Pierwsza na Podhalu - sala do terapii integracji sensorycznej (zdjęcia)

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

NOWY TARG. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 1 została uruchomiona - pierwsza na Podhalu, sala do prowadzenia terapii integracji sensorycznej.

Jak wyjaśnia Halina Szewczyk ze SOŚ-W - terapia integracji sensorycznej (SI) to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych. Adekwatna integracja odebranych informacji jest podstawą normalnego uczenia się, ma wpływ na prawidłowy rozwój ruchowy, emocjonalny i poznawczy. Ten rodzaj terapii znajduje coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka.

Zajęcia SI odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej sali integracji sensorycznej, wyposażonej w nowoczesny sprzęt i atrakcyjne dla dzieci zabawki. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dodatkowo, dziecko wykonuje różne ćwiczenia ruchowe, doświadcza zadań wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować te informacje.

Terapia integracji sensorycznej ma postać "naukowej zabawy" w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że "kreuje zajęcia wspólnie z terapeutą". Podczas terapii nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności lecz oddziaływając na zmysły wpływa się na procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. Terapeuta nie tyle kieruje zachowaniem dziecka, ile stwarza takie wymagania, by dziecko było w stanie odpowiadać na nie coraz bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi.

Sala do terapii integracji sensorycznej w nowotarskim SOSW Nr 1 została wyposażona w specjalistyczny sprzęt dzięki środkom pochodzącym z realizowanego przez SOSW Nr 1 projektu POKL pn. „Rozwiń skrzydła”, którego beneficjentem jest Powiat Nowotarski.

Projekt jest skierowany do uczniów klas I – III, jest to projekt systemowy „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych, Priorytet IX, Działanie 9.1 Poddziałanie, 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest zapewnienie wszystkim uczniom klas I-III SP Nr 9-L i UZ specjalistycznej pomocy o charakterze indywidualnym w oparciu o nowoczesne metody oddziaływania terapeutycznego.

- W ramach projektu są realizowane 2 rodzaje zajęć prowadzonych nowoczesnymi metodami terapeutycznymi. Pierwsze z nich to zajęcia nauki czytania i pisania metodą symultaniczno-sekwencyjną prof. J. Cieszyńskiej w wymiarze 262 godzin. Do prowadzenia tych zajęć zostały zakupione pomoce dydaktyczne. Drugie to wspomniane już wcześniej zajęcia terapii integracji sensorycznej w wymiarze 292 godzin, prowadzone przez pedagog SOSW Nr 1, która po ukończeniu specjalistycznego kursu I i II stopnia otrzymała certyfikat wydany przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej. Ten certyfikat daje uprawnienia do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej jako terapeucie SI - wyjaśnia Halina Szewczyk.

W obu typach zajęć uczestniczą wszyscy uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej Nr 9 – L i UZ.

opr. s/ zdj. arch. szkoły
Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama