika biura Festiwalu i Konkursu oraz Joannę Dobrakowską – uczennicę i laureatkę III Nagrody w Turnieju Pieśni w ramach Konkursu im. Ady Sari w 1999 roku. Spotkanie poprowadziła Anna Woźniakowska – muzykolog i teoretyk muzyki, od wielu lat współpracująca z Heleną Łazarską oraz Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ. W drugiej części wydarzenia publiczność została zaproszona na recital Justyny Khil – sopranistki, laureatki wielu nagród specjalnych podczas XX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, w tym Nagrody im. prof. Heleny Łazarskiej ufundowanej przez Antoniego Malczaka. Wokalistce towarzyszyła pianistka, Rozalia Kierc, obecna z nią również podczas Konkursu. W ich wykonaniu można było usłyszeć arie i pieśni polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki.

Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS i tym razem cieszył się dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności, która nie szczędziła wykonawcom oklasków. Na jubileuszową, trzydziestą edycję zapraszamy już w listopadzie przyszłego roku.

Pełną relację z koncertów można obejrzeć na stronie mcksokol.pl/multimedia 

źródło: mat. prasowe, zdj. Bartłomiej Wawrzyniak

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama