Porady: zabezpiecz swój rower przed złodziejem

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Dla każdego miłośnika wypadów na "dwóch kółkach" rower jest cennym skarbem. Mały, duży, amortyzowany czy sztywny to nieważne bo, każdy zapytany o swoje ukochane cacko z dumą powie: „ I love my bike”.

By nikt nie skradł nam skarbu musimy nauczyć się dobrze zabezpieczać go przed złodziejem. Już przy kupnie roweru powinniśmy pomyśleć o odpowiednim do jego wartości zabezpieczeniu. Możemy być pewni, że kupując w supermarkecie do roweru za 2000 zł linkę zabezpieczającą o wartości 20 zł, długo się nim nie nacieszymy.
Najskuteczniejszą metodą jest mieć rower zawsze przy sobie, co w praktyce jest niestety niemożliwe. Na rynku istnieje kilka rodzai zabezpieczeń chroniących nasz sprzęt przed złodziejem. Najbardziej powszechną metodą zabezpieczenia roweru jest zapinanie go kłódką rowerową. Jest ona na wyposażeniu każdego rowerzysty. Wyróżniamy zapięcia różnego typu np.: linki, łańcuchy, kotwy, u-locki, blokady czy zabezpieczenia „kieszonkowe”. Przybliżenie sposobu działania oraz skuteczności danych zapięć ułatwi użytkownikowi odpowiedni dobór zabezpieczenia roweru względem swoich potrzeb.

1. Do najbardziej powszechnych zapięć należą stalowe linki. Wykonane są one ze stalowej liny zaplatanej. Stanowią lekkie i bardzo użyteczne zabezpieczenie podstawowe. Na rynku istnieje bardzo duży wybór linek. Przy wyborze powinniśmy kierować się łatwą obsługą i dobrą jakością wykonania zamka. Dane zapięcia mają bardzo szerokie zastosowania i cieszą się największą popularnością, lecz pamiętajmy, że mimo użycia materiałów wysokiej jakości -złodziej rozprawi się z naszą 10 mm linką w kilka sekund.

2. Łańcuchy rowerowe z zamkiem to kolejne z podstawowych zabezpieczeń naszego jednośladu. Przy zakupie dobrego łańcucha rowerowego powinniśmy zwrócić uwagę jego funkcjonalność tzn. by był łatwy w transporcie (waga), czy posiada hartowane ogniwa oraz wysokiej klasy zamek, odporny nawet na mocne uderzenia. Obecnie łańcuchy rowerowe dobrych firm są lekkie, wytrzymałe oraz elastyczne, co ułatwia użycie ich nawet różnych miejscach, nawet korzystając z miejskich stojaków.

3. Blokada tylnego koła, mocowana jest na ramę i uniemożliwia poruszanie się koła. Jest bardzo praktyczna, lekka i łatwa w obsłudze. Istnieje docelowo możliwość połączenia zabezpieczenia z linka lub łańcuchem. Dana forma zabezpieczania ciągle zyskuje na popularności zwłaszcza na obszarach miejskich.

4. Kotwy podłogowe i ścienne muszą mieć miejsce do którego będzie można się zaczepić. Pomogą one zwiększyć bezpieczeństwo rowerów głównie w garażach, piwnicach i na podwórkach.

5. Kolejnym typem jest jedno z najbardziej klasycznych zapięć na rynku a mianowicie U-lock. Zabezpieczenie posiada masę zwolenników a dzieje się tak nie bez przyczyny. Wysokiej klasy U-lock jest odporny na ataki takie jak: przecinanie, zgniatanie, wyginanie czy rozwiercanie zamka. Przy wyborze zwróćmy uwagę na jakość danego zabezpieczenia.

6. „Kieszonkowe” zabezpieczenia są nowością na rynku. Są malutkie, często z wyciąganą stalową linką. Można zabezpieczyć nimi nie tyle rower co jego akcesoria np. kask. Nie gwarantują wysokiego stopnia zabezpieczenia ale z pewnością utrudnią zadanie złodziejowi.

Prócz wyżej wymienionych metod zabezpieczenia roweru istniej jeszcze możliwość oznakowania go. Rower można oznakować w najbliższym komisariacie. Jest to bezpłatne. Rejestrujemy rower poprzez naklejenie w widocznym miejscu specjalnej naklejki z oznaczeniem składającym się z czterech liter i sześciu cyfr. Po oznakowaniu wypełnia się kartę identyfikacyjną, po czym zostaje on wprowadzony do bazy danych Komendy Wojewódzkiej. Właściciel jednośladu otrzymuje dowód identyfikacyjny co w razie kradzieży lub zmiany właściciela, zobowiązuje go do zgłoszenia tego faktu na policji. By móc oznakować rower potrzebny nam będzie dokument tożsamości oraz dowód potwierdzający własność roweru. Nie jest to metoda powszechnie stosowana, z racji małej skuteczności.

Istnieją też powszechnie dostępne internetowe bazy rowerów skradzionych. Osoba, która straciła rower wpisuje się do bazy podając markę, model, numer ramy oraz dane kontaktowe. Pozwala to kupującemu na upewnieniu się czy dany rower nie widnieje w bazie jako skradziony. Bazy są ciągle tworzone, lecz niestety zapał założycieli jak i użytkowników szybko się kończy i przestają one funkcjonować. Nie są więc 100% -owym źródłem informacji i nie możemy na nich polegać.

10 złotych rad by Twój rower nie zmienił właściciela:
1) Zostawiając swój rower choćby na chwilę bez opieki, zawsze pamiętaj o zabezpieczaniu. U-lock, linka, łańcuch - według uznania, zwiększy to znacznie szansę, że gdy wrócisz będzie on dalej na Ciebie czekał.
2) Jeżeli dysponujemy tylko jedną kłódką najlepszym sposobem zabezpieczenia jest zapięcie roweru za ramę oraz tylne koło.
3) Przypinaj rower w najbardziej widocznym miejscu.
4) Używaj markowych zapięć.
5) Zainwestuj w zapięcie rowerowe - powinno być adekwatne do wartości roweru. Przyjmuje się, że powinno stanowić 10-15% ceny roweru.
6) W miarę możliwości miej rower zawsze w zasięgu wzroku.
7) Przed pozostawieniem roweru bez opieki zdemontuj cenne akcesoria np. licznik - są one łatwym celem dla złodzieja.
8) Unikaj stojaków do, których rower można przypiąć jedynie za tylne koło.
9) Pamiętaj by obiekt, do którego przypinasz rower miał zamknięty profil i był porządnie przymocowany do podłoża.
10) Przechowując rower w piwnicy czy garażu, pamiętaj o dodatkowym zabezpieczeniu go wybranym przez siebie zapięciem.

Liczba kradzieży rowerów w naszym kraju zdecydowanie rośnie. Kolarstwo stało się jednym z najchętniej uprawianych sportów, dzięki czemu na ulicach pojawia się coraz więcej rowerów. Istny raj dla złodziei polujących na nasze skarby.
Pamiętajmy o podstawowych zasadach zabezpieczenia roweru przed kradzieżą a na pewno pozwoli to nam na spokojne użytkowanie i radość z niezapomnianych chwil na naszym ukochanym rowerze.



Tekst i zdjęcie Bartłomiej Dutkiewicz MTB Style
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama