W sali kina Kijów.Centrum rozdano nagrody 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym. Zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych zapewnił sobie estońsko-rosyjski film "Mój przyjaciel Borys Niemcow", pełnometrażowy debiut młodej autorki, Zosi Rodkevich, który wygrał z 18. produkcjami twórców z całego świata.

Jury pod przewodnictwem Klausa Edera (Niemcy), wręczając nagrodę Złotego Rogu, podkreślało odwagę, z jaką reżyserka opowiedziała filmową historię i odniosła się do wrodzonej potrzeby wolności myślenia, wolności wypowiedzi i życia z godnością.

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Klaus Eder - przewodniczący (Niemcy), Karolina Bielawska (Polska), Hussain Currimbhoy (USA), Amir Labaki (Brazylia), Michel Noll (Francja) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu - Zosya Rodkevich za film MÓJ PRZYJACIEL BORYS NIEMCOW (Estonia, Rosja)

Młoda reżyserka doskonale uchwyciła chwile osobiste i polityczne. Stworzyła intymny i surowy portret wyborów, a także naszego stosunku do władzy. Historia jest opowiedziana z rzadką odwagą i odnosi się do wrodzonej potrzeby wolności myślenia, wolności wypowiedzi i życia z godnością.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego - Massimo Coppola za film ROMEO I JULIA (Włochy) - za stworzenie pięknego, uniwersalnego filmu poruszającego ważne sprawy w lekki i inteligentny sposób. Nienachalnej opowieści o narodzinach uczucia, o wpływie historii na współczesność i i zwykłych, codziennych zadrach. O złożonej naturze konfliktów, które wciąż dzielą ludzi.

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego - Pier-Luc Latulippe i Martin Fournier za film NASZ DOM (Kanada). Twórcy zabierają nas w podróż do kanadyjskiego dworu - domu dla 34 wyjątkowych osobowości. Odkrywając często zaskakujące, a zawsze oryginalne cechy niektórych mieszkańców, z każdą sceną rośnie nasze współczucie. Powoli zaczynamy rozumieć, że oglądamy właśnie ostatnie miesiąc ich życia w tym przyjaznym środowisku, zanim zostanie ono zniszczone, popychając bohaterów w bezdomność.

Nagroda za najlepsze zdjęcia ufundowana przez HBO Polska - Kristina Sereikaitė za film MARTWE USZY (reż. Linas Mikuta)
Za pracę, w której udało się uchwycić delikatną równowagę pomiędzy ojcem, synem a naturą, inteligentnie i delikatnie odkrywając równoległy świat, towarzyszący nam jeszcze długo po pokazie.

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Ingrid Beerbaum (Niemcy), Luminita Boerescu (Rumunia), Janusz Kołodziej (Polska) przyznało nagrodę Wojciechowi Kasperskiemu za film IKONA (Polska). Za refleksję nad ludzką duszą, a szczególnie nad duszami kobiet w różnym wieku, mieszkanek zakładu psychiatrycznego gdzieś na pustkowiu, których życie oddziałuje na obiorcę z intrygującą i nieodpartą siłą, także dzięki wyjątkowej artystycznej pracy operatoskiej i montażowej. Mimo trudnej prawdy objawiającej sie w filmie, wrażliwe podejście twórców pozwala na dostrzeżenie nadziei oraz obdarzenie bohaterek szczerym ludzkim zrozumieniem.

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Ewa Puszczyńska - przewodnicząca (Polska), Enrico Vannucci (Włochy), Nancy Phelps (Belgia), Aleksandra Maciuszek (Polska), Benjamin Cleary (Irlandia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu - Tamar Kay za film DOM NIEMEJ KOBIETY (Izrael) - za wypowiedz polityczną, która przedstawia codzienne życie swoich bohaterów takim, jakie ono jest, pozbawione stronniczości i gotowych tez, pozwalając widowni zmierzyć się z sytuacją (pozornie) nieustającego konfliktu między ludźmi.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego - Zofia Kowalewska za film WIĘZI (Polska) - za ciepły i pełen humoru film, wzruszającą i precyzyjnie zrealizowaną refleksję na temat miłości, przywiązania i przebaczenia.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego - Sofie Kampmark za film TSUNAMI (Dania). Film, który reprezentuje prawdziwego ducha niezłomności w obliczu przeciwności losu, a jego zakończenie przynosi nam wszystkim nadzieję na przyszłość.

