Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęta

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

7 listopada dokonano symbolicznego wbicia łopaty i rozpoczęcia robót na dziewięciokilometrowej obwodnicy Oświęcimia relizowanej przez Budimex. Budowa będzie obejmować wykonanie drogi krajowej 44 klasy GP stanowiącej obwodnicę Oświęcimia łączącą się z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała w rejonie węzła Oświęcim.

Umowa w formule Projektuj i Buduj została zawarta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie 10.07.2020, a wniosek o wydanie ZRID został złożony zgodnie z Kontraktem 10.05.2021.

Budowa będzie realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów Natura 2000 oraz nad ujęciem wody dla gminy i miasta Oświęcim „Zasole” Obwodnica znajduje się także w bezpośrednim sąsiedztwie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. W związku z tym projekt musiał uwzględniać zapisy i wymagania wynikające z Raportu z oceny oddziaływania na dziedzictwo UNESCO.

Z uwagi na wymagania Raportu Unesco dotyczące ochrony miejsca pamięci Auschwitz/Birkenau, zaprojektowano zabezpieczenia akustyczne takie jak: wały ziemne oraz ekrany ziemne i panelowe. Zastosowano również obniżone oświetlenie drogowe oraz oprawy oświetleniowe o kierunkowym rozsyle światła do powierzchni drogi, tak aby zminimalizować rozproszenie światła poza drogę. Zaprojektowano zieleń mającą na celu odizolowanie wizualne obwodnicy Oświęcimia od punktów obserwacyjnych z miejsc wrażliwych historycznie.
W trakcie projektowania staraniem Kontraktu wykonano dodatkowo zaawansowaną analizę widoczności z Muzeum Auschwitz na przyszłą drogę – mówi Paweł Zawiła Dyrektor Kontraktu Budimex.

W tym celu odtworzono model terenowy wraz z zielenią metodą fotogrametrii przy użyciu dronów, dodano do tego wizualizację projektowanych elementów zabezpieczających jak ekrany i wały ziemne i ze strefy obozu przeprowadzono symulację czy przy tak dobranych zabezpieczeniach będą widoczne elementy infrastruktury drogowej lub wysokie pojazdy. Analiza potwierdziła właściwy dobór niwelety trasy i skuteczność zaprojektowanych zabezpieczeń i została wysoko oceniona przez międzynarodową Komisję Unesco – dodaje Paweł Zawiła.

W ramach inwestycji zostanie wykonane między innymi:
- 9 km dwujezdniowej drogi klasy GP wraz z infrastrukturą towarzyszącą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska
- 5 skrzyżowań
- Most nad Wisłą długości 432m budowany w technologii nasuwania podłużnego
- Wiadukt WK2 - Przejście pod czynną linią kolejową LK93 i LK882.
- Most nad Sołą, ujęciem wody Zasole i stawem Kamieniec długości 463m budowany w technologii nawisowej z najdłuższym przęsłem 140m
- Przebudowa linii wysokiego napięcia o długości 10,1km
- Przebudowa gazociągu
- Budowa i przebudowa dróg lokalnych o długości 16,1km


źródło: mat. prasowe Budimex

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama