W piątek w Operze Krakowskiej premiera "Pajaców" i "Gianniego Schicchiego"
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Opera Krakowska przygotowuje „Pajace” Ruggera Leoncavalla i „Gianniego Schicchiego” Giacoma Pucciniego. Premiera dyptyku odbędzie się w piątek 23 marca.
Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem sprawuje Tomasz Tokarczyk, spektakl wyreżyserował Włodzimierz Nurkowski, a scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła. Chór przygotował Jacek Mentel, chór dziecięcy Marek Kluza, natomiast ruch sceniczny opracowała Violetta Suska. Kolejne przedstawienia zostaną zaprezentowane 24, 25 i 27 marca 2018.„Pajace”- dwuaktowa opera R. Leoncavalla najczęściej łączona jest z „Rycerskością wieśniaczą” P. Mascagniego, jednak w Operze Krakowskiej została ona zestawiona z operą buffa „Giannim Schicchim” G. Pucciniego.
- Kształt premierowego wieczoru to rzeczywiście efekt naszych długich poszukiwań i debat. O ostatecznym wyborze „Gianniego Schicchiego” zdecydował fakt, że utwór ten świetnie uzupełnia treści, które pojawiają się w „Pajacach”. Mamy więc komedię, która przechodzi w dramat (Leoncavallo) i dramat, który przeobraża się w komedię (Puccini) – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny.
Będzie to opowieść o skrajnych namiętnościach, które stają się źródłem destrukcji, pożerają człowieka, dewastują jego życie. W „Pajacach” niszczącą siłą jest miłosna żądza i prowadząca do katastrofy zazdrość, w „Giannim Schicchim” – pieniądz i chciwość, zdolna do każdej niegodziwości i okrucieństwa.
- „Pajace” zostaną zrealizowane w konwencji włoskiego neorealizmu, werystycznie, natomiast „Gianni Schicchi” w estetyce pewnego absurdu, zbliżającego się momentami nawet do Monty Pythona – powiedział Włodzimierz Nurkowski, reżyser.
Oba tytuły połączył żywioł teatru, w „Pajacach” to, co miało być fikcją, zmieni się w grozę rzeczywistości i doprowadzi do tragedii, w „Giannim Schicchim” będziemy świadkami wielkiego teatrum ludzkich zachowań i postaw, ujętych w formę farsy czy groteski. Będą też specjalne atrakcje z pogranicza breakdance’u, sztuki cyrkowej czy sztuki iluzji… Osobną przyjemnością jest muzyka, charakteryzująca postacie, budująca świat sytuacji, relacji, uczuć…
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Włodzimierz Nurkowski
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Ruch sceniczny: Violetta Suska
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła, projekcje: Dariusz Pawelec
PAJACE
NEDDA | Magdalena Polkowska, Iwona Socha
CANIO | Sylwester Kostecki, Tomasz Kuk
TONIO | Zenon Kowalski, Andrij Shkurhan, Leszek Skrla
BEPPO | Łukasz Gaj, Adam Sobierajski
SILVIO | Stanisław Kufluk, Adam Szerszeń
oraz
Kompan I: Marek Gerwatowski, Paweł Szczepanek
Kompan II: Jarosław Dijuk, Mariusz Zarzycki
Pajace: Michał Adamowicz, Dawid Dec, Anna Mikuła, Mateusz Siemianow, Jacek Skoczeń, Hubert Żórawski
ORKIESTRA, CHÓR i CHÓR DZIECIĘCY OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
GIANNI SCHICCHI
GIANNI SCHICCHI | Ján Ďurčo, Andrij Shkurhan, Leszek Skrla
LAURETTA| Paula Maciołek, Iwona Socha
ZITA | Olga Maroszek, Małgorzata Ratajczak
RINUCCIO| Łukasz Gaj, Adam Sobierajski
GHERARDO | Jarosław Bielecki, Krzysztof Kozarek
NELLA | Monika Korybalska, Daria Proszek
BETTO DI SIGNA | Andrzej Biegun, Krzysztof Dekański, Jerzy Wójcik
SIMON | Jacek Ozimkowski, Wołodymyr Pańkiw
MARCO | Michał Kutnik, Stanisław Olejniczak
CIESCA | Agnieszka Cząstka, Karin Wiktor-Kałucka
MISTRZ SPINELOCCIO | Andrzej Biegun, Krzysztof Dekański, Jerzy Wójcik
AMANTIO DI NICOLAO | Stanisław Zyskowski, Jacek Wróbel
GHERARDINO | Marcel Kosmala, Piotr Kutnik, Mateusz Szeliga
PINELLINO | Roman Klimowicz, Ludomir Rogalewski, Andrzej Wartalski
GUCCIO | Roman Kerialy prasowelimowicz, Ludomir Rogalewski, Andrzej Wartalski
BUOSO DONATI | Rafał Pawłowski
ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Premiera: 23 marca 2018, godz. 18.30
Kolejne spektakle: 24, 25, 27 marca 2018, godz. 18.30
Tomasz Cichocki i materiały prasowe Opery Krakowskiej
Więcej na temat
komentarze
reklama