Podpisanie umowy na II etapu obwodnicy Skawiny
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Za dwa lata zostanie zakończony II etap budowy obwodnicy Skawiny o długości ok. 4,5 km. Umowę o współpracy przy tej inwestycji podpisali w czwartek w Skawinie: wicemarszałek Wojciech Kozak, członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa, burmistrz Skawiny Paweł Kolasa oraz skarbnik gminy Teresa Wątor.
Na dokończenie obwodnicy Skawiny czekają zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy – dzięki tej inwestycji ruch na krajowej 44, która obecnie przechodzi przez centrum miasta, radykalnie się zmniejszy.– Dokończenie obwodnicy Skawiny to nie tylko ulga dla mieszkańców, to także potężny impuls do rozwoju gospodarczego. Dzięki tej trasie tereny pod inwestycje w gminie będą jeszcze bardziej atrakcyjne, co z pewnością przełoży się na spore zainteresowanie biznesu – mówił w czwartek Jacek Krupa z Zarządu Województwa Małopolskiego, dodając, że jest też już pewne sfinansowanie przystosowanego do wzmożonego ruchu wjazdu na obwodnicę Skawiny od strony Krakowa, co znacznie usprawni ruch w tej części.
II etap inwestycji zostanie zrealizowany w systemie „zaprojektuj i wybuduj” i powinien zakończyć się w 2017 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, wraz z przygotowaniem potrzebnej dokumentacji i wykupem nieruchomości, to ok. 49 mln zł z czego ok. 33,5 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych zabezpieczonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Podpisana w czwartek umowa między Województwem Małopolskim a Miastem i Gminą Skawina określa zasady współpracy przy II etapie budowy obwodnicy Skawina. Obejmuje: opracowanie potrzebnej dokumentacji, pozyskanie wszystkich koniecznych decyzji i pozwoleń, nabycie koniecznych nieruchomości wraz wypłatą odszkodowań, a także wykonanie robót budowlanych. Inwestorem jest Województwo Małopolskie, wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.
II etap budowy obwodnicy Skawiny będzie realizowany w dwóch częściach. W pierwszej kolejności zostanie wybudowany odcinek od ul. Energetyków do skrzyżowania z DK 44 (ul. Piłsudskiego) o długości ok. 2,2 km. Dzięki temu ruch tranzytowy na trasie Kraków – Oświęcim zostanie przeniesiony na obrzeża Skawiny.
Za skrzyżowaniem z „krajówką” obwodnica będzie kierować się na południowy-zachód i przebiegać obok Skawińskiego Obszaru Gospodarczego. By ominąć m.in. teren składowiska odpadów przemysłowych byłych Zakładów Metalurgicznych „Skawina” S.A, a także linię kolejową nr 94, zostanie zbudowana estakada o długości ok. 400 m. Odcinek zakończy skrzyżowanie z drogą krajową nr 44 w formie tzw. ronda turbinowego. Jak wynika z opinii ekspertów, ronda turbinowe są bezpieczniejsze niż tradycyjne – jazda po nich odbywa się szybciej, bo mają większa przepustowość. Wszystko dlatego, że po wjeździe na tego typu rondo nie można już zmienić pasa ruchu. Co ważne – na całej długości II etapu obwodnicy Skawiny powstanie chodnik i ścieżka rowerowa.
Na obecnym etapie inwestycji gotowa jest już cała koncepcja trasy, uzyskano też ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Gmina Skawina pozyskała też znaczną część terenu niezbędnego dla realizacji tego odcinka obwodnicy. Postępowanie przetargowe jest już toku.
opr.s/
źródło: UMWM
Więcej na temat
komentarze
reklama