Od 13 grudnia zmienia się rozkład jazdy spółki PKP Przewozy Regionalne
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Spółka zmienia także nazwę na Przewozy Regionalne wprowadzając nowe logo i oznakowanie pociągów. Dzięki zwiększonej dotacji samorządu województwa na ten rodzaj przewozów pasażerowie będą mieli do dyspozycji więcej pociągów o lepszym standardzie przy korzystniejszej ofercie cenowej. Na konferencji prasowej 8 grudnia najważniejsze kwestie związane z nowymi regulacjami ruchu pociągów omówili Marszałek Marek Nawara, Wicemarszałek Roman Ciepiela i przedstawiciele spółki PKP Przewozy Regionalne.
- Ten rozkład jazdy jest ważny, podobnie jak stan naszego taboru kolejowego. Wspieramy zwiększenie ilości poruszających się pociągów w przewozach regionalnych i podnosimy dotację na te połączenia. Dzięki temu zmienia się jakość usług komunikacyjnych. Jeździmy po lepszych torach, lepszymi pociągami – mówił Marszałek Marek Nawara.
Wicemarszałek Roman Ciepiela zapewnił, że wzrost finansowania przewozów regionalnych przez władze województwa małopolskiego będzie szybko zauważony przez pasażerów. – Dzięki dodatkowym środkom możliwa jest poprawa kondycji finansowej spółki Przewozy Regionalne, która rozpoczyna konkurencję z innymi przewoźnikami z korzyścią dla klientów – dodał Roman Ciepiela.
W 2010 r. dotacja na przewozy regionalne z budżetu województwa wyniesie 69 mln zł, czyli o 7,4 mln zł więcej niż w roku 2009, kiedy na ten cel przeznaczono 61,6 mln zł. Zwiększa się liczba pociągów dofinansowanych przez samorząd województwa z 328 w 2009 r. do 348 w 2010 r. W nowej ofercie przewozowej na terenie Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie przewidziano kursowanie 395 pociągów regionalnych, w tym 348 pociągów dofinansowanych przez Samorząd Województwa Małopolskiego.
W lepszej cenie
Oferta „Połączenie w dobrej cenie” obejmująca początkowo tylko 10 odcinków na terenie małopolski, obecnie obowiązuje na 44 odcinkach, po których można taniej podróżować. Obniżka cen w niektórych przypadkach sięga 63 proc., w związku z tym na linii ze Skawiny do Brzeźnicy i z Krynicy do Muszyny można korzystać z pociągów Przewozów Regionalnych już za 1,50 zł.
Pasażerowie będą mogli wybierać między pociągami REGIO (dotychczas osobowymi) oraz pociągami interREGIO. Znikną bilety ważne na przejazd w 1 klasie pociągów regionalnych. Zostaną wprowadzone promocje, REGIOkarta każdemu, kto kupi bilet normalny lub ulgowy pozwoli oszczędzić 30 proc. ceny biletów jednorazowych i około 15 proc. ceny biletów odcinkowych miesięcznych. Półroczna karta będzie kosztowała 99 zł, a roczna 169 zł.
Przy przejazdach pociągami interRegio wprowadzone zostaną bilety okresowe i abonamentowe – pod nazwą: REGIOpiątka. Promocja polega na tym, że: (1) płaci się za cztery przejazdy – jedzie się pięć razy, (2) jedzie się w pięcioro – płaci się za czworo.
Łatwiej będzie kupić bilet. Od stycznia 2010 r. wystarczy wypełnić formularz w Internecie lub zadzwonić pod numer 0800 022 222, aby odebrać bilety w dowolnej kasie, bez zbędnych formalności i bez straty czasu. Bilet na wycieczkę szkolną z Krakowa do Warszawy będzie można kupić za ok. 17 zł.
Wprowadzane są także nowe rozwiązania technologiczne, w tym mobilna sprzedaż biletów. Pozwala to m.in. na szybką sprzedaż biletów, kontrolę liczby sprzedanych biletów, kontrolę czasu pracy konduktorów, daje możliwość prowadzenia statystyk podróżnych.
Z dotacji samorządu
W 2009 r. samorząd Województwa Małopolskiego przeznaczył ponad 61,6 mln zł na finansowanie przewozów regionalnych. Umowa między Województwem Małopolskim a PKP Przewozy Regionalne przewidywała dofinansowanie przewozów kwotą 48 256 432 zł. W trakcie obowiązywania umowy Województwo Małopolskie zwiększyło dofinansowanie o 887 136 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie dodatkowych przewozów kolejowych na linii Kozłów - Katowice – Kozłów (uruchomiono je 1.04.2009 roku). Dotację zwiększono następnie o 12,5 mln zł (m.in. w celu pokrycia deficytu spółki z powodu wzrostu cen energii trakcyjnej oraz uruchomienia od 1.09.2009 r. bezpośrednich połączeń w relacji Wieliczka Rynek - Oświęcim - Wieliczka Rynek)
W 2010 r. samorząd Województwa Małopolskiego przeznaczy 69 mln zł na przewozy regionalne, czyli 8,4 mln zł więcej niż rok wcześniej. Kwota ta ma w pełni pokrywać deficyt (różnicę pomiędzy kosztami i przychodami wynikającymi z realizacji umowy).
Nowe szynobusy
Województwo Małopolskie dotychczas zakupiło 10 autobusów szynowych:
- 2 autobusy szynowe z napędem spalinowym typu 212M produkcji Kolejowych Zakładów Maszyn "KOLZAM" S.A. Dostawę zrealizowano w latach 2004 i 2005. Obecnie pojazdy obsługują pociągi w relacji Sucha Beskidzka - Żywiec.
- 2 autobusy szynowe z napędem elektrycznym typu 308B. Dostawa została zrealizowana w roku 2005. Pojazdy obsługują pociągi m.in. na trasach z Krakowa do Oświęcimia i Sędziszowa.
- 6 autobusów szynowych, których dostawa została zrealizowana w roku 2007 w formie leasingu na okres 10 lat i obejmuje następujące pojazdy: 2 autobusy szynowe z napędem spalinowym typu 218Mc., obsługujące pociągi w relacji Kraków Główny - Kraków Balice, oraz 4 autobusy szynowe z napędem elektrycznym typu 308B. Pojazdy obsługują pociągi na terenie województwa małopolskiego m.in. na trasach z Krakowa do Oświęcimia i Sędziszowa.
W ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 ma zostać kupionych 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w każdym znajdzie się co najmniej 180 miejsc siedzących). Finalizowana jest procedura przetargowa na wybór wykonawcy pojazdów.
źródło: Urząd Marszałkowski w Krakowie
Więcej na temat
komentarze
reklama