Trwają wielkie inwestycje kolejowe - szybciej z Krakowa na Śląsk
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Nowe perony w Krakowie Mydlnikach i Rudawie to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Krakowskim Węźle Kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację Małopolski i jej stolicy. Za kilka miesięcy będą łatwiejsze podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych.
Linia E30 na trasie Kraków - Katowice, to część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę, która jest kompleksowo modernizowana. To najważniejsza linia kolejowa w Małopolsce o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym. Prace obejmują trasę pomiędzy Krakowem a Katowicami, oraz centrum stolicy Małopolski, gdzie powstają nowe tory, mosty i przystanki potrzebne do uruchomienia kolei aglomeracyjnej.- W przyszłym roku z efektów kolejowych inwestycji skorzystają mieszkańcy Zabierzowa i Krzeszowic. Roboty budowlane na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice są bardzo zaawansowane. Wykonane zostały m.in. nowe tory. Równolegle trwa modernizacja wiaduktów kolejowych i budowa nowych przystanków, zapewniających dostęp do pociągów wszystkim pasażerom. Wartość prac to przeszło 300 mln zł - zaznacza Piotr Hamarnik.
We wrześniu z nowoczesnych peronów skorzystają pasażerowie na stacji w Zabierzowie. Natomiast w sierpniu 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy wiadukt kolejowy, w ciągu ul. Daszyńskiego. Zastąpi on przejazd kolejowo – drogowy i ułatwi ruch samochodowy w okolicy krzeszowickiego dworca.
- Dzięki modernizacji prowadzonej przez PLK, pociągi na trasie do Katowic przyspieszą do 160 km/h, a pomiędzy Krakowem i sąsiednimi miejscowościami powstanie wygodne połączenie kolei aglomeracyjnej - zaznaczają kolejarze.
Oprócz modernizacji torów w kierunku Śląska, trwa również przebudowa linii średnicowej w Krakowie. W PKP PLK zaznaczają, że to obecnie największy projekt inwestycyjny, realizowany przez kolej na południu Polski. Intensywne roboty trwają na całej długości modernizowanej linii, od przystanku Kraków Łobzów do położonych niemal 20 kilometrów dalej na wschód Węgrzc Wielkich.
- Skalę przedsięwzięcia najwyraźniej widać w samym centrum miasta, gdzie XIX - wieczny nasyp kolejowy zastąpiony zostanie nowoczesnymi estakadami, na których ułożone zostaną aż cztery tory kolejowe. Pozwoli to uruchomić częste połączenia aglomeracyjne. Przy ul. Blich są już gotowe podpory nowego obiektu. Jeszcze w lipcu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów konstrukcji nośnej estakady - wylicza Piotr Hamarnik.
W lipcu rozpoczęła się kolejna faza tej inwestycji. Wykonawca ruszył z budową nowych mostów na Wiśle. Nowoczesne łukowe konstrukcje będą nawiązywać do wyglądu sąsiednich przepraw przez rzekę.
Pierwsze pociągi po nowych torach w centrum Krakowa pojadą w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na 2020 rok, ich koszt wyniesie niemal 1 mld zł.
W PKP PLK zapewniają też, że bardzo zaawansowane prace są na zachód od stacji Kraków Łobzów. W ramach modernizacji linii kolejowej do krakowskich Mydlnik powstają nowe perony i budowane są nowe wiadukty kolejowe. Wartość projektu sięga 250 mln zł. Podróżni korzystają już m.in. z nowych peronów na przystanku Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik i stacji Rudawa.
Kolejne efekty inwestycji krakowianie odczują już od listopada. Wówczas do użytku oddany będzie wiadukt kolejowy wzdłuż ul. Rydla. Zwiększy on poziom bezpieczeństwa w ruchu pociągów i zapewni płynność ruchu drogowego w okolicy.
W pierwszych miesiącach 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się jednym z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie aglomeracji. Obsługiwać będzie pociągi w kierunku lotniska i Katowic oraz zapewni możliwość przesiadki na inne środki komunikacji.
opr. ab
źródło: krakow.naszemiasto.pl
Więcej na temat
komentarze
reklama