Budowa obwodnicy Oświęcimia - czekają nas utrudnienia

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Nocą z wtorku na środę (9/10 stycznia) montowane będą belki na płytę mostu nad Sołą w Oświęcimiu. Prace będą prowadzone na części mostu biegnącej nad ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933).

Z tego powodu od godziny 19:00 do 5:00 dziewięć razy zamykany będzie przejazd ul. Legionów, za każdym razem na na około pół godziny. Podczas każdego zamknięcia montowana będzie jedna, 15-metrową belkę, ważącą 14 ton. Pomiędzy poszczególnymi zamknięciami będą przerwy trwające od 15 do 30 minut, w czasie których będzie można przejechać ul. Legionów.
 
DK44 Obwodnica Oświęcimia
Obwodnica Oświęcimia to nowa droga długości 9,044 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej trasy 1,1 km (12 proc. długości obwodnicy) znajduje się poza Małopolską.

Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy); 
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe; 
  • z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe); 
  • z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe); 
  • z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe); 
  • z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo). 

Na trasie powstają trzy mosty: 
  • nad Wisłą, która w tym miejscu jest też granicą województw małopolskiego i śląskiego. Obiekt będzie miał 432 m długości i powstaje techniką nasuwu - kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu,
  • nad Sołą, w okolicy ogródków działkowych Kamieniec, o długości 463 m. Część mostu powstaje metodą nawisową - deskowanie przyszłego segmentu mostu podwiesza się do tzw. wózka utrzymywanego przez konstrukcję zamontowaną na budowanym obiekcie, po zabetonowaniu segmentu wózek przesuwa się i montuje deskowanie w kolejnym miejscu, część z gotowych, prefabrykowanych belek. To właśnie te belki będą montowane w nocy z wtorku na środę,
  • nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy, długości 12 m. Most zostanie zbudowany z prefabrykowanych belek.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną m.in. sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne i deszczowe, a także oświetlenie. Wzdłuż drogi na niektórych odcinkach powstaną ekrany akustyczne. Przebudowane będą też drogi lokalne znajdujące się w pobliżu naszej inwestycji. 
Na początku i na końcu obwodnicy powstaną przy każdej jezdni stanowiska do kontroli samochodów i ważenia pojazdów ciężarowych.
 
Współfinansowanie UE
Koszt inwestycji to 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

źródło: GDDKiA

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama