30 milionów pasażerów

Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00

Kolej przeżywa swój renesans. Nie bez powodu. Szybkość i komfort podróży. Dobre ceny. Dogodna siatka połączeń. To są np. atuty Kolei Małopolskich. W ostatnich latach, również dzięki olbrzymim i długofalowym inwestycjom poczynionym przez samorząd regionu, korzystanie z pociągów staje się coraz bardziej popularne. W ub. roku w Małopolsce pociągi przewiozły ponad 26,5 mln pasażerów.

Koleje w Małopolsce rozwijają się niezwykle dynamicznie. Kupujemy nowe pociągi, budujemy zaplecze kolejowe i rozwijamy nowe połączenia. Wszystko to z myślą o mieszkańcach, którzy chcą szybko i komfortowo podróżować do pracy czy szkoły, a także o turystach, którzy odwiedzają różne zakątki naszego regionu. Obecnie, każdego dnia po całej Małopolsce porusza się ponad 500 pociągów. Ta forma transportu cieszy się dużą i szybko rosnącą popularnością. Najlepiej świadczy o tym sukces, jaki odnotowaliśmy – tylko w ubiegłym roku pociągi przewiozły w Małopolsce ponad 26,5 mln pasażerów. Gdyby doliczyć do tego pasażerów korzystających z usług Małopolskich Linii Dowozowych liczba ta wzrasta do ponad 30 mln. To utwierdza nas w przekonaniu, że rozwój szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz rozszerzanie siatki połączeń należą do najważniejszych zadań samorządu województwa - powiedział marszałek Łukasz Smółka.

Osób wybierających kolej bez wątpienia przybywa. Liczbę pasażerów, którzy wsiedli do pociągu w roku 2024, dokumentują dane przekazane przez operatorów. Jeśli chodzi o ogólnopolskiego przewoźnika spółkę POLREGIO, gdzie pociągi są zamawiane i finansowane przez samorządy wojewódzkie, było to ponad 12 mln osób (12 071 613). Z macierzystej i coraz szerszej oferty Kolei Małopolskich skorzystało aż 13,7 mln osób (13 718 640), z usług Kolei Śląskich - blisko 870 tys. osób (868 200). Łącznie w transporcie kolejowym przewieziono w Małopolsce ponad 26,5 mln pasażerów (26 658 453). A gdy dodamy do tego, jak zaznacza marszałek Łukasz Smółka, także osoby korzystające z oferty autobusowych usług Małopolskich Linii Dowozowych (4 001 712), liczba ta staje się jeszcze bardziej imponująca: ponad 30 mln pasażerów w 2024 roku!

Pracowite 10 lat i 61 milionów pasażerów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej 

Ten imponujący wynik osiągnięty w 2024 roku jest dziś swoistą i najlepszą nagrodą za lata konsekwentnej pracy i wielkie inwestycje, które głęboko odmieniły kolej w Małopolsce. A właśnie pod koniec zeszłego roku świętowaliśmy w Małopolsce 10-lecie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Kolej w Małopolsce rozwija się. Dla przypomnienia w 2014 roku w Małopolsce zostało przewiezionych ponad 7 mln pasażerów, w 2024 roku tych pasażerów zostanie przewiezionych ponad 22 mln. To pokazuje jakie wyzwanie stoi przed nami na najbliższe lata. Musimy inwestować w tabor, infrastrukturę kolejową, tory, przystanki, stacje, ale też parkingi park & ride. Mimo, że wciąż wiele pracy przed nami, myślę, że możemy być dumni z tych dziesięciu lat Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dowodem na to niech będzie zadowolenie wszystkich pasażerów, w tym turystów, którzy przylatują do Krakowa i są mile zaskoczeni wysokim standardem obsługi i szybkimi, bezpiecznym transportem - powiedział wtedy, w trakcie jubileuszowej konferencji w Wieliczce, marszałek Łukasz Smółka.

Przypomnijmy, że wcześniej przez lata, z powodu braku punktualności pociągów, skromnych kolejowych inwestycji i cięć w rozkładach jazdy, pasażerowie przesiadali się z konieczności do autobusów i samochodów. Pojawienie się Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej skutecznie zaczęło ten stan zmieniać. Można powiedzieć, że 14 grudnia 2014 roku zmienił w Małopolsce podejście do transportu kolejowego. Tego dnia w podróż na trasie Wieliczka – Rynek – Kopalnia – Kraków Główny wyruszył pierwszy pociąg Kolei Małopolskich linii SKA1. A potem nastąpiły kolejne kroki.

