Europejski dzień numeru alarmowego 112
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
- Profesjonalizm, odporność na stres i umiejętne podejmowanie decyzji – to cechy, które są wymagane od operatorów numerów alarmowych.
Przyznane wyróżnienia potwierdzają, że oprócz tych umiejętności cechuje Państwa szczególne zaangażowanie w pełnioną misję – mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita podczas spotkania z operatorami numerów alarmowych z krakowskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.W imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego, wojewoda przekazał specjalne wyróżnienia zasłużonym operatorom. Wyróżnieni to: dwoje operatorów numerów alarmowych oraz koordynatorka-trenerka.
- Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 jest doskonałą okazją do tego, aby wyrazić wdzięczność za każdy odebrany telefon, każdą rozmowę i każdą decyzję, która pozwoliła uratować zdrowie, a nade wszystko życie tych, którzy znaleźli się w poważnym zagrożeniu – napisał wojewoda w liście skierowanym do wyróżnionych operatorów.
Pierwsi w Polsce
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego było pierwszym Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Polsce. Od 2009 roku obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z obszaru Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całego województwa małopolskiego.
Pod koniec 2018 r. CPR w Krakowie przejęło obsługę numeru 997, a w kwietniu 2021 r. także numeru 998. Wszystkie połączenia wykonywane na te dwa numery przekierowują rozmówcę do CPR w Krakowie.
Do innych ważnych zmian należy także nowelizacja tzw. rozporządzeń płacowych. Umożliwiło to wprowadzenie gradacji stanowisk operatorskich. W ubiegłym roku blisko połowa operatorów numerów alarmowych w całej Polsce została awansowana na nowe, wyżej opłacane stanowiska (starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora – trenera).
Krakowska drużyna operatorów numeru alarmowego liczy obecnie 82 osoby. Wśród nich jest 57 kobiet i 25 mężczyzn. Trzy osoby aktualnie kandydują na stanowisko operatora numeru 112.
Sztafeta bezpieczeństwa
Każdego dnia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie dociera średnio ok. 4 tys. zgłoszeń na dobę. W sumie w ubiegłym roku było ich ok. 1,5 mln. Najwięcej, prawie 140 tys., wpłynęło w lipcu ubiegłego roku. Niewiele mniej intensywny był także sierpień (ok. 137 tys. zgłoszeń) i czerwiec (135 tys.). Tylko podczas ostatniej doby na jednego krakowskiego operatora numerów alarmowych przypadło średnio w ciągu dnia 126 zgłoszeń, a w ciągu nocy – 97. Jak podaje MSWiA, średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia w minionym roku wynosił 9,89 sekundy.
Po zebraniu od zgłaszających danych – operatorzy przekazują je do właściwych służb, zgodnie z charakterem zdarzenia. To swoista sztafeta bezpieczeństwa, której celem jest zapewnienie możliwie najszybszego udzielenia pomocy potrzebującym. W 2021 r. krakowski CPR przekazał do służb ponad 552 tys. zgłoszeń.
Niestety, zdarzają się i zgłoszenia niezasadne (fałszywe lub anulowane). Stanowią one ok. 60% wszystkich zgłoszeń. Każda taka sytuacja, bezzasadne zajmowanie linii 112, to ryzykowanie zdrowiem i życiem kogoś, kto być może właśnie potrzebuje szybkiej pomocy.
- Wśród zgłoszeń błędnych i fałszywych są chociażby epizody związane z zabawą dzieci, traktowaniem numeru alarmowego jako informacyjnego czy też pomyłki. Przy okazji Europejskiego Dnia Numeru 112, każdego roku przypominamy o właściwym jego użytkowaniu. Na szczęście, społeczna świadomość roli, jaki numer ten pełni jest coraz większa – mówi wojewoda Łukasz Kmita.
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego ustanowiła trójstronna konwencja podpisana przez Parlament Europejski, Komisję Europejską i Radę Unii Europejskiej.
Data jego obchodzenia, 11 lutego, to cyfrowy zapis numeru 112, który w całej Europie jest uniwersalnym numerem alarmowym.
źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
Więcej na temat
komentarze
reklama