Dzień numeru 112 w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
KRAKÓW. - Serdecznie Państwu dziękuję za trud i zaangażowanie, z jakimi realizują Państwo powierzone Wam zadania. Podejmujecie decyzje, od których często zależy ludzkie zdrowie i życie. To wymaga zdecydowania, wiedzy, ale także empatii i umiejętności prowadzenia rozmowy. Dzięki Waszej skuteczności pomoc do potrzebujących dociera w odpowiednim czasie. Za tę niełatwą pracę jeszcze raz bardzo Wam dziękuję – przekazał wojewoda małopolski Piotr Ćwik operatorom numerów alarmowych pracującym w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Z okazji – przypadającego 11 lutego – Europejskiego Dnia Numeru 112 CPR odwiedziły również dzieci, które wzięły udział w lekcjach z numerem 112 oraz w nauce udzielania pierwszej pomocy, a także w grach i zabawach edukacyjnych. W lekcjach z numerem 112 wzięli także udział wojewoda Piotr Ćwik i wicewojewoda Józef Gawron.- Zabawa to doskonała forma nauki. Chcemy uczyć dzieci, jak należy się zachować w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu oraz jak prawidłowo korzystać z numeru 112. Takie działania edukacyjne krakowski CPR realizuje już od dłuższego czasu. Nasi operatorzy przeprowadzili już wiele lekcji z numerem 112 i chętnie odpowiadają na kolejne zaproszenia szkół czy przedszkoli do organizowania takich akcji. W ten sposób chcemy, by dzieci już od najmłodszych lat uczyły się prawidłowych zachowań. To bowiem najmłodsi najłatwiej przyswajają wiedzę – mówi Łukasz Najder, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzenia Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim przy ul. Basztowej 22 w Krakowie działa od kwietnia 2009 roku. Było pierwszym CPR-em w Polsce. To na bazie naszych doświadczeń powstawały kolejne CPR-y.
Pierwszym numerem alarmowym podłączonym do krakowskiego CPR-u był numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 r. Centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego - 112. Od listopada 2013 roku CPR obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa.
Działanie Centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju.
W Krakowie jest 30 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera około 15 pracowników. Średnio w ciągu doby numer obsługuje ok. 2,5 - 3 tys. połączeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie ok. 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia ok. 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich ok. 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje operatorowi przeciętnie 30 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy ok. 40 sekund.
W 2017 do CPR w Krakowie trafiło łącznie prawie 1 350 000 zgłoszeń na numer alarmowy 112.
Średnio w ciągu miesiąca w 2017 roku w CPR obsłużono ponad 76 000 zgłoszeń z łącznej liczby ponad 112 000 połączeń przychodzących.
Średnio w ciągu miesiąca odnotowuje się ok. 76% zgłoszeń niezasadnych (zgłoszenia fałszywe lub anulowane) w stosunku do wszystkich zgłoszeń 112.
- Stawiamy na rozwój i stałe podnoszenie kwalifikacji. Dlatego nasi operatorzy uczestniczą w szkoleniach i warsztatach. Na bieżąco pracujemy też nad wprowadzaniem usprawnień i innowacyjnych rozwiązań oraz poszerzeniem oferty edukacyjnej. To wszystko po to, aby Centrum było przygotowane do nowych wyzwań, a system powiadamiania ratunkowego spełniał swoją rolę – podsumowuje dyrektor Łukasz Najder.
opr. s/
źródło: mat. prasowy
Więcej na temat
komentarze
reklama