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego - Damien O’Donnell za film JAK MINĄŁ DZIEŃ? (Irlandia). Pięknie zrytmizowane, przejmujące dzieło, umiejętnie i odważnie podejmujące ważny problem rzadko przedstawiany na ekranach.

PRIX EFA KRAKÓW 2016 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi NIE JESTEM STĄD, w reżyserii Maite Alberdi i Giedrė Žickytė (Chile, Litwa, Dania) - za głęboko humanistyczny obraz życia, pamięci i godności kobiety, która pomimo ciężkiej choroby uosabia dumę i więź z własną ojczyzną, kulturą i językiem i choć jej historia rozgrywa się daleko poza Europą, to wydaje się doskonałą realizacją motta Unii Europejskiej “In Variete Concordia - Zjednoczeni w różnorodności".

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Alba Cruells Roger (Hiszpania), Michael Schäfer (Niemcy), Mikołaj Torz (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi OTWARCIE, w reżyserii Piotra Adamskiego (Polska), który rozpoczyna dyskusje na temat godności, pyta o to gdzie przebiega granica między sztuką, a cynizmem i oglądactwem. Jury postanowiło także przyznać wyróżnienie filmowi: DOM NIEMEJ KOBIETY w reżyserii Tamar Kay (Izrael) za to, że wyjątkowo trafnie, używając perspektywy małego chłopca, ukazuje absurd niekończącego się konfliktu.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Michael Lindsay-Hogg - przewodniczący (USA), Johannes Klein (Hiszpania), Elizabeth Radshaw (Kanada), podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu - Gitta Gsell za film MELODIA HAŁASU (Szwajcaria) za piękne do podziwiania obrazy, te o charakterze industrialnym jak i sielskim, niesamowitą ścieżkę akustyczną, oczywiście wykonaną z najwyższą starannością, historię ekscentrycznej grupy ludzi pełnych pasji, którzy tworzą dźwięki z hałasu przy użyciu instrumentów stworzonych ze śmieci lub komputerów, a nawet warzyw. To całkowicie oryginalne dzieło sztuki.

KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Joanna Kos-Krauze - przewodnicząca, Agnieszka Glińska, Stefan Laudyn, Ewa Sobolewska, Agnieszka Zwiefka po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody regulaminowe:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich - Wojciech Kasperski za film IKONA (Polska). Delikatny, wstrząsający film. Opowiedziany z wielką dojrzałością, uważnością i odwagą. Przywraca sens pytań pierwszych, tych najważniejszych. Obraz, który przypomina, że film czasami może być
dziełem sztuki. Ten jest na pewno.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego - Paweł Łoziński za film NAWET NIE WIESZ, JAK BARDZO CIĘ KOCHAM (Polska). Otwiera nowe przestrzenie gatunku. Skromny, wielki film.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego - Marta Pajek za film FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II (Polska) za znakomitą syntezę treści, grafiki, animacji, dźwięku oraz metafizycznych przeczuć.

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego - Piotr Adamski za film OTWARCIE (Polska) - zdyscyplinowany wizualnie i emocjonalnie obraz. Dlatego tak poruszający.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż - Tymoteusz Wiskirski za film IKONA (reż. Wojciech Kasperski) Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - Wojciech Kasperski za film IKONA (Polska). Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych - Agnieszka Wasiak z Lava Films Sp. z o.o. za film 21 X NOWY JORK (reż. P. Stasik). Nagrodę Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Chimney Poland dla Łukasza Żala za film IKONA (reż. Wojciech Kasperski).

Nagroda jury studenckiego - po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Monika Boguska, Tytus Gołuński, Zuzanna Głódź, Mateusz Kicka, Kamila Kołacz, Katarzyna Kowalczyk, Jędrzej Kościński, Małgorzata Kramek, Tomasz Lasek, Agata Morawska, Paulina Richert, Sylwia Wieleba postanowiło przyznać nagrodę filmowi FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II w reżyserii Marty Pajek (Polska) za zbudowanie hipnotyzującego, onirycznego świata, który umożliwia uchwycenie emocjonalnego rozedrgania współczesnego człowieka.

Nagroda Publiczności - ex aequo: SIEKANY brytyjski krótkometrażowy film fabularny w reżyserii Lewisa Rose’a oraz KTO MNIE TERAZ POKOCHA? izraelski dokument w reżyserii Baraka Heymanna.

Tomasz Cichocki i materiały prasowe 56 festiwalu KFF
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama