Parowozjada w Chabówce

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Już w ten weekend (18 i 19 sierpnia) PKP CARGO S.A. zaprasza do Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce na XIV „Parowozjadę”. W tym roku w Paradzie Parowozów weźmie udział osiem pajazdów.

Jak co roku najbardziej emocjonującym punktem „Parowozjady” będzie prezentacja zabytkowych maszyn. W sobotę o godz. 13.00 ruszy Parada Parowozów, w której będzie można podziwiać polskie zabytkowe pojazdy – OKz32-2, TKt48-191, Ty42-107, Ol49-69, Ty42-24, TKh 05353 i słowacki 477.013. Dodatkowo w Paradzie weźmie udział także Ty2-911, którego naprawa główna zakończyła się tuż przed „Parowozjadą”. Parowóz powróci do służby po sześciu latach. Maszyna ta jest otoczona szczególnym sentymentem, gdzyż jest to najdłużej pracująca w Chabówce lokomotywa – jest w Skansenie nieprzerwalnie od 71 lat.

Podczas całej „Parowozjady” będzie można także zobaczyć inne zabytki historii kolei, które Skansen w Chabówce gromadzi już o lat 80. ubiegłego wieku. Skansen, który obchodzi w tym roku 25-rocznicę istnienia, słynie z najliczniejszej i jednej z najciekawszych kolekcji eksponatów związanych z historią kolejnictwa na ziemiach polskich. Urządzono tam ekspozycję wycofanych z ruchu parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów odśnieżnych, żurawi kolejowych i wodnych, drezyn kolejowych oraz innych specjalistycznych eksponatów.

Jednym z najcenniejszych parowozów w zbiorach Skansenu jest tendrzak TKb-1479, który wybudowany został w 1877 roku w niemieckiej wytwórni Schwartzkopff. Z kolei Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 roku, reprezentuje najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej pod oznaczeniem serii Pt47. Osiągał prędkość maksymalną 110 km/godz.

Z kolei parowóz towarowy Ty37-17, zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 roku, reprezentuje serię 27 nowoczesnych przedwojennych maszyn, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów towarowych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz jest jedynym zachowanym w Polsce.
Innym jedynym zachowanym przedwojennym parowozem (w stanie czynnym) jest Okz32-2. Został zaprojektowany przez prof. Antoniego Xsiężopolskiego, zasłużonego dla polskiego kolejnictwa konstruktora i zbudowany specjalnie do obsługi linii kolejowej Kraków – Zakopane. To tylko wybrane przykłady. Więcej można zobaczyć na miejscu.


Program

18 sierpnia, sobota
9.00 Otwarcie Skansenu
12.30 Uroczyste otwarcie Parowozjady
13.00 Parada Parowozów
15.00 Pokaz składów pociągów historycznych
17.00 Teatr Katarynka
20.30 Atrakcja wieczoru, w tym m.in. pokaz sztucznych ogni
22.00 Zamknięcie Skansenu

19 sierpnia, niedziela
8.30 Otwarcie Skansenu
9.00 Przejazdy dla dzieci w kabinie maszynistów
13.30 Zawody maszynistów
16.00 Zamknięcie Skansenu


Rozkład jazdy zabytkowych pociągów:

18 sierpnia, sobota
9:04 – 11:20 Chabówka (stacja PKP) – Kasina Wielka – Chabówka (skansen)
16:40 – 17:55 Chabówka (skansen) – Rabka-Zaryte – Chabówka (skansen)

19 sierpnia, niedziela
9:00 – 10:55 Chabówka (skansen) – Rabka-Zdrój – Mszana Dolna – Rabka-Zdrój – Chabówka (skansen)
11.15 – 13:00 Chabówka (skansen) – Rabka-Zdrój – Mszana Dolna – Rabka-Zdrój – Chabówka (skansen)
15:05 – 16:55 Chabówka (skansen) – Rabka-Zdrój – Mszana Dolna – Rabka-Zdrój – Chabówka (skansen)
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama