Kładka dla pieszych na zakopiance w Gaju jest już otwarta (zdjęcia)
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Prace przy budowie kładki w Gaju zostały ukończone. W tym tygodniu obiekt pokryty zostanie jeszcze powłoką antygraffiti i prowadzone są prace porządkowe. Złożone zostały już niezbędne dokumenty do nadzoru budowlanego, aby uzyskać zgodę na użytkowanie obiektu.
Wg. informacji, które uzyskał Krakowski Oddział GDDKiA inspektorzy nadzoru budowlanego skontrolują kładkę w Gaju najpóźniej na początku przyszłego tygodnia, natomiast dokumenty pozwalające na użytkowanie wydane zostaną 4 grudnia 2015 r. Pozostanie jeszcze zlikwidowanie istniejącego przejścia dla pieszych przez „Zakopiankę” wraz z jego oznakowaniem, co zaplanowane jest od rana 5 grudnia. Przewidujemy, że prace te wraz z zamontowaniem barier uniemożliwiających przechodzenie przez jezdnię potrwają kilka godzin i wczesnym popołudniem 5 grudnia 2015 r. będzie można korzystać z kładki. Możliwe jest , że w tym czasie przybędzie do Gaju minister Infrastruktury i Rozwoju Pan Andrzej Adamczyk, który będzie przebywał w Małopolsce, w związku z innymi zaplanowanymi działaniami.Informacja dodatkowe"
W poniedziałek 16 marca 2015 r. GDDKiA O/Kraków przekazała plac budowy kładki w Gaju wykonawcy, firmie Skanska.
Koszt kładki ok. 5 mln 838 tys. zł, realizacja zgodnie z umową do końca listopada 2015 roku.
W ramach inwestycji przewidziano budowę: kładki dla pieszych, dojścia do kładki, odwodnienie liniowe i ogrodzenie oddzielające wizualnie dojścia do obiektu, od istniejącego budynku. Zbudowana została również kanalizacja deszczowa, odwodnienie powierzchniowe, sieć elektroenergetyczna , doziemna sieć kablowa, stacja transformatorowa, przebudowany słup linii napowietrznej średniego napięcia oraz sieć teletechniczna i gazowa.
Pomost dla pieszych ma 4,1 m szerokości. Podwieszony jest za pomocą 20 want czyli lin o średnicy 5,6 cm każda, do dwóch metalowych pylonów. Pylony mają różną wysokość, co wymusiło na projektancie pagórkowate ukształtowanie terenu i różnice poziomów po dwóch stronach drogi. Pylon po prawej stronie patrząc w kierunku Krakowa ma 17,5 m wysokości, a pylon po lewej 15,5 metra. Warto dodać, że to co każdy może zobaczyć to tylko część konstrukcji, której nie widać, bo jest pod ziemią. Przyczółki kładki posadowione są na szesnastu 13-metrowych, żelbetonowych palach po jednej stronie drogi i dwudziestu po drugiej stronie. Średnica każdego z pali ma 1,2 metra. Te pale, na których wspiera się kładka musiały być wykonane ze względu na zlokalizowanie obiektu , na osuwiskowym terenie.
Inwestycja powstała w miejscu uznanym przez przedstawicieli mieszkańców i samorząd za priorytetowe pod względem poprawy bezpieczeństwa. Dzięki możliwości przechodzenia ponad drogą bezpieczeństwo pieszych zostanie zapewnione, natomiast dotychczasowe przejście dla pieszych zostanie zlikwidowane wraz z oddaniem do użytku nowej kładki.
Przejście kładką dostępne będzie także dla osób niepełnosprawnych, co zapewnią windy. Ze względu na brak miejsca i górzyste ukształtowanie terenu korzystniejszym rozwiązaniem od podjazdów dla wózków są właśnie windy.
Jest to trzecie, bezkolizyjne przejście dla pieszych w gminie Mogilany nad dk 7 (zakopianką), na odcinku niecałych 2,5 km. Są już: wiadukt w Mogilanach z obustronnymi chodnikami, oddalona od wiaduktu o 750 metrów kładka dla pieszych w Mogilanach i oddalona od kładki w Mogilanach o 1,7 km kładka w Gaju.
opr.s/
źródło: GDDKiA
Więcej na temat
komentarze
reklama