Wspólne projekty Małopolski i Kraju Preszowskiego
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Modernizacja dróg prowadzących do przejścia granicznego Becherov-Konieczna, przebudowa drogi wojewódzkiej 971 na odcinku Krynica – Piwniczna Zdrój czy powstanie ścieżek rowerowych uzupełniających europejską trasę EuroVelo 11 - to tylko część wspólnych projektów Małopolski i Kraju Preszowskiego, które powstaną w ramach programu Interreg Polska-Słowacja. W sprawie realizacji wspólnych przedsięwzięć w Gorlicach spotkali się: marszałek Małopolski Jacek Krupa i wiceprzewodniczący Samorządowego Kraju Preszowskiego Štefan Bieľak.
W lutym 2015 roku Komisja Europejska zatwierdziła Program Operacyjny Interreg VA Polska – Słowacja 2014 - 2020, który będzie wspierał projekty w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, rozwoju transportu oraz poprawy jakości edukacji.- W ramach współpracy nad Programem Współpracy Transgranicznej wypracowaliśmy już szereg przedsięwzięć, zwłaszcza dotyczących infrastruktury drogowej – mówi marszałek Jacek Krupa. - Wstępnie mamy przygotowane cztery projekty, które czekają na akceptację obydwu stron - mówił.
Na Program Współpracy Transgranicznej ma zostać przeznaczone 155 mln euro. - Kwota przeznaczona jest nie tylko na współpracę pomiędzy Województwem Małopolskim a Krajem Preszowskim, ale także dla uczestniczących w Programie: Kraju Żylińskiego oraz województw: śląskiego i podkarpackiego – zaznacza marszałek Jacek Krupa.
77,5 mln euro - połowa pieniędzy z programu - przeznaczonych zostanie na zadania z zakresu ochrony, promowania i rozwoju dziedzictwa kulturowego i naturalnego, 55,8 mln euro na zrównoważony transport transgraniczny, 12,4 mln euro na rozwój edukacji transgranicznej i uczenia się przez całe życie, a 9,3 mln euro na pomoc techniczną.
Istotną częścią programu są wspólne projekty drogowe Województwa Małopolskiego i Kraju Preszowskiego. Chodzi m.in. o szacowaną na 3,5 mln euro modernizację dróg prowadzących do przejścia granicznego Becherov-Konieczna zakładająca m.in. przebudowę fragmentów dróg w ciągu DW nr 977 na odcinku Gorlice – Gładyszów. Po stronie słowackiej planowana jest przebudowa fragmentów dróg w ciągu drogi II kategorii nr 545 na odcinku Becherov – granica państwa za 2,5 mln euro. Kolejny projekt zakłada przebudowę DW 971 na odcinku Krynica – Piwniczna-Zdrój oraz budowę lub przebudowę fragmentów dróg III kategorii Mnisek nad Popradem – Sulin, Sulin – Mały Lipnik, Plavnica – Legnava wraz z budową mostu w Miliku (z 1-kilometrowym dojazdem) i wykonaniem ścieżek rowerowych uzupełniających szlak rowerowy EuroVelo 11. - Dla rozwoju turystyki południowej części naszego regionu budowa ścieżek rowerowych to absolutnie kwestia priorytetowa – podkreśla członek Zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda.
Z kolei projekt „Modernizacja pienińskiej infrastruktury komunikacyjnej” przewiduje modernizację fragmentów dróg powiatowych Krościenko – Szczawnica i Krośnica – Sromowce Niżne oraz drogi wojewódzkiej nr 969 na odcinku Dębno – Krościenko, wraz z budową ścieżek rowerowych. Po stronie słowackiej remontem mają zostać objęte drogi Hniezdne - Spišská Stará Ves, Spišská Belá - Spišské Hanušovce oraz Haligovce - Toporec.
Przedstawiciele Małopolski i Kraju Preszowskiego nie zapominają również o braku pełnotowarowego przejścia granicznego na granicy z Krajem Preszowskim. Potencjalne lokalizacje przejścia na południowej granicy Małopolski to Muszynka – Kurov, Piwniczna – Mniśek oraz Chyżne - Trstena. Propozycją strony polskiej jest Muszynka – Kurov, wymaga to jednak modernizacji 7 kilometrów drogi po stronie słowackiej.
Podczas pierwszego etapu naboru do programu na tzw. projekty flagowe Małopolska zgłosiła dwanaście projektów, z których dziewięć zostało dopuszczonych do oceny merytorycznej. Obecnie trwa ich ocena jakościowa, której wyniki poznamy jeszcze w I kwartale tego roku.
źródło: UMWM
Więcej na temat
komentarze
reklama