Rządzić będzie kolej
Czwartek, 1 stycznia 1970 01:00
Dobre wieści dla projektu „Podłęże – Piekiełko”. Ogłoszono przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark – Limanowa.
Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł ma zostać zrealizowane do 2029 roku. Wybudowane zostaną nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakada. Dzięki inwestycjom PLK SA mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem. Ułatwiony zopstanie transport na południu Małopolski, a nowe drogi, chodniki i bezkolizyjne skrzyżowania poprawią bezpieczeństwo podróżnych, pieszych i kierowców.Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark – Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h. Dla podróżnych zmodernizowane zostaną perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. poprzez budowę przejścia podziemnego na stacji w Tymbarku. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.
- Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zapierające dech w piersiach widoki zapewni podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę potoku Sowlinka. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km. Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej, skrócą się podróże regionalne i dalekobieżne na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w około 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłęże – Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie około 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.
- Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża – Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja linii kolejowej Tymbark – Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych budowanych jest również szereg wiaduktów i ulic. Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście wybudowane będą nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km. Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże – Gdów.
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Rekordowe rozpoczęcie 2025 roku w przetargach
Pierwsze dwa miesiące tego roku są dla PLK SA rekordowe pod kątem ogłoszonych przetargów. Wliczając dzisiejsze postępowanie przetargowe, opiewają one na ponad 11 mld zł. Dotyczą m.in. projektów modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, trasy Skierniewice – Czachówek, czy kolejnych odcinków linii „Podłęże – Piekiełko”. W tym roku PLK SA planuje ogłosić przetargi o wartości około 16 mld zł, których prace swym zakresem obejmą ok. 1300 km torów.
źródło: mat. prasowe PLK SA
Więcej na temat
komentarze
reklama