Liczba kursów i połączeń zaczęła się zwiększać z roku na rok. Podobnie jak liczba pasażerów. W ciągu 10 lat Samorząd Województwa Małopolskiego uruchomił łącznie trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obok relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, funkcjonują jeszcze SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sedziszów i SKA3 Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów. W ciągu 10 lat z pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej skorzystało 61 mln pasażerów. Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jedną okoliczność. Małopolska jest w czołówce. Dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wskazują, że Województwo Małopolskie ma obecnie największą dynamikę wzrostu liczby odprawianych pasażerów.

Miliardowe inwestycje. Wkrótce nowe pociągi dla Kolei Małopolskich

Kolejowa rewolucja, która dokonuje się w Małopolsce to trwający od lat proces. Są to konsekwentnie realizowane zadania. Są to również olbrzymie i niezbędne inwestycje. Przypomnijmy, że 30 września ubiegłego roku Województwo Małopolskie zawarło pierwszą umowę wykonawczą na zakup 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, w ramach umowy ramowej z NEWAG S.A. Zakup ten jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Całkowita wartość umowy wynosi ponad 341 mln zł. Pojazdy będą dostarczone w 2026 roku.

To jeszcze nie koniec. Umowa ramowa - na dostawę 25 sztuk wieloczłonowych EZT - została zawarta przez Województwo Małopolskie 9 września 2024 r. Jej całkowita wartość wynosi ponad 1,3 miliarda złotych. Na podstawie umowy ramowej, tak jak w tym pierwszym przypadku, samorząd województwa będzie zawierał kolejne umowy wykonawcze na dostawę pojazdów.

Przed rozpoczęciem kadencji obiecywałem, że do Kolei Małopolskich będą trafiały kolejne pociągi. Pasażerowie chcą podróżować komfortowo i bezpiecznie, a naszym celem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki zawartej umowie po Małopolsce będą jeździły nowoczesne pociągi, dostosowane do potrzeb mieszkańców - zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.

Rozbudowa infrastruktury. Budowa zaplecza technicznego w Oświęcimiu

Kolej jest swoistym krwioobiegiem dynamicznie rozwijającego się regionu i gospodarki. To skomplikowany i precyzyjny mechanizm, potężna infrastruktura i ciągłe inwestycje. W ostatnim czasie w Oświęcimiu ogłoszono też inaugurację inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim”, której realizację rozpoczęła spółka Koleje Małopolskie.

Oświęcim z uwagi na swoje usytuowanie stanowi bardzo ważny punkt na szlaku komunikacyjnym łączącym regiony. Zwiększająca się liczba pociągów wiąże się też z koniecznością rozbudowy kolejowej infrastruktury. Dlatego inaugurujemy ważny proces inwestycyjny. Inicjujemy zadanie polegające na budowie i wyposażeniu zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim. Jest to inwestycja o znacznym, wielomilionowym zakresie, za którą odpowiada nasz regionalny przewoźnik, spółka Koleje Małopolskie - powiedział marszałek Łukasz Smółka.

W ramach tego przedsięwzięcia zostanie wybudowana baza, umożliwiająca wykonywanie usług serwisowych i naprawczych, przeznaczona przede wszystkim do obsługi taboru eksploatowanego przez Koleje Małopolskie oraz innych przewoźników kolejowych.

Sukces i rosnąca popularność kolei w Małopolsce nie bierze się z przypadku. Stoją za tym zespołowa praca i działania podejmowane z odpowiednim wyprzedzeniem oraz w odpowiedniej skali. Działamy konsekwentnie i dotrzymujemy jako Samorząd Województwa Małopolskiego słowa. Z satysfakcją mogę dziś powiedzieć, że Koleje Małopolskie są na dobrych torach - dodaje marszałek Łukasz Smółka.
 

źródło: www.malopolska.pl / Biuro Prasowe UMWM

Więcej na temat
komentarze
reklama
reklama