Nowa armata dla bezpieczeństwa morskiego (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Rozpoczęła się integracja nowej polskiej automatycznej armaty morskiej Tryton 35 mm z systemami okrętowymi korwety ORP Kaszub. W projekcie realizowanym przez konsorcjum z udziałem Zakładów Mechanicznych Tarnów, Wojskową Akademię Techniczną (lider), obecnie PIT-RADWAR S.A. oraz Akademię Marynarki Wojennej do realizacji pozostał etap badań morskich systemu. Armata ma służyć do zwalczania celów powietrznych, jak i nawodnych.

Dotychczas zostały przeprowadzone badania stacjonarne. System przeszedł sprawdzian działania automatyki podczas strzelań prowadzonych na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce. Morskie badania funkcjonalne mają być prowadzone w Porcie Wojennym Gdynia, a zadania ogniowe w Zatoce Gdańskiej. Jednostka ogniowa ma być sprawdzana w zakresie rażenia celów powietrznych, jak i przy strzelaniu do tarczy, umieszczonej na barce.

- W realizacji projektu Zakłady Mechaniczne Tarnów wykonały kompletną armatę z 35 mm automatem KDA. W skład środka ogniowego wchodzą: układy mocowania automatu wraz z osprzętem, układ kontroli i sterowania armatą, układy magazynowania i zasilania w amunicję oraz układ hydrauliczny. Nasza firma była także odpowiedzialna za konstrukcję części obrotowej azymutu i elewacji, konstrukcję podstawy oraz osłon – relacjonuje kierownik projektu w ZMT dr inż. Tadeusz Świętek, pełnomocnik ds. programów strategicznych i badań spółki. PIT-RADWAR zaprojektował i wykonał układy napędów i sterowania oraz zasilania, stabilizacji linii celowania, sterowania armatą i diagnostyki. Spółka wykonała także zintegrowaną głowicę śledzącą (ZGS), stanowisko kierowania ogniem (SKO) wraz z oprogramowaniem oraz zintegrowała poszczególne elementy systemu. WAT i AMW określiły wymagania, dotyczące cech i parametrów okrętowego autonomicznego systemu rozpoznawczo-ogniowego. Przeprowadziły analizy danych taktyczno-technicznych okrętu-nosiciela w zakresie rozmieszczenia i montażu podstawowych komponentów systemu.

Aby zamontować elementy systemu z części rufowej korwety ORP Kaszub usunięto armatę ZU-23-2M Wróbel I kal. 23 mm, także produkcji Zakładów Mechanicznych Tarnów. Ponadto trzeba było też dokonać wzmocnienia pokładu nadbudówki oraz przygotować miejsce nie tylko dla nowej armaty, ale też dla głowicy obserwacyjno-celowniczej ZGS-158M oraz dla rezerwowego stanowiska kierowania ogniem (RSKO) – kolumienki celowniczej oraz konsoli systemu kierowania ogniem. Wszystkie te prace terminowo wykonała Gdańska Stocznia Remontowa. Prace nad morskim systemem artyleryjskim kalibru 35 mm realizowane są w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Łączny koszt projektu to około 38,6 mln zł, z czego 34,3 mln pochodzi ze środków NCBiR. Etap badań morskich i tym samym projekt ma się zakończyć 18 września br.

Warto przypomnieć, że w ZM Tarnów powstały i były produkowane morskie zestawy artyleryjskie i artyleryjsko-rakietowe ZU-23-2M Wróbel I i ZU-23-2MR (Wróbel II), a także prototypowy zestaw ZU-23-2MRE, czy trenażer zestawu ZU-2-23MR (wspólnie z ZAiUP Arex Sp. z o.o. i AMW). Dokonano tu też modernizacji samobieżnego zestawu przeciwlotniczego ZSU-23 - 4 Szyłka do standardu Biała. Wojskowa Akademia Techniczna, wspólnie z ZM Tarnów i Bumar Elektroniką w latach 2009 – 2011 pomyślnie zrealizowała projekt rozwojowy „Zdalnie sterowany system przeciwlotniczy oparty o armatę kal. 35 mm”.

opr. s/

źródło: Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A.

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama