Podpisanie umowy na II etapu obwodnicy Skawiny

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Za dwa lata zostanie zakończony II etap budowy obwodnicy Skawiny o długości ok. 4,5 km. Umowę o współpracy przy tej inwestycji podpisali w czwartek w Skawinie: wicemarszałek Wojciech Kozak, członek Zarządu Województwa Małopolskiego Jacek Krupa, burmistrz Skawiny Paweł Kolasa oraz skarbnik gminy Teresa Wątor.

Na dokończenie obwodnicy Skawiny czekają zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy – dzięki tej inwestycji ruch na krajowej 44, która obecnie przechodzi przez centrum miasta, radykalnie się zmniejszy.

– Dokończenie obwodnicy Skawiny to nie tylko ulga dla mieszkańców, to także potężny impuls do rozwoju gospodarczego. Dzięki tej trasie tereny pod inwestycje w gminie będą jeszcze bardziej atrakcyjne, co z pewnością przełoży się na spore zainteresowanie biznesu – mówił w czwartek Jacek Krupa z Zarządu Województwa Małopolskiego, dodając, że jest też już pewne sfinansowanie przystosowanego do wzmożonego ruchu wjazdu na obwodnicę Skawiny od strony Krakowa, co znacznie usprawni ruch w tej części.

II etap inwestycji zostanie zrealizowany w systemie „zaprojektuj i wybuduj” i powinien zakończyć się w 2017 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, wraz z przygotowaniem potrzebnej dokumentacji i wykupem nieruchomości, to ok. 49 mln zł z czego ok. 33,5 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych zabezpieczonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Podpisana w czwartek umowa między Województwem Małopolskim a Miastem i Gminą Skawina określa zasady współpracy przy II etapie budowy obwodnicy Skawina. Obejmuje: opracowanie potrzebnej dokumentacji, pozyskanie wszystkich koniecznych decyzji i pozwoleń, nabycie koniecznych nieruchomości wraz wypłatą odszkodowań, a także wykonanie robót budowlanych. Inwestorem jest Województwo Małopolskie, wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.

II etap budowy obwodnicy Skawiny będzie realizowany w dwóch częściach. W pierwszej kolejności zostanie wybudowany odcinek od ul. Energetyków do skrzyżowania z DK 44 (ul. Piłsudskiego) o długości ok. 2,2 km. Dzięki temu ruch tranzytowy na trasie Kraków – Oświęcim zostanie przeniesiony na obrzeża Skawiny.

Za skrzyżowaniem z „krajówką” obwodnica będzie kierować się na południowy-zachód i przebiegać obok Skawińskiego Obszaru Gospodarczego. By ominąć m.in. teren składowiska odpadów przemysłowych byłych Zakładów Metalurgicznych „Skawina” S.A, a także linię kolejową nr 94, zostanie zbudowana estakada o długości ok. 400 m. Odcinek zakończy skrzyżowanie z drogą krajową nr 44 w formie tzw. ronda turbinowego. Jak wynika z opinii ekspertów, ronda turbinowe są bezpieczniejsze niż tradycyjne – jazda po nich odbywa się szybciej, bo mają większa przepustowość. Wszystko dlatego, że po wjeździe na tego typu rondo nie można już zmienić pasa ruchu. Co ważne – na całej długości II etapu obwodnicy Skawiny powstanie chodnik i ścieżka rowerowa.

Na obecnym etapie inwestycji gotowa jest już cała koncepcja trasy, uzyskano też ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Gmina Skawina pozyskała też znaczną część terenu niezbędnego dla realizacji tego odcinka obwodnicy. Postępowanie przetargowe jest już toku.

opr.s/

źródło: UMWM

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama