Otwarcie wystawy CONTINUUM. Czesław Dźwigaj. Tetraptyk malarski

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Dyrekcja Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zaprasza na otwarcie wystawy CONTINUUM. Czesław Dźwigaj. Tetraptyk malarski, które odbędzie się 7 lipca 2016 r. o godz. 17.00 w Barbakanie.

Wystawa przygotowana została z okazji Światowych Dni Młodzieży. Na tetraptyk malarski składają się cztery monumentalne obrazy o sugerujących tematykę znamiennych tytułach wprowadzających widza w podstawowe problemy eschatologiczne: "Sekret życia", "Adoracja demona", "Pokuta cieni", "Dotyk pełni".

Wystawa czynna będzie do 24 sierpnia br.

----
CONTINUUM. Czesław Dźwigaj. Tetraptyk malarski
Wystawa w Barbakanie
7.07.2016 – 24.08.2016

Na ekspozycję tetraptyku malarskiego Continuum składają się cztery monumentalne obrazy o sugerujących tematykę znamiennych tytułach wprowadzających nas w podstawowe problemy eschatologiczne: Sekret życia, Adoracja demona, Pokuta cieni, Dotyk pełni.

Styl i środki, które zastosowałem w malarskim tetraptyku Continuum, pozostają w ścisłym związku z ideowym założeniem i narracją o uniwersalizmie ogólnoludzkiej kondycji i wizji kultury. Kolejność układów kompozycyjnych ma zwrócić uwagę interlokutora, wzniecając w nim wrażliwość wizualną i wyobraźnię już przy pierwszym oglądzie, że jest to szczera i autentyczna wypowiedź nieidąca za zmieniającą się modą i niemająca na celu żadnej prowokacji.

Wszelkie środki formalne podporządkowane są warstwie semantycznej ikoniczności i estetyce konwencjonalizacji. Sekret życia to najwyższa emanacja ducha, będąca główną osią powołania do życia. To kontrapunkt demona, kiedy jest liczony czas wobec wielkiego hymnu bezczasowej eschatologii. Ten czas biologii jest siłą refleksji – od przedstworzenia, czyli wyniknięcia z ciemności niebytu, poprzez duchowe przemiany, pokusy i pokonywanie przepaści (Adoracja demona), z wyrazistą zdolnością widzenia siebie, ze świadomością odwiecznego fizycznego wyroku przeznaczenia, i przejścia w nieuchronne zapomnienie (Pokuta cieni), które po metafizycznej metamorfozie staje się stanem ducha (Dotyk pełni), kiedy świat czasu ustępuje miejsca prawdziwemu misterium niewyobrażalności, ostatecznemu bajecznemu uniwersum, pozazmysłowemu ordo amoris (ładowi miłości).

Te asocjacje wizualno-estetyczne mają podstawowy cel: stanowią inspirację do fundamentalnej, osobistej, pryncypialnej refleksji widza i do zadania sobie pytań: gdzie jestem? skąd przyszedłem? dokąd zmierzam? – ponieważ jestem tylko continuum.

Czesław Dźwigaj
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama