Valvoline Rajd Małopolski: Szejowie najlepsi w piątek
Co prawda bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali w piątek tylko jeden odcinek specjalny, ale na pozostałych czterech plasowali się w czołowej trójce i to oni zakończyli pierwszy etap Valvoline Rajdu Małopolski w roli liderów klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce należy do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo, +5,5 s), za którymi plasuje się kolejna rodzinna załoga – bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2, +10,9 s).
Rywalizacja w Valvoline Rajdzie Małopolski – trzeciej rundzie Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) – rozpoczęła się od odcinka specjalnego Barwałd (9,72 km) – nowości w harmonogramie zawodów.Piątkowy etap zawodów zakończył widowiskowy, sprinterski (1,35 km) odcinek specjalny rozgrywany w ścisłym centrum Wadowic. Licznie zgromadzeni kibice byli świadkami kolejnego oesowego zwycięstwa Grzyba i Biniędy, którzy urwali w ten sposób 0,3 s z przewagi Szejów – drugich na ulicach miasta. Trzeci rezultat należał do jak zwykle szybkiego na tego typu próbach Łukasza Byśkiniewicza (Skoda Fabia Rally2 evo). Kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego stracił do Grzyba 0,7 s.
W efekcie, po pięciu odcinkach specjalnych o łącznej długości 43,37 km w klasyfikacji generalnej Valvoline Rajdu Małopolski prowadzą Jarek i Marcin Szejowie. Jest to zatem powtórka z ubiegłorocznej edycji zawodów. W 2023 roku po pierwszym etapie na czele tabeli z czasami również byli Szejowie, mieli jednak większą przewagę nad Grzybem i Biniędą (18,5 s). W sobotę załoga z Ustronia będzie bronić znacznie skromniejszej zaliczki – mistrzowie kraju są zaledwie 5,5 s za nimi. Trzecia lokata należy do braci Kotarbów (+10,9 s).
– Dziś zdecydowanie nie było łatwo, bo nikt nie odpuszczał. Wszyscy w czołówce zaprezentowali świetne tempo. Cieszę się, że tak dobry dla nas dzień kończymy widowiskiem w Wadowicach – komentował Jarek Szeja. – Przy oesach widzieliśmy dziś mnóstwo kibiców. Jutro chcemy zaatakować, bo zależy nam na dobrym rezultacie w rajdzie, który jest praktycznie naszym domowym – podsumował Łukasz Kotarba.
W czołowej piątce plasują się również Gabryś i Syty (+13,9 s), a także Kołtun i Pleskot (+27,7 s).
Fantastyczną dyspozycję na wymagających oesach Valvoline Rajdu Małopolski zaprezentowali Jacek Sobczak i Michał Marczewski w tylnonapędowym Porsche 911 GT3. Nie tylko wygrali cztery z pięciu oesów w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś), lecz także wyprzedzali załogi w samochodach najwyższej kategorii Rally2/R5. Skuteczna i szybka jazda dała temu duetowi ósmą pozycję w klasyfikacji generalnej zawodów.
Nie mniej imponujące tempo miał Hubert Laskowski, pilotowany przez Michała Kuśnierza. 18-latek, jadący przednionapędowym Fordem Fiesta Rally4, prowadzi w klasie 4, a w „ośce” ustępuje jedynie Sobczakowi, który jednak dysponuje znacznie mocniejszą rajdówką. Laskowski z Kuśnierzem zakończyli etap zwycięstwem w klasyfikacji 2WD podczas miejskiej próby w Wadowicach. Po pierwszym etapie są dziesiątą załogą „generalki” i wyprzedzają blisko 10 załóg w samochodach 4x4.
W klasie 3 prowadzą Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk (Renault Clio Rally3). Z kolei w kategorii NAT2 zaciętą walkę toczą załogi Talik/Trela (Subaru Impreza) i Bałdyga Pryczek (Subaru Impreza), które po pięciu oesach dzieli zaledwie 0,7 s.
Adam Rachwał z Patrykiem Leją to najszybsza załoga w klasie 4R2, a Michał Anaszkiewicz z Wojciechem Kozłowskim przewodzą rywalizacji w NAT4.
Widowiskowy oes w Wadowicach zamknął etap dla załóg z mistrzostw Polski, a wcześniej otworzył zmagania w ramach rundy Rajdowych Mistrzostw Południa. Najlepiej spisali się na nim Łukasz Bobowski i Piotr Jendrysek w Hondzie Civic Type-R. 1,2 sekundy wolniej trasę pokonali Marcin Gluza i Robert Sęk (Honda Civic VTi). Autorami trzeciego czasu byli Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (Peugeot 207 RC, +2,0 s).
Drugi etap zawodów będzie niemal o połowę dłuższy od pierwszego. W sobotę, 8 czerwca zawodników czeka ponad 80 km ścigania, podzielone na osiem odcinków specjalnych znanych z poprzednich edycji rajdu.
Valvoline Rajd Małopolski 2024 – klasyfikacja generalna po I etapie:
1. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 25:23.9 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally 2 Evo) +00:05.5 s
3. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +00:10.9 s
4. Gabryś/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +00:13.9 s
5. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +00:27.7 s
6. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +00:33.8 s
7. Sroka/Sitek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +00:42.3 s
8. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +01:02 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +01:17.4 s
10. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +01:26.8 s
Valvoline Rajd Małopolski 2024 – klasyfikacja 2WD po I etapie:
1. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) 26:25.9 s
2. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +24.8 s
3. Świder/Borycki (Ford Fiesta Rally4) +54.6 s
4. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +58.4 s
5. Grodzki/Spentany (Peugeot 208 Rally4) +1:23.0 s
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Fundacja Sporty Motorowe, a promotorem firma GB pro.
źródło: mat. prasowe