Porady: Bądź widoczny na drodze

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze jest priorytetową kwestią. W większości przypadków pamiętamy o kasku, przestrzeganiu zasad ruchu drogowego lecz wiele z nas zapomina o odpowiednim oświetleniu. Kask zmniejsza ryzyko uszkodzeń ale dobre oświetlenie zdecydowanie zwiększa szansę zupełnego uniknięcia wypadku czy kolizji. By ktoś mógł nas wyminąć najpierw musi nas zobaczyć!

Coraz krótsze dni zdecydowanie wymagają odpowiedniego wyposażenia. Branża rowerowa oferuje na swoim rynku wiele modeli oświetlenia rowerowego. Wśród nich są propozycje funkcjonalne, estetyczne i ekonomiczne. Mówiąc „oświetlenie rowerowe” mamy przede wszystkim na myśli dwie podstawowe oraz konieczne lampki sygnalizujące przód oraz tył roweru.

Prawo w Polsce dopuszcza stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze. Do obowiązkowych najeżą jednak co najmniej jedno białe lub żółte widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu plus odblask. Dodatkowo nie zabrania się używanie elementów odblaskowych takich jak naklejki, odblaski do szprych, opon z odblaskiem itd. Przednia lampka może być demontowana, gdy warunki nie są konieczne do jej użytkowania. Natomiast tylne czerwone światła odblaskowe i pozycyjne zamontowane na stałe obowiązuje nas przez cały czas.

Poprawnie oświetlony rowerzysta powinien mieć światła widoczne w nocy w warunkach dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Rowerzysta może być dodatkowo oświetlony za pomocą lampek przypinanych do kasku, nogawek, plecaka czy ubioru. Musi jednak pamiętać, że znajdować się one powinny nie niżej niż 35 cm i nie wyżej niż 90 cm nad jezdnią. Różnorodność oświetlenia rowerowego dostępna na rynku powoduje, że rowerzysta nie wie na co się zdecydować. Przybliżając specyfikację poszczególnych typów oświetlenia rowerowego mamy nadzieję pomoc w odpowiednim jego doborze do swoich potrzeb.

Rowerowy lampy przednie maja za zadanie spełniać dwie funkcje. Pierwsza to informowanie pozostałych uczestników ruchu o naszej pozycji, druga to oświetlenie drogi. Dlatego też zasadniczym kryterium przy wyborze lampy przedniej jest moc emitowanego światła, która wpływa na zasięg widoczności w warunkach nocnych.
W najprostszy sposób lampki przednie możemy podzielić na cztery typy:

Klasyczne lampki rowerowe montowane na kierownicy, których źródłem światła są zazwyczaj dość mocne diody LED. Moc emitowanego światła danych lampek dochodzi do ok 100-200 lumenów. Najczęściej zasilane zwykłymi bateriami.

Lampki rowerowe supermocne montowane na kierownicy, zwykle z diodami typu „power LED”. Dają bardzo silne światło o mocy dochodzącej od 200 do 500 a nawet 1600 lumenów. Zasilane głównie przez akumulatory. Stanowią one bardzo dobre oświetlenie drogi lecz mają krótki czas działania na pełnej mocy.

Lampki pozycyjne, montowane na kierownicy. Wyposażone są w diody o niskiej mocy. Gwarantują dobrą widoczność na drodze, jednak nie wpływają w istotny sposób na zakres pola widzenia. Mają bardzo długi czas działania ( szczególnie tryb migający) oraz mają stosunkowo niską cenę. Zasilane głównie bateriami typu AAA (paluszki).

Mikrolampki montowane w dowolnym miejscu. Ich główną zaletą jest lekkość oraz poręczność. Wyposażone w jedną lub dwie diody zasilane baterią zegarkową. Lampka spełnia wyłącznie funkcję sygnalizacyjną a jej niewielkie wymiary pozwalają mieć ją zawsze pr y sobie, choćby w kieszeni.

Rowerowe lampy tylne mają za zadanie sygnalizację pozycji rowerzysty na drodze. Lampki tylne głównie wyposażone są w czerwone diody LED. Największą popularnością wśród rowerzystów cieszą się niedrogie lampki wyposażone w kilka diod o niskiej mocy. Za niewielką cenę są do nabycia w sklepach rowerowych, a ich użytkowanie podczas jazdy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa. Montowane są w różny sposób w zależności od typu. Najczęściej dzielone są na trzy grupy:

Mocne lampki z diodami typu „power LED”, montowane na sztycy. Zazwyczaj są to wyższe modele proponowane przez producentów, dają silne światło i zapewniają znaczenie lepszą widoczność niż klasyczne diody. Widoczne są one z odległości nawet od 1 km do 2 km.

Standardowe lampki tylne, montowane na sztycy wyposażone w diody o niskiej mocy. Zapewniają wystarczające światło na drodze lecz do leśnych podróży mogą być za słabe. Zwykle zasilane bateriami typu AAA (paluszki).

Mikrolampki tylne montowane w dowolnym miejscu. Lekkie i niewielkie urządzenia z diodą, zasilane baterią zegarkową. Ich największą zaletą jest możliwość przypięcia danej lampki w dowolnym miejscu.

Prócz podstawowego oświetlenia rowerowego mamy również do wyboru masę oświetlenia dodatkowego w przeróżnej formie np. świecące wentle, opaski odblaskowe, lampki boczne, breloki z diodą itp.
Bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze jest najważniejsze, więc by bez ograniczeń cieszyć się „pedałowaniem” pamiętajmy, że przede wszystkim sami musimy o nie zadbać.


Bartłomiej Dutkiewicz
MTB style


Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama