„Maluch plus 2018" i "rodzina 500 plus"
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
KRAKÓW. W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie zorganizowane zostało spotkanie z dziennikarzami na temat programów "Rodzina 500 plus" i "Maluch plus".
- Nie tylko dodatkowe środki finansowe w budżecie domowym są tu ważne. Równie istotne okazuje się ułatwienie godzenia ról rodzinnych z zawodowymi. I dlatego zachęcam wszystkich do składaniu wniosków z programu „Rodzina plus”, najlepiej jeszcze dziś, a także do tworzenia miejsc opieki nad dziećmi w ramach programu „Maluch plus 2018” – dodaje wojewoda.
Cele i środki Resortowy program „MALUCH+” 2018 wspiera rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. W ramach programu Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej łącznie przeznaczy na te ten cel 450 mln zł. Program finansowany jest z dwóch źródeł: ze środków budżetu państwa oraz Funduszu Pracy. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 w rezerwie celowej ujętych jest 250 mln zł przeznaczonych na Program, a w planie finansowym Funduszu Pracy – 200 mln zł przeznaczonych na Program. Co się zmieniło w stosunku do edycji 2017? - Jak powiedziała minister Elżbieta Rafalska, dokładamy wszelkich starań, aby stworzyć dobre warunki do funkcjonowania polskich rodzin. I dlatego w 2018 roku zostaną trzykrotnie zwiększone środki na rozwój miejsc opieki nad najmłodszymi. Krótko mówiąc, chodzi o to, by w gminach było jeszcze więcej żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. Jak wynika z naszych ustaleń, ok. 70% polskich samorządów nie ma żadnej instytucji opieki nad dziećmi do lat trzech. Tymczasem to właśnie dzięki takim instytucjom rodzice mogą łatwiej godzić życie zawodowe z rodzinnym – mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik. - Województwo małopolskie w roku 2017 otrzymało z programu „Maluch plus” dotację w wysokości ponad 20 milionów złotych, co stanowiło 13,45% puli środków przeznaczonych na jego realizację w roku bieżącym. W sumie Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przeznaczyło w tym roku na utworzenie i utrzymanie miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów 151 mln zł. Z programu w 2017 roku skorzystało 20 gmin (ze 182), co stanowi niewiele ponad 10%. W ww. gminach utworzono 70 nowych miejsc oraz dofinansowano 886 miejsc istniejących. W 89 małopolskich gminach nie funkcjonuje żadna instytucja opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3. Podmioty prywatne utworzyły natomiast 162 miejsca, a dofinansowano funkcjonowanie 4 655. Ponadto w sierpniu 2017 r. ruszyła edycja specjalna programu Maluch+ „Za życiem” w ramach której można było tworzyć i dostosowywać miejsca dla dzieci niepełnosprawnych. Z tej możliwości skorzystało 5 gmin – podsumowuje Jacek Kowalczyk, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Zmiany w programie to nie tylko trzykrotnie większe środki na wsparcie instytucji opieki nad najmłodszymi, ale także:
1. Poszerzenie kręgu beneficjentów - do tej pory program adresowany był jedynie do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego oraz podmiotów prywatnych i innych instytucji – teraz możliwość tworzenia instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 mają nie tylko gminy, ale także powiaty i województwa.
2. Poszerzenie grupy docelowej o dzieci niepełnosprawne i wymagające szczególnej opieki - grupę docelową stanowią również dzieci niepełnosprawne lub wymagające szczególnej opieki – w roku 2017 miejsca dla takich dzieci mogły być tworzone w specjalnej edycji Malucha + „Za życiem” (realizacja tych zadań ciągle jest w toku). Obecnie w module 2 dla gmin i module 4 dla podmiotów prywatnych w 2018 r. dofinansowaniu mogą podlegać miejsca dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki.
3. Priorytet dla gmin w których nie funkcjonują miejsca opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 - priorytetem w programie Maluch + 2018 jest tworzenie instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w gminach, w których nie funkcjonują takie instytucje a istnieje zapotrzebowanie.
4. Wydłużenie terminu na wpis do rejestru - zmianie uległ termin uzyskania wpisu do rejestru żłobków, klubów dziecięcych i wykazu instytucji dziennego opiekuna – do tej pory wpis należało uzyskać do 31 grudnia, w nowym programie możliwe jest to do 31 stycznia 2019 r.
– dodaje Jacek Kowalczyk. Kto może składać oferty na 2018 rok? Program skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w tym uczelni i współpracujących z uczelniami podmiotów).
Środki finansowe w ramach programu mogą zostać rozdysponowane na cztery moduły, które obejmują dofinansowanie następujących rodzajów zadań realizowanych w instytucjach działających na podstawie ustawy (żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów):
Moduł 1 (dla jst): utworzenie w 2018 r. nowych miejsc w żłobkach i klubach dziecięcych oraz u dziennego opiekuna oraz zapewnienie ich funkcjonowania, przy czym dofinansowaniu może podlegać utworzenie miejsc opieki i ich funkcjonowanie, jak też samo utworzenie miejsc, w tym miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki. W przypadku miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki, na dzień składania oferty miejsca te muszą być zadeklarowane do utworzenia w 2018 r. W ramach modułu wyróżnia się: - Moduł 1a: dofinansowywane będą zadania realizowane na terenie gmin, gdzie na dzień składania oferty konkursowej nie funkcjonowały żadne żłobki lub kluby dziecięce, a zadanie dotyczy utworzenia miejsc dla nie więcej niż 20% dzieci w rocznikach 1-2 w gminie i wnioskowana wysokość dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu nowych miejsc opieki w gminie nie przekracza 3 mln zł (ww. warunki muszą być spełnione łącznie); - Moduł 1b: dofinansowywane będą zadania realizowane na terenie gmin, gdzie na dzień składania oferty konkursowej: 1) funkcjonowały żłobki lub kluby dziecięce lub, 2) nie funkcjonowały żłobki lub kluby dziecięce, ale zadanie dotyczy utworzenia miejsc dla więcej niż 20% dzieci w rocznikach 1-2 w gminie lub wnioskowana wysokość dofinansowania na zadanie polegające na tworzeniu nowych miejsc opieki w gminie przekracza 3 mln zł;
Moduł 2 (dla gminy): zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki tworzonych przez gminy z udziałem Programu (tj. wcześniejszych edycji), w tym miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki. W przypadku miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki, na dzień składania oferty miejsca te muszą być wykorzystane („obsadzone”) przez dzieci z ww. grupy lub zadeklarowane do utworzenia do końca 2017 r. Dofinansowanie w ramach modułu nie dotyczy miejsc dotowanych przez gminy w podmiotach niepublicznych lub prowadzonych przez podmioty inne niż jst.
Moduł 3 (dla podmiotów innych niż jst): utworzenie w 2018 r. nowych miejsc w żłobkach i klubach dziecięcych oraz u dziennego opiekuna oraz zapewnienie ich funkcjonowania, przy czym dofinansowaniu może podlegać utworzenie miejsc opieki i ich funkcjonowanie, jak też samo utworzenie miejsc.
Moduł 4 (dla podmiotów innych niż jst): zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki, w tym miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki. W przypadku miejsc dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki, na dzień składania oferty miejsca te muszą być wykorzystane („obsadzone”) przez dzieci z ww. grupy lub zadeklarowane do utworzenia do końca 2017 r. W modułach 1, 2 oraz 4 przewiduje się zatem wsparcie dla dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki. Jak otrzymać dofinansowanie? Aby zgłosić się do programu, należy wypełnić odpowiedni formularz oferty. Formularze ofert dostępne są na stronie muw.pl – w zakładce „Maluch plus” (http://muw.pl/default.aspx?page=maluch_plus) /„Rok 2018”/ „Dokumenty do pobrania”. Formularz oferty można złożyć w formie papierowej lub w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP. Formularz oferty musi spełniać wymagania formalne, m.in. musi być złożony w terminie i kompletny. Program „Rodzina 500 plus” Ważne daty
1 października 2017 r. ruszył nowy okres świadczeniowy w programie „Rodzina 500 plus”. Potrwa on do 30 września 2018 r. Wnioski na nowy okres świadczeniowy można było złożyć już od 1 sierpnia. Kto zrobił to do 31 sierpnia, środki otrzyma do końca października. Jeśli wniosek zostanie złożony do końca października, wypłata nastąpi z wyrównaniem.
- Apelujemy do tych, którzy jeszcze nie złożyli wniosków na nowy okres świadczeniowy, by zrobili to dziś. Pamiętajmy, że wnioski można składać bezpośrednio w urzędzie gminy, drogą elektroniczną lub za pośrednictwem poczty. Złożenie wniosku jeszcze w październiku spowoduje, że ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego i jego wypłata za październik, listopad i grudzień nastąpi nie później niż do 31 grudnia, z wyrównaniem – przypomina wojewoda Piotr Ćwik.
Do programu można dołączyć w dowolnym momencie. Warto jednak pamiętać, że w przypadku złożenia wniosku później niż w październiku prawo do świadczenia wychowawczego zostanie ustalone od miesiąca złożenia wniosku, bez wyrównania za wcześniejsze miesiące w ramach obowiązującego okresu świadczeniowego.
Nowy okres świadczeniowy w liczbach
- Na 26 października w Polsce złożono ponad 2,5 mln wniosków i wydano ok. 2 mln decyzji. Natomiast w Małopolsce od 1 sierpnia do 26 października wpłynęło łącznie ponad 237 tys. wniosków, wydano zaś ponad 189 tys. decyzji – podaje dyrektor Jacek Kowalczyk. – Od 1 do 31 sierpnia 2017 r. złożono 198 186 wniosków. Dla porównania rok temu – w pierwszym miesiącu funkcjonowania programu (kwiecień 2016) – mieliśmy 194 603 wnioski.
Wsparciem z rządowego programu „Rodzina 500 plus” w sierpniu 2017 roku objęto już niemal 4 mln dzieci do 18 lat. Od początku trwania programu do rodzin trafiło ponad 33,2 mld zł. W Małopolsce natomiast – dla blisko 380 tys. dzieci wypłacono prawie 2,8 miliarda złotych.
Łączna liczba małopolskich rodzin otrzymujących świadczenie we wrześniu 2017 r. to ponad 240 tys. – tyle mniej więcej spodziewamy się wszystkich wniosków.
W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim 1 sierpnia 2017 r. – pod numerem: (12) 392 12 80 – uruchomiona została infolinia, wspierająca w szczególności samorządy realizujące ustawę o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 14.
opr.s/
źródło: UMWM
Więcej na temat
komentarze
reklama