Ochrona środowiska to priorytet
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Na 24 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Moczydłem a Szczepanowicami w woj. małopolskim powstaje 31 przejść dla zwierząt. Ten odcinek przebiega głównie przez tereny rolnicze i leśne, gdzie pozostawienie zwierzętom możliwości przemieszczania się ma szczególne znaczenie.
Przygotowując inwestycje drogowe GDDKiA stara się, żeby w jak największym stopniu uwzględniały one także potrzeby zwierząt i lokalne warunki terenowe. Nowo wybudowana droga przecina utarte szlaki migracji, stając się barierą dla wielu gatunków zwierząt. Żeby zminimalizować wpływ nowej inwestycji na otaczającą ją przyrodę projektujemy m.in. przejścia dla zwierząt.Decyzja o tym, czy i jakie przejścia powstaną na konkretnym odcinku drogi, poprzedzona jest badaniami specjalistów z zakresu ochrony środowiska, tj. zoologii, biologii, ochrony przyrody i leśnictwa. Obserwują oni teren przyszłej
inwestycji sprawdzając, jakie zwierzęta tam przebywają. Szukają tropów zwierząt, żeby ocenić, czy są to miejsca ich stałego żerowania, czy też korytarze, którymi przemieszczają się podczas swoich wędrówek.
W zależności od wyników badań i obserwacji, a także warunków terenowych, projektanci proponują miejsca, w których mogłyby zostać wybudowane przejścia dla zwierząt. To, jaki ich rodzaj wybudujemy, zależy od tego, jakie zwierzęta poruszają się danym korytarzem.
Przejścia dla małych zwierząt
Takich przejść powstaje zwykle najwięcej, ponieważ korzystające z nich płazy (np. żaby, traszki, salamandry) oraz małe i średnie zwierzęta (m.in. myszy, jeże, zające, chomiki i łasicowate oraz sarny, wydry, borsuki, lisy i kuny) są najbardziej rozpowszechnione. Na odcinku między Moczydłem a Szczepanowicami powstaje 26 takich obiektów pod trasą S7. Przeznaczone są dla małych zwierząt, ale nie znaczy to, że mają małe wymiary. Szerokość takiego przejścia waha się od 1 do 4,5 m, a wysokość od 1,5 do 2,5 m.
Przejścia dla średnich zwierząt
Takie obiekty przeznaczone są głównie dla średnich zwierząt kopytnych (np. sarny, dziki), na opisywanym odcinku powstaną dwa, w Parkoszowicach i Bukowskiej Woli. Są zdecydowanie większe od przejść dla małych zwierząt, oba budowane są pod S7. Mają od 9 do 19 m szerokości i od 6 do 7 m wysokości.
Przejścia dla dużych zwierząt
Projektuje się je z myślą o dużych zwierzętach kopytnych (np. łosie, jelenie). Na S7 powstają trzy takie przejścia. Pierwsze będzie pod estakadą w Małoszowie. Trasa przebiega w tym miejscu nad polami i rzeką Nidzicą, pod obiektem zostawiono dużo wolnej przestrzeni pozwalającej na swobodne migracje. Dwa pozostałe będą poprowadzone nad drogą (tzw. górne) i pozwolą zwierzętom na bezpieczne przekraczanie trasy. Te 50-metrowej szerokości wiadukty powstają nad S7 na wysokości Brzuchani i w okolicy Moczydła.
Chwila dla fotoreporterów
Po oddaniu drogi do użytku - a wraz z nią przejść dla zwierząt - GDDKiA sprawdza, czy zaproponowane rozwiązania są efektywne i pomagają zwierzętom. W tym celu badane są ich tropy i zakładane fotopułapki. To dzięki nim GDDKiA może później dzielić się ciekawymi zdjęciami zwierząt i pokazywa inwestycji od nieoczywistej, „zielonej” strony.
S7 Moczydło - Miechów
Odcinek Moczydło - Miechów to 18,7-kilometrowy fragment drogi, rozpoczynający się na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego - prowadzący do budowanego w ramach inwestycji węzła Miechów. Na trasie ulokowano również węzeł Książ i dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Giebułtów i Tochołów. Kierowcy będą korzystać z 24 obiektów inżynierskich - mostów, wiaduktów i estakady.
W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas). Przebudowywana jest istniejąca sieć dróg i powstanie 15 km nowych dróg dojazdowych, obsługujących tereny przyległe do pasa drogowego.
Planowany termin zakończenia tej inwestycji to wrzesień 2023 roku. Wartość prac budowlanych to 753 mln zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 586 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S7 Miechów - Szczepanowice
Odcinek między węzłami Miechów i Szczepanowice ma 5,3 km długości. Stan zaawansowania prac na tym krótkim fragmencie S7 to 33 proc. W ramach inwestycji powstaje pięć wiaduktów, zostanie również zbudowany system odwodnienia terenu.
Wartość prac to 132 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to sierpień 2024 r.
źródło: GDDKiA
Więcej na temat
komentarze
reklama