W Krakowie startuje kampania społeczna „Halo, mignij do mnie!”

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

25 września w Krakowie rozpocznie się kampania społeczna „Halo, mignij do mnie!” przybliżająca mieszkańcom problem komunikacji między osobami słyszącymi a niesłyszącymi i pokazująca, jak zbliżyć do siebie te dwie społeczności.

Coraz liczniejsza grupa ludzi w Polsce i na świecie ma problemy ze słuchem. Zjawisko to będzie się nasilać. Dziś niemal 900 tys. osób w naszym kraju ma poważny uszczerbek słuchu, a ponad 6 milionów Polaków zmaga się z niedosłuchem. W całej Europie grupa osób głuchych i niedosłyszących liczy ponad 80 mln. W 2025 na całym świecie ma być aż 900 mln osób z niedosłuchem.

- Osoby głuche i niedosłyszące tworzą w naszym społeczeństwie zamkniętą grupę żyjącą we własnym świecie ciszy. A przecież w rzeczywistości funkcjonują tak samo jak ludzie słyszący, ich problem z adaptacją do społeczeństwa wynika tak naprawdę jedynie z trudności z komunikacją – tłumaczy Karolina Ochała z agencji BeeOnTree organizującej kampanię. – Nasze biuro sąsiaduje ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących, te problemy zatem nie są nam obce. Dlatego postanowiliśmy zorganizować kampanię społeczną „Halo, mignij do mnie!”. Dzięki ogromnemu wsparciu właśnie tej szkoły oraz Polskiego Związku Głuchych udało nam się przygotować fantastyczną wystawę oraz wiele wydarzeń towarzyszących, z których w trakcie trwania kampanii będzie mógł skorzystać każdy mieszkaniec Krakowa.

Kampania ma na celu przybliżenie sposobu postrzegania świata przez osoby głuche i niedosłyszące oraz rozpowszechnienie języka migowego.
Elementami kampanii prowadzącymi do tego celu będzie wystawa zdjęć obrazujących życie w świecie ciszy, warsztaty uczące języka migowego – tak mieszkańców miasta, jak i pracowników kompleksu Tytano, a także różnorodne warsztaty i wydarzenia, w których wezmą udział słyszący i niesłyszący, bowiem wszystkie treści będą symultanicznie tłumaczone w języku migowym. Będą to między innymi warsztaty fotograficzne, wykłady z zakresu designu, psychologii czy opowieści o muralach.

- Zależy nam na tym, aby zgromadzić w jednym miejscu osoby słyszące i osoby mające problem ze słuchem, otwierając tym samym ludziom głuchym i niedosłyszącym nowe możliwości zdobycia ciekawej wiedzy i uczestniczenia w zazwyczaj niedostępnych dla nich wydarzeniach. Warsztaty i wykład będą też szansą na wzajemne poznanie osób z obu grup społecznych, ich porozumienie i zrozumienie – dodaje Małgorzata Gac, Project Manager akcji. – My mieliśmy okazję pracować z głuchymi modelami podczas sesji fotograficznej, której efekty będzie można zobaczyć w Tytano. To było fantastyczne przeżycie, które pokazało nam, że nie potrzeba wiele, aby znaleźć sposób na przekazanie swoich myśli, a nawet wizji artystycznej osobom głuchym. Wystarczy dobra wola.

Do akcji mogą przyłączyć się wszyscy krakowianie, nie tylko uczestnicząc w przygotowanych warsztatach i wykładach, ale także pokazując swoje poparcie w mediach społecznościowych. W ramach Turkusowego Tygodnia Mody każdy będzie mógł dołączyć do swojego stroju turkusowy element i umieścić zdjęcie stylizacji lub samego dodatku w dowolnym kanale social media z hasztagiem #gluchytelefon.

- Turkus jest kolorem zaufania, nadziei i wiary, a przede wszystkim oficjalnym symbolem osób głuchych i niedosłyszących. Dlatego to on będzie dominował w komunikacji związanej z naszą kampanią, będzie też wyróżnikiem zdjęć tworzących wystawę o świecie ciszy – wyjaśnia Katarzyna Hebda, Project Manager projektu.

Rozpoczęta we wrześniu kampania potrwa kilka miesięcy. Szczegóły dotyczące wydarzeń organizowanych w ramach kampanii będzie można znaleźć w na fanpage’u akcji (https://www.facebook.com/halogluchytelefon), a już dziś z harmonogramem wydarzeń można się zapoznać na: https://web.facebook.com/halogluchytelefon/photos/a.1772090266412115.1073741828.1769424356678706/1778432105777931/?type=3&theater

Za pomysłem i realizacją kampanii stoi agencja BeeOnTree, która działa przy współpracy z Polskim Związkiem Głuchych i Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących z Krakowa. W kampanię zaangażowało się też wiele firm i instytucji krakowskich.

źródło: mat. prasowy

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama