Kraków: inauguracja roku szkolnego w kinie Kijów

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

- Małopolska od lat jest w ścisłej czołówce województw, pod względem wyników osiąganych przez uczniów w egzaminach zewnętrznych. Jest to ogromny powód do dumy, ale też ogromne wewnętrzne zobowiązanie - mówił do dyrektorów małopolskich szkół ponadgimnazjalnych Stanisław Kracik, wojewoda małopolski podczas uroczystej inauguracji roku szkolnego 2010/11, która odbyła się dzisiaj w krakowskim kinie Kijów.

- Zdaję sobie sprawę, że to zabrzmi patetycznie, ale jest to coś, w co głęboko wierzę: to wy trzymacie w rękach klucz do przyszłości Polski. Wychowujecie młodych ludzi ku Polsce jutra, nowym wyzwaniom, ku Polsce nowoczesnej. Jakimi wy będziecie przewodnikami młodego pokolenia, taka będzie Polska - zakończył wojewoda, życząc dyrektorom szkół satysfakcji z własnych sukcesów edukacyjnych.

Marek Nawara, marszałek województwa zauważył, że nowoczesna szkoła nie tylko przekazuje wiedzę, ale też uczy poruszania się we współczesnym świecie - bez kompleksów i schematycznych postaw. To szkoła, która chętnie wykorzystuje w swej pracy nowoczesne technologie.

Biskup Jan Zając, który reprezentował ks. kardynała Stanisława Dziwisza, stwierdził, że nowy rok szkolny to czas nowego siewu. - Nauczyciele i wychowawcy, siejcie ziarna prawdy i dobra. Życzę wam, by żniwo waszych siewów było obfite - powiedział ks. biskup.

- Świat należy do entuzjastów, którzy potrafią zachować zimną krew – słowami Juliana Tuwima zwróciła się do zebranych Elżbieta Lęcznarowicz, wiceprezydent Krakowa ds. edukacji. Życzyła dyrektorom małopolskich szkół właśnie jak najwięcej entuzjazmu i zimnej krwi. - Nie myślcie o tych drobiazgach, których nie udało się wam zrealizować, zamiast tego czerpcie radość z waszych osiągnięć - poradziła.

Aleksander Palczewski, małopolski kurator oświaty powiedział, że to, co spędza mu sen z powiek, to demografia. Liczba uczniów w małopolskich szkołach maleje z każdym rokiem. Niż dotyka zwłaszcza szkoły podstawowe i gimnazjalne. Dyrektorzy i nauczyciele powinni się więc starać, by zapewniać dzieciom i młodzieży edukację na jak najwyższym poziomie.

W minionym roku szkolnym w województwie małopolskim z 500 tys. uczniów pracowało 60 tys. nauczycieli. Większość z nich posiada tytuł nauczyciela dyplomowanego. Małopolska, podobnie, jak w latach ubiegłych, znalazła się w ścisłej czołówce województw pod względem wyników osiąganych przez uczniów w egzaminach zewnętrznych (sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin gimnazjalny i matura).

Warto wspomnieć, że Kuratorium nie tylko prowadzi nadzór pedagogiczny nad szkołami. Koordynuje poza tym wiele akcji, w wyniku których wydawane są pieniądze - przyznawane są uczniom stypendia, wynagrodzenia młodocianym pracownikom, wyprawki dla uczniów, a także pokrywane są koszty szkoleń m.in. dla nauczycieli, dyrektorów szkół i jednostek samorządu terytorialnego. Rocznie Kuratorium jest dysponentem kwoty o wysokości ponad 50 mln zł.

Kuratorium jest także koordynatorem wypoczynku letniego dla najuboższych uczniów z Małopolski. W 2010 roku skoncentrowano się głównie na pomocy dzieciom pokrzywdzonym przez powódź. Dzięki funduszom pozostającym w dyspozycji Kuratorium, z wyjazdów edukacyjnych i kolonii letnich skorzystało ponad 1000 dzieci. Jednocześnie, dzięki współpracy z rozmaitym darczyńcami (np. Akademią Górniczo-Hutniczą, samorządami, organizacjami pozarządowymi, Caritasem, PCK, biurami turystycznymi), udało się zorganizować wypoczynek letni dla znacznie większej liczby dzieci. W sumie z naszego terenu na wakacje wyjechało 5 tys. poszkodowanych przez powódź dzieci. Wypoczywały one w ośrodkach na terenie całego kraju.

Aleksander Palczewski, podsumowując wyniki nadzoru pedagogicznego podkreślił, że od marca do lipca 2010 roku Kuratorium Oświaty w Krakowie przeprowadziło 12 ewaluacji zewnętrznych i 5 ewaluacji całościowych. Ewaluacji poddano: dwa przedszkola, w tym jedno specjalne; trzy szkoły podstawowe, w tym jedną integracyjną; dwa gimnazja; jedno liceum ogólnokształcące; trzy technika; jedną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Dostrzeżono rosnące potrzeby rodziców oraz nauczycieli w zakresie udzielania dzieciom specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Czasami nie są one zaspakajane z powodu niewystarczającej liczby specjalistów. W niektórych szkołach kuleje komunikacja z rodzicami. Wielu rodziców wykazuje niewiedzę w sprawach dotyczących dzieci. Równocześnie jednak niewielu z nich przychodzi na wywiadówki…

Skontrolowano 488 szkół; łącznie 21,9 proc. w województwie. Zalecenia wydano 151 szkołom (31 proc. skontrolowanych). Szwankowały głównie: sposób prowadzenia dokumentacji przez szkoły i placówki oraz ocenianie uczniów.

W nowym roku szkolnym 2010/11 natomiast priorytetem będzie wzmocnienie efektywności nadzoru pedagogicznego. W szkołach wszystkich typów badany będzie m.in. sposób wykorzystania tzw. godzin karcianych. Wprowadzono je w 2006 roku. Ich celem jest dodatkowa praca nauczycieli z uczniami - poza lekcjami. Podczas tych godzin mogą być organizowane kółka zainteresowań, praca z uczniami mającymi problemy w nauce lub też wybitnie uzdolnionymi. Wybór formy należy do nauczycieli. Ponadto w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach monitorowane będzie wdrażanie nowej podstawy programowej. (Polega ona na dostosowaniu celów oraz treści kształcenia do zmieniającej się rzeczywistości. Jej celem jest wprowadzenie do programów nauczania informacji o nowych odkryciach naukowych, technologiach, tekstach kultury itp. Ponadto autorom nowej podstawy programowej zależało na tym, by dopasować nauczanie do potrzeb obecnej populacji uczniów, której większość - jak wynika z dotychczasowych trendów - ma aspiracje, by podjąć w przyszłości studia wyższe). Kontynuowana będzie, zgodnie z nową filozofią nadzoru pedagogicznego, ewaluacja. (Została ona wprowadzona pod koniec minionego roku. Polega na badaniu poziomu pracy szkół – w oparciu o jednolity zestaw wymagań i na wielu płaszczyznach. Zespoły wizytatorów, którym szkoły przyporządkowuje się losowo (szkoła nie ma już, jak to było dawniej, przez cały czas tego samego wizytatora) - badają nie tylko osiągnięcia dydaktyczne szkoły, ale też to, jak funkcjonują one w swoim środowisku, jak wyglądają relacje i proces komunikacji z uczniami oraz rodzicami, czy dzieciom w szkole zapewnione jest bezpieczeństwo itd. Zgodnie z długofalowym planem Ministerstwa Edukacji Narodowej, ewaluacji mają zostać poddane wszystkie polskie szkoły; dzięki temu łatwiejsze będzie porównanie ich. Dotychczas nie było to możliwe, bo każdy wizytator oceniał pracę szkoły według własnej koncepcji).

W roku szkolnym 2010/11 Kuratorium Oświaty w Krakowie planuje przeprowadzić 141 ewaluacji. Obecnie w Kuratorium Oświaty w Krakowie pracuje 14 ewaluatorów; od stycznia ma ich być 22. We wrześniu ewaluatorzy przeprowadzą szkolenia dla nauczycieli, którym wyjaśnią sens i istotę ewaluacji. W pierwszej kolejności będą to nauczyciele z tych szkół, które zostaną wkrótce poddane ewaluacji. Na podobne szkolenia (w październiku i styczniu) będą też zapraszani dyrektorzy szkół. Ich celem jest umożliwienie dyrektorom wyjaśnienia wątpliwości, zadawania pytań itp.

Kuratorium ma skontrolować co dziesiątą szkołę (kontrole mają dotyczyć na ogół przestrzegania prawa oraz działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół).

We wszystkich typach szkół wizytatorzy będą sprawdzać, czy dyrektorzy właściwie i rzetelnie sprawują nadzór pedagogiczny. Badana będzie też prawidłowość dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego i nauczania – przede wszystkim w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach. Ponadto wizytatorzy sprawdzą, w ogólnokształcących szkołach ponadgimnazjalnych i liceach profilowanych, czy dyrektorzy organizują zgodnie z przepisami indywidualne nauczanie uczniom, którzy tego wymagają.

- Będziemy częstymi gośćmi w Państwa szkołach - zapewnił dyrektorów kurator Aleksander Palczewski.

Aleksandra Nowak, rzecznik Kuratorium Oświaty w Krakowie

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama