8 milionów pasażerów
Kilka dni temu Kraków Airport obsłużył 8-milionowego pasażera w tym roku i pewnie zmierza do zapowiadanego celu ponad 9 milionów podróżnych obsłużonych na Balicach w 2023 roku.
Tylko w październiku z usług Kraków Airport skorzystało 868 810 pasażerów, czyli o 10% więcej w stosunku do października 2019 roku i o 17% więcej w stosunku do października 2022 roku.Miniony miesiąc zamknęliśmy wynikiem 868 810 obsłużonych pasażerów. To niewątpliwie efekt konsekwentnie odbudowywanej siatki połączeń, której atrakcyjność potwierdzają nasi pasażerowie wybierając właśnie krakowskiego lotnisko. Ruch w sezonie letnim pokazał także, że podróżni równie chętnie odwiedzali Kraków i Małopolskę w celach zarówno turystycznych, jak i biznesowych – mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport. - W ostatnią niedzielę zaczęła obowiązywać siatka połączeń Zima 2023/24. Wśród blisko 125 kierunków, mamy kilka nowości, w tym zainagurowane we wtorek połączenie do Tirany - jednego z naszych bazowych przewoźników – linii lotniczej Ryanair. Finalizujemy także trwające obecnie rozmowy z przewoźnikami na temat siatki połączeń roku 2024, pracujemy, tak aby nadal oferować naszym pasażerom oczekiwane przez nich kierunki. Jednym z efektów tych rozmów jest powrót do Krakowa od sezonu letniego przyszłego roku połączenia do Brukseli oferowanego przez Brussels Airlines. To ważne połączenie, potwierdzające znaczenie Małopolski i Krakowa na biznesowej mapie Europy. Mamy nadzieję, że tych dobrych informacji będziemy mieć dla Państwa w najbliższym czasie znacznie więcej.
Na podkrakowskim lotnisku trwają duże inwestycje.
Od roku trwa budowa nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącejna terenie Kraków Airport. Obecnie wykonywane są pracę przy konstrukcji żelbetowej budynku biurowego i magazynowego oraz prowadzony jest montaż konstrukcji stalowej dachu hali magazynowej. Wykonana została min. konstrukcja żelbetowa zbiornika pożarowego, a w trakcie jest budowa zbiornika retencyjnego. Kontynuowane jest wykonywanie kanalizacji deszczowej oraz kanalizacji energetycznej pod parkingami, trwają roboty drogowe związane z przebudową odcinka Drogi Wojewódzkiej nr 774. Planowany termin zakończenia inwestycji to październik 2024 roku.
Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Nowy obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 050 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej (drogi i parkingi, zbiornik ppoż., agregat prądotwórczy, oświetlenie terenu). Będzie tutaj też zlokalizowany nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp.
Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie przepustowości terminala cargo do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu dużych samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo terminala pasażerskiego, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego. Co bardzo istotne, przeniesienie obsługi cargo w nowe miejsce umożliwia rozpoczęcie prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości, na które to działanie uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i przygotowujemy się do postępowania przetargowego.
Wiosną tego roku oddano do operacyjnego użytkowania pierwszy fragment nowo wykonanej nawierzchni płyty postojowej samolotów w części zachodniej.
Dzięki oddanej części nawierzchni Kraków Airport zyskał 6 nowych stanowisk postojowych.
Zakończono prace związane z układaniem nawierzchni betonowej na całej rozbudowywanej płaszczyźnie. Całkowita powierzchnia nowej płaszczyzny wynosi prawie 11 ha. Aktualnie trwają prace związane z montażem opraw zagłębionych oświetlenia nawigacyjnego.
Prace budowlane realizowane przez firmę Max Boegl Polska Sp. z o.o. rozpoczęły się w III kwartale 2021 roku, a ich zakończenie i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Krakow Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C.
Na terenie lotniska Kraków – Balice realizowane są również prace budowlane związane z budową budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycja realizowana jest przez firmę Mostostal Warszawa S.A.
Kolejną inwestycją z Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej, inwestycja ważna dla krakowskiego lotniska zarówno jeśli chodzi o część wojskową jak i cywilną.
Obecnie po złożeniu raportu środowiskowego do RDOŚ w Kielcach, zgodnie z procedurą inwestor czeka na decyzję.
źródło: mat. prasowe