Dwujezdniowa po trzy pasy ruchu
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km , na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu.
Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o dł. 95 m.W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych, 2 tunele oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstaną węzły:
· Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
· Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami : Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską
· Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 – listopada
· Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły)
Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.
Prace trwają
Aktualnie prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu.
Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 %, mostowych 56% a tunelowych 41%.
Kraków będzie miał bezkolizyjną obwodnicę miasta
S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Kalendarium
Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Nie była planowana taka droga krajowa. Dopiero zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52. W piątek 26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52.
2 września 2016 r. ogłoszony został przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52 „
7.12.2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie wybrała ofertę firmy Sweco Engineering., uznając ją za najkorzystniejszą. Zaoferowana przez firmę cena wynosi 6.843.748,29 zł brutto , a czas na realizację 13 miesięcy od dnia podpisana umowy.
9 stycznia 2017 r., z udziałem Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka została podpisana umowa z firmą Sweco na wykonanie Koncepcji Programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa S52.
21 grudnia 2017 r. minister Andrzej Adamczyk podpisuje program inwestycyjny realizacyjny i w ślad za tym GDDKiA Oddział w Krakowie wysyła ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na projekt i realizację inwestycji do UE.
23.12.2017 r. został ogłoszony przetarg na projekt i budowę obwodnicy.
5 lipca 2018 r. jako najlepszą komisja przetargowa wskazała ofertę złożoną na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa przez konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Od wyboru odwołały się do KIO konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu.
21 września 2018 r. ponownie dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Jako najkorzystniejsza, po podliczeniu punktacji wybrana została oferta konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Od tego wyboru do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. Na posiedzeniu KIO 12.10.2018 r. wycofały swoje odwołania.
13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.
9 lipca 2020 r. wojewoda wydał decyzję ZRiD
źródło: GDDKiA
Więcej na temat
komentarze
reklama