FMF 2016: Gala Muzyki Filmowej: Animacje (zdjęcia)
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
W ramach 9 FMF w sobotę 28 maja na Tauron Arena odbyła się Gala Muzyki Filmowej: Animacje.
Tym razem zaprezentowano ścieżki dźwiękowe z filmów animowanych. Historia animacji jest dłuższa niż historia samego filmu i sięga przełomu XIX i XX wieku. Pierwszy film animowany utrwalony na taśmie filmowej wyprodukowano w 1906 roku (Humorous Phases of Funny Faces), ale prawdziwy rozwój tego gatunku nastąpił w latach 30-tych wraz z założeniem wytwórni Walta Disneya oraz oddziałów animacji w takich wytwórniach jak Metro-Goldwyn-Mayer czy Warner Bros.Wśród studiów ważnych dla historii animacji nie można zapomnieć też o Hannie-Barberze (Scooby Doo, Miś Yogi), założonym przez Steve’a Jobsa PIXAR Animation Studios (pierwszy pełnometrażowy film w technice animacji komputerowej — Toy Story, obecnie Disney · PIXAR), DreamWorks Pictures czy polskie wytwórnie Se-Ma-For z Łodzi (nagrodzone Oscarami Tango i Piotruś i Wilk, ale także Miś Uszatek, Przygody Misia Colargola) oraz Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej (Bolek i Lolek, Reksio).
W filmach animowanych muzyka pełni szczególnie ważną rolę. Nie tylko towarzyszy akcji, ale także uczestniczy w jej budowaniu, tworzy nastrój, nadaje postaciom charakter, często w znacznie większym stopniu niż w filmach fabularnych.
Ścieżki dźwiękowe do filmów animowanych — zarówno pełnometrażowych, krótkometrażowych, jak i telewizyjnych i seriali — są często spektakularnymi dziełami symfoniczno-wokalnymi tworzonymi przez najwybitniejszych kompozytorów, m.in. Hansa Zimmera (Madagascar, Książę Egiptu), Alan Silvestri (Ekspres polarny), Alexandre Desplat (Strażnicy marzeń), Alan Menken (Piękna i bestia, Mała syrenka, Zaplątani) i wielu innych. Muzykę do animacji nagrywają najlepsze orkiestry i wybitni soliści, zarówno sceny klasycznej oraz musicalowej, jak i rozrywkowej.
Zaproszenie do Krakowa na Galę Muzyki Filmowej: Animacje przyjęli tacy giganci muzyki do animacji, jak John Powell (Jak wytresować smoka, Epoka lodowcowa 2: Odwilż, Kung Fu Panda) oraz Harry Gregson-Williams (Shrek, Opowieści z Narnii, Artur ratuje Gwiazdkę). Obydwaj kompozytorzy byli kiedyś członkami prestiżowej Remote Control Productions Hansa Zimmera i często ze sobą współpracują, czego efektem są ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak Shrek, Uciekające kurczaki czy Mrówka Z. Muzyka do wszystkich trzech filmów zabrzmi podczas koncertu. Usłyszymy także suity z muzyką do obydwu części hitu DreamWorks Pictures Jak wytresować smoka oraz Epoka lodowcowa 2: Odwilż. Gregson-Williams przywiezie do Krakowa suity z takich filmów jak Sindbad: Legenda siedmiu mórz i Artur ratuje Gwiazdkę.
W Krakowie premierowo wykonana została także suita z muzyką skomponowaną przez wieloletniego przyjaciela Festiwalu, Diego Navarro do animacji Paramount Picture — Odlotowa przygoda, którego polską premierę zaplanowano na 29 stycznia 2016 roku. W pracy nas soundtrackiem do Odlotowej przygody wspomagali Navarro dwaj laureaci FMF Young Talent Contest: Jan Sanejko i Matthijs Kieboom.
Ponadto podczas koncertu usłyszeliśmy wiele pamiętnych ścieżek dźwiękowych z animacji, które tak jak Król Lew w równym w stopniu wzruszają dzieci, jak dorosłych, a także tych najnowszych, które, tak jak Ratatuj czy Strażnicy marzeń wzbudzają entuzjazm wśród najmłodszych.
Goście specjalni: John Powell, Harry Gregson-Williams, Heitor Pereira, Diego Navarro
Wioletta Chodowicz — sopran
Katarzyna Łaska — głos solo
Magdalena Wasylik — głos solo
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Frank Strobel – dyrygent
Tomasz Cichocki i materiały prasowe FMF
Więcej na temat
komentarze
reklama