XLII sesja Sejmiku Województwa Małopolskiego
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Przyjęcie rezolucji w sprawie obchodów w Małopolsce 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i realizacji programu „Małopolska. Moja Wolność” czy informacja dotycząca organizacji kolejowych przewozów pasażerskich na linii kolejowej do Balic, Trzebini oraz Krakowa Płaszowa - to tylko wybrane kwestie, którymi zajmują się małopolscy radni na październikowej sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego.
Uczcić 100. rocznicę odzyskania niepodległościW przyszłym roku przypada 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Po 123 latach spędzonych pod zaborami, 11 listopada 1918 roku nasz kraj ponownie stał się wolny i suwerenny. Aby upamiętnić ówczesne wydarzenia i uczcić to święto wszystkich Polaków, wojewódzcy radni przyjęli rezolucję w sprawie obchodów w Małopolsce 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i realizacji programu „Małopolska. Moja Wolność”, w której podkreślili, że 100 lat temu „rozpoczął się proces budowy nowoczesnego i wolnego państwa. Pojawiły się nowe wzory postaw patriotyzmu – obok gotowości do walki o wolność Ojczyzny, istotną stała się codzienna praca dla Niej w warunkach wolności i własnego, już niepodległego, państwa. Dla Małopolan fakty te mają szczególne znaczenie – to w stolicy Małopolski, w Krakowie dokonywały się ważne historyczne akty. Małopolanie doświadczyli zarówno skutków niewoli, jak i pozytywnych efektów rozwoju wolnej ojczyzny. Czynnie uczestniczyli w odzyskaniu niepodległości. Byli też nader aktywnymi w tworzeniu zrębów wolnej Ojczyzny i jej rozwoju” – czytamy w przyjętej rezolucji.
Kolej na kolej w Małopolsce
Kolej w Małopolsce rocznie przewozi ok. 12 mln pasażerów. To pokazuje, że mieszkańcy regionu chcą korzystać właśnie z tego środka transportu. Na trzech liniach SKA każdego dnia kolejne osoby decydują się zostawić swój samochód na parkingu i przesiąść się do pociągu. Na linii SKA1 z Wieliczki, przez Kraków, na lotnisko, ten wzrost wynosi aż 43%. Dzięki temu każdego dnia do centrum Krakowa wjeżdża aż o 1200 samochodów mniej
– wyliczał marszałek Jacek Krupa. Przypomniał też o planach rozwoju kolei w przyszłości. Po pierwsze wskazał dalszy rozwój zintegrowanego systemu transportu, który pozwoli połączyć transport kolejowy z komunikacją miejską w miastach regionu. Marszałek zaznaczył też, że dużą rolę odgrywają lokalne samorządy, które na swoim terenie powinny tworzyć linie dowozowe do przystanków kolejowych czy – z pomocą środków unijnych – budować parkingi park&ride.
Marszałek odniósł się też do postulatów o dyskryminacji Przewozów Regionalnych zgłaszanych przez pracowników tej spółki. – Województwo Małopolskie dofinansowuje obu przewoźników jeżdżących po naszym regionie. Z tym, że działalność Przewozów Regionalnych jest zdecydowanie droższa. Średnie wynagrodzenie wyrównawcze za każdy tzw. pociągokilometr w przypadku Kolei Małopolskich wynosi 15,11 zł, natomiast w Przewozach Regionalnych – 22,74 zł, czyli o połowę więcej. Oznacza to, że za kursowanie pociągów w rozkładzie jazdy 2016/2017 w sumie z budżetu województwa przekazaliśmy prawie 115,5 mln zł, z czego blisko 90 mln otrzymały właśnie Przewozy Regionalne. To najlepiej obrazuje, że nie faworyzujemy naszego samorządowego przewoźnika – Kolei Małopolskich – mówił marszałek Krupa.
Wody Polskie przejmują kolejne kompetencje samorządów
Wody Polskie, czyli państwowa spółka, przejmie od 1 stycznia 2018 roku zadania oraz pracowników regionalnych zarządów melioracji i urządzeń wodnych. Oznacza to, że tylko do końca 2017 roku zadania związane z utrzymaniem wód oraz prowadzenie inwestycji w gospodarce wodnej będą prowadzone przez MZMiUW.
opr. s/
źródło: UMWM
Więcej na temat
komentarze
reklama