Odpowiedzialnie w góry!
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
ZAKOPANE. Rusza akcja edukacyjna, która ma zwiększyć bezpieczeństwo i świadomość turystów.
Polskie Koleje Linowe w partnerstwie z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym i Tatrzańskim Parkiem Narodowym zainicjowały akcję edukacyjną "Odpowiedzialnie w góry!" O tym jak zachowywać się w górach, by nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych, mówiono na konferencji prasowej na Kasprowym Wierchu.- Nierealna, zbyt wysoka ocena własnych umiejętności i niepełna wiedza niosą ze sobą zwiększone ryzyko wypadku. Tylko w tym sezonie zimowym ratownicy TOPR udzielili w Tatrach (poza ratownictwem narciarskim) pomocy 106 osobom, w tym 38-miu z wykorzystaniem śmigłowca. 19 razy interwencje dotyczyły poważnych urazów i zachorowań. W całym 2018 r. interwencji w Tatrach było 766, a zdecydowana większość z nich dotyczyła osób, które uprawiały turystykę pieszą – wymienia Jan Krzysztof, naczelnik Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
- PKL są operatorem turystycznym obecnym w najpiękniejszych, znanych każdemu Polakowi pasmach górskich, takich jak Pieniny, Masyw Babiej Góry, Beskidy i Tatry. Rocznie pomagamy się dostać w te góry tysiącom turystów i dlatego czujemy się za nich współodpowiedzialni. Zależy nam, żeby z gór wracali bezpiecznie - tylko z najlepszymi wspomnieniami, a góry, które zostawią po sobie pozostały tak samo piękne i nietknięte, jak przed ich wizytą. To dlatego zorganizowaliśmy akcję Odpowiedzialnie w góry! – mówi Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei
Pierwsza, zimowa edycja akcji Odpowiedzialne w góry! potrwa do końca sezonu zimowego na Kasprowym Wierchu. Działania komunikacyjne w ramach akcji będą skupione wokół pięciu głównych obszarów - bezpieczeństwa, przyrody, kondycji fizycznej, turystyki, i kultury. O odpowiedzialnym zachowaniu w górach powiedzą zaproszeni przez PKL ambasadorzy: Jan Krzysztof - naczelnik TOPR, Szymon Ziobrowski - dyrektor TPN, Grzegorz Bargiel - międzynarodowy przewodnik wysokogórski, zawodowy ratownik TOPR, skialpinista, taternik, alpinista, Andrzej Bargiel - himalaista, skialpinista, pierwszy człowiek w historii, który zjechał na nartach z K2 oraz Broad Peak, Anna Figura - mistrzyni Świata i Europy w narciarstwie wysokogórskim, wielokrotna medalistka Pucharu Świata oraz Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, Michał Kłusak - aktualnie najwyżej sklasyfikowany polski narciarz alpejski, olimpijczyk z Pyeongchang, Sebastian Karpiel-Bułecka – założyciel i lider zespołu Zakopower, z którym popularyzuje kulturę ludową Skalnego Podhala, Marcin Kin – fotograf górski i sportowy, Bartosz Mrozek - wielokrotny medalista Mistrzostw Polski oraz uczestnik Pucharu Europy i Świata Niepełnosprawnych, Apoloniusz Rajwa - geograf, przewodnik tatrzański i wysokogórski, były pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu, Marcin Rzeszótko - siedmiokrotny medalista Mistrzostw Polski w biegach górskich i sześciokrotny w biegach narciarskich, Wojciech Szatkowski - narciarz wysokogórski, przewodnik tatrzański III klasy, historyk i miłośnik gór.
- Głos naszych ambasadorów, osób związanych z górami, sportem, ratownictwem i przyrodą, to najważniejszy element akcji. Dziękujemy im za to, że uznali ten temat za ważny, aktywnie włączyli się do akcji i zechcieli podzielić swoją ekspercką wiedzą – mówi Janusz Ryś, prezes zarządu PKL.
Ambasadorzy akcji podzielą się z odbiorcami doświadczeniami z górskich wypraw i treningów, opowiedzą w jaki sposób zaplanować i przygotować się do wędrówek, jazdy na nartach i skitouringu, jak zachowywać się na szlaku i na stoku, uwzględnić zmieniające się warunki atmosferyczne, co zrobić gdy spotkamy dzikie zwierzę, jak chronić przyrodę oraz zorganizować sobie czas podczas pobytu w górach, by najlepiej i bezpiecznie go wykorzystać.
Krótkie filmy z praktycznymi poradami odbiorcy znajdą w social mediach, m.in. na profilach ośrodków PKL. Baza wiedzy zebranej podczas akcji zostanie zgromadzona na dedykowanej stronie internetowej www.odpowiedzialniewgory.pl. Uwagę odbiorców mają również przyciągnąć niejednoznaczne hasła i grafiki: „Morskie oko to nie morze”, „W górach raki nie zimują” czy „Nie wywołuj wilka z lasu”. Zainteresowani będą mogli sprawdzić swoją wiedzę o górach, biorąc udział w internetowym quizie. Kampania będzie prowadzona także w ośrodkach PKL i w mediach.
Materiały prasowe, oprac. r/ zdj. Piotr Korczak
Więcej na temat
komentarze
reklama